3 / 5

Impactul aplicarii constatului amiabil

Asiguratorii au avizat 57,9% din numarul total de daune prin formularul de constatare amiabila in intervalul 1 iulie-31 decembrie 2009, ceea ce reprezinta 109.173 de dosare solutionate prin aceasta procedura, potrivit presedintelui CSA, Angela Toncescu (foto).

"In perioada 1 iulie-31 decembrie 2009, dintr-un total de 188.555 de dosare de dauna avizate, 109.173 de dosare au fost solutionate prin procedura constatului amiabil, adica 57,9% din total. Procedura constatului amiabil simplifica modalitatea de recuperare a despagubirilor", a mentionat Toncescu.

Ea a amintit ca, potrivit unei norme emise de Comisie aplicata de la 1 ianuarie 2009, orice asigurat Casco are posibilitatea sa obtina direct de la asigurator documentul de introducere in reparatie a vehiculului propriu, daca acesta a fost singurul avariat, fara a mai fi necesara prezenta la politie. "Prin aceasta procedura, au fost solutionate 370.247 de dosare, anul trecut", a mai spus Toncescu.

Soferii autovehiculelor implicate in accidente rutiere usoare, fara victime, nu mai sunt obligati, incepand de la 1 iulie 2009, sa mearga la politie pentru a obtine autorizatia de intrare in reparatie, daca completeaza si depun la companiile de asigurare formularul tipizat de constat amiabil.

Procedura se aplica numai cand sunt indeplinite concomitent patru conditii: s-a produs un accident rutier doar cu pagube materiale, fara vatamari corporale, au fost implicate maximum doua vehicule, care detin RCA valabil la data producerii accidentului, accidentul are loc pe teritoriul Romaniei si nu a fost comisa o infractiune prevazuta de Codul Rutier.

Asiguratorii au aplicat sistemul bonus-malus pentru asigurarile obligatorii de raspundere civila auto (RCA) emise de la 1 ianuarie 2010, astfel ca un sofer fara daune in 2009 beneficiaza de o reducere de 10% la o polita incheiata pe o perioada de un an. Pe de alta parte, soferii cu mai multe accidente la activ vor plati o prima mai mare cu maxim 200%.

La randul sau, Paul Toma, comisar sef in cadrul Politiei Romane, a explicat ca in primul trimestru al anului in curs comparativ cu aceesi perioada din 2009 numarul de cazuri solutionate prin interventia politiei a scazut cu 72,94%, pana la 67.341.

„Sunt unul dintre sustinatorii constatului amiabil. S-a demonstrat ca se pot evita fraudele mai bine in prezent. Astfel, daca inainte se intocmea un proces verbal pe baza celor declarate de cei doi soferi implicati in eveniment, iar politistul facea procesul verbal si legislatia nu permitea atacarea procesului verbal in instanta decat de partile implicate, deci asiguratorul ca tert nu avea niciun rol, in prezent asiguratorul poate investiga daca evenimentul a avut sau nu loc in acele conditii”, a mai spus Stoicescu.

El a mentionat ca, din experienta personala, sunt foarte multe tentative de frauda pentru ca fiecare incearca sa se sustraga de la cheltuielile pe care le-ar avea in cazul unui accident auto si nu are asigurare.

„Totodata, numarul reclamatiilor a crescut si pentru ca inspectorii de constatare ai companiilor de asigurare sunt mult mai vigilenti. In cazul companiei pentru care lucrez (Omniasig n. Red.) intre 50-60% din reclamatii sunt intemeiate sau partial intemeiate, nu spunem ca toate sunt neintemeiate pentru ca sunt momente in care si asiguratorii au lacunele lor si mai intarzie la plata”, a detaliat Stoicescu.


Inapoi la articol

Setari Cookie-uri