2 / 6

Ce presupune meseria de art director

Gandindu-se la toate articolele pe care le-a ilustrat, Bobar nu se poate decide la unul preferat si spune ca fiecare dintre ele a reprezentat, la un moment dat, o provocare. Isi aminteste insa cu placere de ilustrarea unui articol din primul numar al Esquire Romania, despre povestea regizorului Cristian Nemescu, la un an de la moartea lui.

“Mi-am amintit amanunte legate de personalitatea lui si am rememorat povestea; intamplator stiam multe detalii pe care le-am aprofundat”.
A realizat insa ca nu avea o fotografie pentru deschidere, o imagine puternica care sa aiba impact si sa-l faca pe cititor sa surprinda povestea din spatele tabloului.

“Aveam doar fotografii cu Nemescu in diferite ipostaze, nu exista practic nimic regizat si atunci a trebuit sa regizam noi o imagine care sa aiba sens in acel context. Pe de alta parte, nu voiam sa facem desen pentru ca nu ar fi avut sens sa venim cu un desen cand acolo trebuia sa prezinti un limbaj desprins din lumea estetica a filmului”.

A renuntat pe rand la variantele care i se pareau nepotrivite si a ales sa foloseasca conceptul de foto ilustratie; a ales peste o suta de imagini din filme, de pe platourile de filmare, imagini ale oamenilor cu care a lucrat si a refacut portretul lui din toate acele imagini, astfel incat, la o prima vedere, observi portretul lui Nemescu.

“Cand te uiti mai atent observi de fapt toate imaginile care il formeaza, povestea lui si oamenii care il recompun. Asadar, semnificatia din spatele imaginii finale trebuie sa fie suficient de adanca incat sa reflecte textul articolului si am reusit”, adauga Raymond Bobar.

Citeste textele, le intelege, le interpreteaza si incearca sa colaboreze cat poate de mult cu jurnalistii, mai ales atunci cand are o formula de compozitie pe care vrea sa o aplice, lucreaza la mai multe variante. Daca observa anumite neajunsuri la nivel de text, sugereaza schimbari sau reformulari, iar editorul poate veni cu solutii mai bune.

“Daca scriitorul e un colaborator care nu se afla tot timpul in redactie nu ai cum sa colaborezi prea mult, mai ales in contitiile de deadline sub care lucram. Asadar, ne rezumam sa discutam doar atunci cand sunt neclaritati sau situatii dificile, cum ar fi acelea cand imaginile nu sunt de o calitate foarte buna, povestea e oarecum incalcita sau cand apar situatii atipice, am nevoie de ajutorul lor si le arat conceptul meu deoarece vreau sa ma scoata din dileme”.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri