2 / 4

O sansa pentru operatorii aerieni - polita de interupere a activitatii?

Potrivit oficialilor Astra, pentru operatorii din aviatie exista polite de pierderi financiare care acopera riscul de intrerupere a activitatii (business interruption n.red), a pierderii de profit care ar putea acoperi daunele rezultate astfel, in masura in care compania aviatica a incheiat o polita de acest tip.

Manoliu crede insa ca, in ceea ce priveste companiile aeriene, principala sursa de redresare financiara va fi reprezentata de eventualele subventii guvernamentale. “Probabilitatea de a putea incasa despagubiri din asigurari fiind minima chiar si in cazul celor care au in vigoare polite specifice intreruperii activitatii, in conditiile in care acest tip de acoperire este conditionat de manifestarea anumitor tipuri de riscuri, mentionate expres, printre care este greu de crezut ca s-ar putea regasi un astfel de fenomen natural extrem”, detaliaza directorul general adjunct al Credit Europe Asigurari.

Politele de tipul intreruperii activitatii nu sunt prevazute in asigurarile uzuale din industria aviatica, spune Paula Ardelean (foto), vicepresedinte marketing si vanzari in cadrul operatorului aerian, Carpatair.

“Desi companiile aeriene inregistreaza pierderi foarte mari, asiguratorii nu vor avea de suferit in perioada urmatoare, deoarece acestia nu acopera pierderile cauzate de anularea zborurilor sau inchiderea aeroporturilor. Asiguratorul Carpatair este compania Allianz, iar contractele prevad asigurarea prejudiciilor asupra aeronavelor si raspunderea pentru daune cauzate pasagerilor si oricaror terti in urma activitatii de zbor”, detaliaza Ardelean.

Desi operatorii aerieni si implicit asiguratorii acestora ar trebui sa plateasca despagubiri numai daca anularea zborurilor avea loc din cauze imputabile acestora, industria locala de aviatie a decis totusi fie sa reprogrameze zborurile, fie sa returneze contravaloarea biletului zborului anulat sau intarziat. Eruptia vulcanului islandez a cauzat daune operatorilor aerieni a caror cifra finala se ridica, la nivel global, la totalul a 1,7 miliarde de dolari.

Si in cazul curselor anulate ale Carpatair, pasagerilor li s-a oferit fie posibilitate sa-si reprogrameze zborul, fie li s-a restituit contravaloarea biletului. “Pasagerii care calatoresc saptamanal sau bilunar pe zborurile Carpatair au ales sa amane calatoria pentru perioada imediat urmatoare stabilizarii situatiei. Pasagerilor care au fost nevoiti sa renunte la calatorie deoarece participau la diverse evenimente, congrese, scopul calatoriei lor nefiind repetabil, li s-a restituit contravaloarea biletului”, adauga Ardelean.

Ea a mai specificat ca fiind o situatie de forta majora foarte bine definita de reglementari, nu s-a pus problema de cereri sau alocari de despagubiri, ci doar de asistenta pentru pasagerii afectati.

In ceea ce priveste Carpatair, in perioada 16-21 aprilie, au fost anulate 115 zboruri datorita masurilor de inchidere a spatiului aerian in Romania si in alte tari europene, ceea ce a afectat peste 4.700 de persoane. Oficialul Carpatair estimeaza pentru aceasta perioada pierderi de 925.000 euro ca urmare a anularii zborurilor planificate.

“Luand in considerare insa si rambursarea biletelor catre pasagerii care nu au dorit reprogramarea calatoriei, precum si efectele asupra vanzarilor in perioada mentionata pentru zborurile imediat urmatoare, care au inregistrat o diminuare drastica ca urmare a incertitudinii asupra momentului in care operarea in Europa si implicit si in Romania urma sa intre in normalitate, apreciem o scadere a fluxului de numerar de aproximativ 2 milioane de euro”, detaliaza Ardelean.

Eruptia vulcanului din Islanda a creat o situatie fara precedent in Europa si a afectat grav industria aviatica aflata intr-o situatie destul de grea ca urmare a crizei economice mondiale. “Asa cum pentru alte sectoare din economie, cum ar fi sectorul bancar, sectorul industriei constructoare de masini, s-au gasit solutii de finantare din partea statelor comunitare, credem ca e timpul ca in sfarsit guvernele sa se uite si spre industria aviatica, care se afla in impas de cativa ani si care, in ultimii 10 ani, a suferit lovituri majore”, a subliniat reprezentantul Carpatair.


Inapoi la articol

Setari Cookie-uri