2 / 4

Costurile coruptiei in Romania

Coruptia cuprinde in general activitati ilegale, care devin publice in principal, numai prin intermediul scandalurilor, investigatiilor sau urmaririlor penale. De altfel, este dificil de evaluat nivelul absolut de coruptie pe baza unor date empirice, dar o metoda viabila de a colecta date comparabile dintr-o tara, este de a avea perceptiile celor aflati in pozitia de a oferi evaluari experte ale coruptiei din sectorul public, intr-o anumita tara, potrivit Transparency International.

In cazul Romaniei, conform analizei realizate, deprecierea indicelui este consecinta mai multor cauze ale politicilor interne. In primul rand, pentru ca politicile anticoruptie au fost abandonate sau au fost pastrate in general cu scop propangandistic, nu scopul de a asigura corecta functionare a mecanismelor de putere. In general au fost utilizate parghiile anticoruptie pentru elemente de lupta politica si de imagine, exceptie facand acele cazuri care se ferera la micii functionari.

Un alt element care a condus la deprecierea indicelui pentru Romania este faptul ca exista o lipsa completa de transparenta in ceea ce priveste politicile guvernamentale, pe termen mediu si lung, dar uneori si pe termen scurt. De exemplu, transparenta modului in care au fost utilizate fondurile de la Fondul Monetar International (FMI).

Un alt motiv pentru care indicele se depreciaza este reprezentnat de situatia alarmanta in domeniul achizitiilor publice si al utilizarii resurselor publice, care de cele mai multe ori se intampla netransparent pe criterii subiective, in timp ce pentru a echilibra bugetul se afecteaza o serie intreaga de categorii sociale. "Legatura exista in volumul total al banilor pe care statul ii are de gestionat", a spus Victor Alistar, director executiv al Transparency International Romania.

Traducerea costurilor coruptiei semnalate de toate aceste evaluari inseamna:

• Absenta unor politici anticoruptie coerente, precum si o Strategie Nationala Anticoruptie neactualizata din 2007;
• Un sistem judiciar pentru care nici la acest moment nu exista o strategie coerenta de continuare a reformelor si nepregatit sa ofere un climat de predictibilitate investitorilor;
• Destructurarea masiva in domeniul cheltuirii resurselor publice, care, in conditiile crizei economice si a cresterii gradului de indatorare a tarii, a fost dublata de o alocare opaca a acestora;
• Reducerea in si mai mare masura a eficientei Romaniei in accesarea fondurilor publice europene;
• Un sistem neperformant si incert de achizitii publice care a dus la cheltuieli semnificative pentru investitii fara impact si la costuri uriase pentru contribuabilii la bugetul astfel alocat;
• Scaderea calitatii vietii pentru toate categoriile sociale care platesc costurile coruptiei generalizate in timp ce se risipesc resursele publice in mod netransparent si preferential;
• Lipsa de responsabilitate pentru actiunile proprii ale unor categorii de oficiali din conducerea administratia centrale si locale, a magistratilor si a jurisdictiilor administrative;
• Lipsa stabilitatii regulilor care deschide calea catre abuzuri in exercitarea prerogativelor de putere publica si in gestiunea politicilor publice;
• Degradarea masiva a climatului de legalitate si legitimitate a actului de administrare.

Transparency International Romania atrage atentia ca "sacii adusi in caruta Romaniei de integrarea in Uniunea Europeana nu sunt o provizie suficienta pentru a ne asigura ca putem ignora costurile coruptiei". Astfel, Transparency International Romania solicita autoritatilor de la Bucuresti sa dea dovada de maturitate si sa inteleaga ca eforturile anticoruptie nu trebuie folosite in scop propagandistic, ci ca un mijloc de asigurarea a competitivitatii Romaniei si de garantare a drepturilor cetatenilor ei.

De asemenea, anul acesta, Transparency International Romania a lansat Analiza-diagnostic Sistemul National de Integritate unde se vadeste legatura intre gradul de coruptie si indicatori precum calitatea vietii, dezvoltare sustenabila si functionarea statutului de drept.

Punctajul obtinut de Romania in IPC reprezinta cuantificarea rezultatelor reformelor anticoruptie, din perspectiva expertilor, analistilor de tara straini si nationali, precum si a oamenilor de afaceri, potentiali investitori. De aceea, deficientele sesizate de aceste categorii nu mai poate trece neobservata sau fara efecte si propune masuri urgente pentru a nu rata sansa Romaniei de a spera la o recuperare sustenabila in perioada post-criza financiara.

Pentru prefigurarea acelor masuri capabile sa produca un impact real si sustenabil, Transparency International Romania solicita constituirea unui grup de lucru cu participarea reprezentantilor tuturor partidelor parlamentare si a institutiilor relevante in cadrul pilonilor de integritate publica si ofera sprijinul voluntar pentru asigurarea functiei de secretariat a Initiativei Nationale pentru Buna guvernare si integritate publica.



Inapoi la articol

Setari Cookie-uri