2 / 4

Musat, TotalSoft: Piata de CRM este ca si cum nu ar exista

Segmentul de CRM (customer relationship management- managementul relatiei cu clientii) este evaluat in acest an la aproximativ 6,6 milioane de euro, fata de 7,8 milioane de euro in 2008, iar cel de business intelligence - la aproximativ 11,6 milioane de euro, mai mare cu 6,6% fata de 2008.

“Piata de CRM este ca si cum nu ar exista. CRM-ul iti arata cat de conectat esti cu clientii tai. In 2008, a fost un boom pe partea de vanzari de CRM pentru ca unele firme si-au dat seama ca au foarte multi clienti si nu ii pot gestiona pe toti, iar anul acesta au cumparat pentru ca a fost o masura disperata din partea unora. Au incercat toate canalele de vanzari posibile si CRM-ul era o astfel de solutie”, a declarat Bogdan Musat (foto), director de marketing si de strategie la TotalSoft.

Potrivit aceluiasi studiu, numarul de consultanti pe zona de ERP va scadea de la 1.200 anul trecut la 1.000 in 2009, pe de alta parte diminiuandu-se si veniturile generate de acestia de la o medie de 55.000 de euro pe an per angajat in 2009, la aproximativ 50.000 de euro in 2009.

“Jobul de consultant ERP este destul de greu. Noi am scapat acum de problema de personal din anii anteriori, dar oamenii inca se gasesc greu. Inainte erau studenti care nu stiau nimic si veneau cerand salarii de inceput de 900 de euro. Acum nu mai avem aceasta problema, dar oamenii buni tot greu sa gasesc”, a mai declarat Musat.

Desi cifrele pe acest an arata scaderi pe aproape toate segmentele, pentru 2010, PAC preconizeaza o evolutie a pietei de aproximativ 10% motivul cresterii fiind sectorul public.

“Acesta este foarte jos si de aceea este estimata o crestere si in acest an in sectorul public. Toata administratia publica care are 1,3 milioane de angajati a investit anul trecut 13 milioane de euro si in mod normal ar trebui sa investeaca 50 de milioane euro. Sectorul public nu a fost aproape nimic anul acesta. Cehia, Slovacia, Polonia a investit miliarde in astfel de solutii in ultimii cinci, sase ani”, a explicat Schwab-Chesaru.

El crede ca printre factorii care vor sustine cresterea pietei in urmatorii ani se numara: administratia publica, fuziunile si achizitiile de companii, accesarea mai usoara de bani europeni si deschiderea managerilor romani catre astfel de investitii.

Managerul PAC remarca de asemenea si cateva riscuri: criza financiara, presiunea pe pret, scaderea volumului de astfel de proiecte si capacitatea administratiei publice de a folosi aceste resurse.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri