5 / 6

Cosul de cumparaturi. Varianta de criza

In privinta consumului si investitiilor, principal tendinta este aceea de a rationaliza. Foarte putini respondent isi fac probleme ca nu vor putea mentine un nivel de trai decent (aproximativ 20% de-a lungul celor 4 valuri) si mai putin de 50% sunt ingrijorati ca vor avea dificultati in a-si plati facturile.

Starea actuala a economiei precum si nesiguranta serviciului (mentionata de peste 50% dintre respondenti) sau imposibilitatea de a obtine un imprumut (mentionata de aproape jumate dintre romani) fac ca investiile sa fie amanate: 70% vor evita investitiile riscante (autoturism, casa, etc.), 61% vor cheltui doar pentru strictul necesar si vor investi mai putin in locuinta.

Aceste tendinte s-au accentuat spre sfarsitul anului, pe masura ce efectele crizei s-au facut simtite mai puternic.

Rationalizarea cumparaturilor se face printr-o planificare exacta – romanii isi fac o lista de cumparaturi si o respecta cu strictete. Oamenii sunt din ce in ce mai atenti la raportul calitate pret (acest aspect este important pentru 78% dintre respondenti comparative cu 71% la inceputul anului), importanta pretului ca factor de decizie creste (de la 60% la inceputul lui 2009 la 70% in noiembrie).

Cosul de cumparaturi contine doar produsele strict necesare in cazul a 60% dintre respondenti in timp ce 62% amana achizitia produselor de valoare ridicata, chiar daca le sunt necesare.

Proiectul "Crisis Monitor" este un studiu realizat de Unlock Market Research in perioada aprilie-noiembrie 2009, in patru serii succesive. In fiecare dintre sondaje au fost realizate in medie 1.750 de interviuri telefonice cu persoane adulte cu varsta cuprinsa intre 18 si 45 de ani, rezidente in mediul urban.

Obiectivul principal al studiului a fost monitorizarea schimbarilor care au survenit in comportamentul de consum al romanilor, in contextul mediului socio-economic actual.


Inapoi la articol

Setari Cookie-uri