2 / 5

Cum s-au schimbat obiceiurile de consum

Studiile internationale arata ca in timpul crizei piata luxului a scazut cu 15 - 50% la nivel global, in functie de puterea brandului. Dobre considera ca ceea ce face diferenta intre companiile de pe aceasta piata este gradul de notorietate al brandului, cash flow-ul jucatorului si gradul de indatorare la banci al importatorului.

Piata ceasurilor de lux a fost la fel de afectata ca toate celelalte segmente premium, spune Melania Alexe, country manager al magazinului de ceasuri premium Horologivm (Agent Oficial Maurice Lacroix in Romania)."Am vazut clienti care s-au ferit sa isi afiseze ceasurile de lux, ba chiar au refuzat pana si pungile branduite pentru a nu da nastere la discutii si interpretari. Iar scaderile au fost semnificative – vanzarile au coborat cu 20-25% in anul trecut, fata de 2009", arata Alexe.

Pe de alta parte, Nicoleta Pavel, de la Helvetansa, da ca exemplu pozitiv grupul de lux Richemont, care a anuntat o crestere de 33% in vanzari pe anul trecut, iar exporturile de ceasuri elvetiene au crescut cu 14,7% in perioada ianuarie – martie 2011, fata de aceeasi perioada a anului anterior. "Anumite branduri au preferat sa-si deschida propriile magazine in cele mai importante locatii din lume, aproape lunar inregistrandu-se o astfel de actiune", potrivit reprezentantei Helvetansa.

Din perspectiva consumatorului, criza a generat si lucruri bune: s-a redus numarul achizitiilor de impuls, clientul a devenit mai atent, mai educat si mai rafinat din punct de vedere al gusturilor in materie de ceasuri.

De asemenea, obiceiurile de consum s-au schimbat – daca inainte luxul era asociat cu o carcasa din aur si diamante, acum nu mai conteaza atat de mult materialul carcasei unui ceas, ci complexitatea mecanismului, finetea executiei si traditia manufacturii. "Dimensiunile carcaselor nu mai sunt alese dupa «ce se poarta», cat mai ales dupa principiul «sa imi vina bine», sa se «aseze perfect pe mana celui care-l poarta»", adauga Melania Alexe.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri