3 / 5

Riscul neincasarii creantelor este transferat asiguratorului

Cu toate ca nivelul cererilor de asigurare a inceput sa creasca de anul trecut, multe dintre acestea nu au putut fi onorate de asiguratori din cauza neimplinirii criteriilor de bonitate a clientilor, acestia nefiind astfel eligibili pentru un astfel de produs.

In general, un asigurator segmenteaza piata tinta dupa sectorul de activitate si dupa dimensiunea companiei. Criteriile luate in considerare la stabilirea termenilor de asigurare sunt tipul de industrie (constructii, transporturi, industrie alimentara, energie), cifra de afaceri in perioada anterioara, clienti interni sau externi, termenele de plata, expunere pe client, date despre daunele inregistrate, politica de risc interna a companiei, etc.

„Companiile eligibile sunt cele care desfasoara acte de comert, cu termene de plata pana in 180 de zile. Exista cateva domenii sau tipuri de activitate excluse (cum ar fi leasing, inchirieri de bunuri, credite bancare, recuperari de credite)”, spune Cristina Rusuleanu.

De asemenea, raspunderea maxima a unui asigurator in urma incheierii unui contract de asigurare comerciala se stabileste ca un multiplicator de prima platita, intervalul fiind astfel de 10-30 de ori prima platita. Cu privire la prima de asigurare Eugen Anicescu, credit insurance manager in cadrul Coface Romania, sustine ca nu exista, in prezent, intarzieri importante la plata primelor de asigurare si se asteapta ca rata daunei sa se situeze la finalul acestui an in jur de 60%, in scadere fata de anul anterior cand s-a situat peste 100%.

„Rata daunei depinde de tipul politei de asigurare. Astfel, la asigurarile de bunuri si la cele agricole rata daunei a crescut si din cauza conditiilor meteo din acest an, in timp ce in cazul altor asigurari aceasta a ramas constanta sau a scazut. Deoarece in ultimii ani cotele de prima (cu exceptia celor pentru asigurarile auto) au scazut, rata daunei a crescut usor”, spune Lucian Marin (foto), director tehnic non life non moto in cadrul Groupama Asigurari.

„Actualmente, aproximativ o treime din dosarele de dauna se datoreaza falimentelor. Restul reprezinta neplata prelungita, din diverse motive. Mai grav este ca avem asigurati care nu mai sunt in masura sa-si plateasca primele deloc, din lipsa de fonduri. De aceea, ar fi ideal ca fiecare companie sa-si bugeteze costul unei asemenea asigurari, pentru a putea sustine plata primei pentru intregul an de asigurare si pentru a putea beneficia de despagubiri in caz de nevoie” spune Cristina Rusuleanu.

Avantajul cel mai important al unei polite de asigurare de credit consta in faptul ca riscul este transferat asiguratorului.

Cateva avantaje enuntate de specialisti:
• Protectia impotriva pierderilor datorate neincasarii creantelor;
• Posibilitatea de a dezvolta businessul in conditii de siguranta;
• Evitarea pierderilor datorita analizarii clientilor si monitorizarii comportamentului de plata, ambele servicii fiind oferite de asigurator in cadrul contractului;
• Servicii de colectare a sumelor cu scadenta depasita incluse in cadrul contractului;
• Imbunatatirea calitatii portofoliului de clienti datorita informatiilor furnizate de asigurator;
• Evitarea riscului ca falimentul unui cumparator sa atraga probleme financiare majore ale furnizorului;
• O reducere a provizioanelor de neplata ceea ce va duce la eliberarea capitalului blocat;
• Eficientizarea prevenirii riscurilor;
• Un acces suplimentar la finantari, polita poate fi folosita ca si garantie catre un furnizor sau catre un creditor;
• O mai buna targetare a potentialilor clienti - informatia oferita de noi poate fi folosita pentru a targeta clienti si piete noi si in acelasi timp pentru a monitoriza activitatea clientilor actuali;
• Reprezentare la intalnirile cu creditorii si consultanta privind repunerea in drepturi de proprietate prin sfaturi practice si legale.

"In general, polita acopera furnizorul de produse sau servicii iar plata despagubirii se efectueaza in cazul in care acesta nu isi incaseaza facturile. Motivele pot fi diferite, insa in opinia noastra, principala problema o constituie lipsa de lichiditati", sustine Lucian Marin.

Dupa plata unei despagubiri un asigurator continua procedurile de colectare in incercarea de a diminua debitul restant. De asemenea, acesta beneficiaza de reasigurare in cazul in care suma totala a despagubirilor atinge un anumit nivel.

"In peste 90% dintre cazurile clientiilor nostri pentru care platim despagubiri, sunt sau ajung ulterior in insolventa. In foarte putine cazuri reusim sa recuperam debitele dupa plata despagubirii, atunci cand companiile au planuri de plata pe termen lung si reusesc sa se redreseze si sa stinga sumele datorate. Recuperarea, daca este posibila, se face in general in faza initiala, de recuperare amiabila si mai greu pe cale legala, deoarece cand se ajunge in aceasta faza apar atat probleme de intarzieri legate de sistemul judiciar, cat si dificultati datorate lipsei de lichiditati, active executabile, etc", spune Eugen Anicescu, credit insurance manager Coface Romania.


Inapoi la articol

Setari Cookie-uri