2 / 5

Constructiile si transporturile, cele mai riscante sectoare economice

In prezent, constructiile si transporturile raman cele mai riscante sectoare in opinia societatilor care comercializeaza polite de asigurari de credite, dar nu sunt departe de aceasta situatie nici domenii precum comertul (en gros/en detail), imobiliare sau cel de distributie.

De altfel, „cele mai riscante domenii raman in continuare chiar domeniile cele mai afectate de criza economica unde relansarea economica intarzie sau se face cu dificultate: constructii, distributie, transporturi, industria metalelor etc”, spune Anca Catrina, credit risk manager in cadrul Coface Romania.

Indiferent de tipul de activitate al unei companii - comerciala, industriala sau mixta - riscurile sunt aceleasi, direct sau indirect pentru fiecare entitate juridica, spun specialistii din domeniu. Odata cu neincasarea unei creante, pe lantul de furnizare se creeaza dezechilibre majore, care pot ajunge sa afecteze pana la 10 companii. De obicei, o companie de productie detine la randul ei o alta companie care face distributie. Daca aceasta inregistreaza intarzieri la incasari, automat acestea se reflecta mai departe si in cash-flow-ul producatorului. Astfel, depinde de fiecare companie in parte de modul in care isi alege clientii si de domeniul de activitate.

Desi se remarca o crestere a vulnerabilitatii companiilor in fata neincasarii creantelor, cu toate acestea o gestiune corespunzatoare a lichiditatilor, implementarea unor politici coerente de credit risc management cat si proceduri de colectare rapide, pot sprijini companiile, mai spun specialistii in domeniu.

„Cazurile de neplata continua sa fie numeroase la nivelul intregii piete. Probleme mai mari inregistreaza companiile mici-medii, fara putere financiara, care la randul lor sunt total dependente de incasari si nu au posibilitatea sa sustina din resurse proprii unul sau mai multe cicluri de vanzari”, spune Cristina Rusuleanu (foto), director general in cadrul Euler Hermes Romania.

De asemenea, companiile romanesti, ale caror produse se adreseaza preponderent pietelor externe, sunt supuse, in contextul actual, cam acelorasi probleme, desi aceste piete sunt mai putin supuse riscului de neincasare a creantelor. „Activitatea companiilor exportatoare este corelata cu evolutia pietelor pe care activeaza si este posibil ca acestea sa inregistreze un risc de neplata mai redus (daca discutam de pietele din vest); cu toate acestea exista si factori de risc care recomanda asigurarea comerciala - cunoasterea limitata a clientilor, dificultati in materie de drept international in eventualitatea recuperarii unei creante etc”, sustine Anca Catrina, credit risk manager in cadrul Coface Romania.

Insa, „depinde, in mare parte, si despre ce piata externa este vorba. De exemplu, daca ne referim la pietele din Franta si Germania, riscul este mai redus”, considera Lucian Marin, director tehnic non life non moto in cadrul Groupama Asigurari.

In ultimul an, inmultirea cazurilor de neplata a datoriilor catre furnizori sau alti parteneri de afaceri a condus la cresterea, cu o intensitate mai redusa insa, a cererii pentru asigurarile de credite comerciale, o parte din firme urmarind astfel sa acopere riscul de a nu-si incasa creantele. Se constata astfel o legatura directa intre cele doua variabile, dar cu intensitati de crestere diferite.

Totusi, „desi tot mai multe companii sunt interesate de produsele de asigurari de credite comerciale, numarul politelor incheiate nu a inregistrat cresteri. In contextul crizei economice, asiguratorii sunt mai prudenti iar procedurile de subscriere mai riguroase”, spune Lucian Marin.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri