2 / 8

SAP Romania: Prudenta, specificitate si tatonare

Valentin Tomsa, director general la SAP Romania, explica de ce a ales acesti trei termeni pentru a caracteriza piata solutiilor software din Romania. “Prudenta, deoarece companiile n-au alocat sume importante in implementarea sau dezvoltarea solutiilor software. Specificitate, deoarece cele care au decis sa investeasca au urmarit rezolvarea unor probleme punctuale de business. Iar tatonare, deoarece in ciuda discursurilor din piata referitor la aparitia noilor tehnologii, companiile locale au inceput sa testeze timid solutiile noi, de tipul cloud sau in-memory”, considera directorul general al companiei cu peste 100 de angajati in tara.


Piata locala de software este, din pacate, in urma celor din SUA si Europa de Vest, din punct de vedere al deschiderii fata de noile tehnologii, considera el, dezmintind astfel crezul conform caruia romanii sunt „avizi” de noi tehnologii. Acest lucru poate fi valabil in ceea ce priveste persoanele fizice, dar se pare ca la nivel de companii, aceasta apetenta lasa de dorit pe alocuri.


Companiile vestice sunt mult mai dispuse sa adopte astfel de tehnologii, datorita mediul concurential mult mai accentuat, dar si datorita educatiei. „Astfel, daca ar fi sa incerc o comparatie intre piete, as spune ca 7 sau chiar 8 companii din 10 din Statele Unite si Europa de Vest se orienteaza catre noile tehnologii, pe cand in Romania vorbim despre una, maxim 2 companii din 10, iar incercarile sunt destul de timide”, subliniaza Tomsa.


De asemenea, in Romania nu exista cu adevarat o cultura a startup-urilor in domeniul software, iar pentru moment putem vorbi doar despre un mecanism primitiv de a investi, in timp ce in Statele Unite si Europa Occidentala mecanismele de finantare sunt foarte bine puse la punct, exista o serie de organizatii si institutii care au menirea sa identifice, sa sustina si sa dezvolte initiativele de acest gen. Romania are, in schimb, o forta de munca foarte bine pregatita pentru domeniul software si o piata foarte dinamica in acest sens. Putem spune ca este chiar un paradox: avem oameni talentati, care creeaza solutii inovative, insa acestea sunt utilizate mai degraba de companii din strainatate sau de multinationalele prezente si in Romania, mai spune Tomsa.

Ce NU a mers bine in software-ul local in 2014 si ce a mers aproape perfect?


Una dintre problemele pietei locale de software este faptul ca institutiile de stat si companiile private nu au ca prioritate investitiile in infrastructura IT. Apoi, clientii intampina dificultati in identificarea corecta a nevoilor de business, pentru a gasi solutia IT potrivita. Acestia achizitioneaza o solutie, o utilizeaza, dupa care isi dau seama ca respectiva solutie nu a corespuns nevoilor companiei. O alta problema ar fi faptul ca utilizeaza solutii „de substitut”, care nu corespund integral nevoilor companiei, insa sunt utilizate oricum, iar compania are de pierdut din aceasta cauza. De asemenea, in multe cazuri, nu exista o strategie pe termen lung din partea furnizorilor de solutii IT, care nu sunt dispusi sa investeasca resurse pentru a veni cu solutii noi, inovative, prin care sa isi asigure o pozitie competitiva pe piata.


Cu toate acestea, situatia in piata este departe de a fi una rea, deoarece aceste probleme sunt constientizate, iar companiile lucreaza la remedierea lor.


La finalul lui 2014, general managerul SAP estimeaza ca piata de software va ajunge la circa 150 de milioane de euro, „insa o estimare mai exacta este foarte greu de dat, deoarece orice tranzactie mare pe final de an poate influenta semnificativ piata. In teorie, in 2015 ar trebui sa observam o usoara crestere, dar in practica lucrurile nu sunt foarte clare, cel putin pentru moment”.


Pe langa solutii software prin care sa isi simplifice procesele si sa isi dezvolte afacerea, companiile sunt interesate in principal si de serviciile de consultanta pe care le ofera compania.

Trei tendinte in 2015


Complexitatea este cea mai mare povara pentru companii, astfel ca se va simti din ce in ce mai mult necesitatea unei simplificari, atat in ceea ce priveste infrastructura, cat si modul in care companiile utilizeaza tehnologiile pentru a obtine un avantaj competitiv.


O alta tendinta ar fi reprezentata de digitalizarea proceselor si a modului in care desfasoara afacerile, in special in cazul companiilor care interactioneaza direct cu clientii, fie ca vorbim de retail, telco, industria de utilitati, energie, servicii medicale sau banci. Intr-o era „conectata in permanenta”, in care informatia este creata si consumata instant, companiile se vad nevoite sa isi desfasoare activitatea in timp real, pentru a facilita interactiunea personalizata cu clientii si partenerii de afaceri. In acest sens, in curand vom putea discuta de Chief Digital Officer, diferit de CTO, al carui scop este de a aduce compania mult mai aproape de generatia online.


Nu in ultimul rand, tot mai multe companii se vor indrepta si catre dezvoltarea unui business online si vor incerca sa se apropie de clienti, iar SAP le va sustine in aceasta initiativa prin intermediul tehnologiei.


Valentin Tomsa spera sa asistam la inceputul unei cresteri economice sanatoase, adica o crestere sustenabila si de durata. „Un astfel de climat ar creste numarul companiilor care s-ar orienta mai rapid catre noile tehnologii, iar acest lucru, coroborat cu strategia SAP de a deveni un business advisor, respectiv de a consilia companiile catre ce solutii sa-si indrepte atentia pentru a maximiza impactul pozitiv in dezvoltarea afacerilor, ne-ar asigura si noua o dezvoltare continua si solida a business-ului”. Un alt proiect important este dezvoltarea departamentului de Data Science, care se ocupa de crearea produselor software cu proprietate intelectuala ridicata. In afara de Romania, SAP mai are doar doua astfel de centre la nivel global, in Palo Alto (SUA) si Waldorf (Germania).


Nu in ultimul rand, in 2015 SAP va continua dezvoltarea celor trei centre de consultanta cu valoare adaugata din Bucuresti, Cluj-Napoca si Timisoara.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri