3 / 5

Elemente specifice ale acestei afaceri

O astfel de afacere are elemente specifice, astfel ca cererea si productia de costume variaza de la o perioada la alta. Sezoanele in acest business depind de cele ale firmelor care furnizeaza tesaturile si care, in general, incep sezonul de iarna la sfarsitul lunii august, iar colectiile pentru primavara-vara debuteaza in ianuarie.

"Lunile cele mai bune sunt martie-iunie. Luna august este o luna in care oprim lucrul, nu producem si nici nu luam comenzi; este luna in care toata lumea este in concediu, dar este si luna in care partenerii cu care lucram noi isi intrerup activitatea si fac trecerea de la un sezon la altul", spune administratorul Zenonni.

Luni in care se lucreaza la capacitate maxima mai sunt si octombrie, noiembrie, decembrie - in total, sase luni de foc continuu pe an si sase luni mai moderate.

Lucrand manual, Zenonni are o capacitate limitata fizic de 30-40 de costume pe luna, iar daca numarul comenzilor depaseste aceasta valoare sunt trimise la o sartorie din Italia: "Avem un contract de colaborare cu o croitorie de lux care lucreaza la acelasi standard de calitate, asa ca trimitem acolo comenzile si masurile, costumul se croieste, se intoarce in Romania pentru probe si tot asa".

Ciprian Vlad spune ca aceste situatii apar din cauza lipsei de specialisti din Romania intrucat profesionistii in domeniu au acum varste inaintate, de peste 60 de ani. El adauga faptul ca numarul celor care cunosc intr-adevar arta de a lucra un costum manual este foarte redus pentru ca traditia s-a pierdut in vremea comunismului, cand croitorii lucrau strict pe partea de industrie, de loan.

"Acum nici macar nu exista la noi in tara o scoala care sa-i instruiasca dupa vechile tehnici, pentru ca azi un costum lucrat manual se face la fel ca acum 50 de ani. Este adevarat ca au aparut tehnologii noi care vin in ajutor dar, in mare, se lucreaza la fel".

O alta dificultate pe care o identifica pe aceasta piata este lipsa educatiei vestimentare a barbatului din Romania si spune ca nu ne comparam inca cu nivelul de cultura vestimentara a celor din vest. Primul exemplu pe care ni-l ofera in acest sens este Italia, unde barbatii apeleaza frecvent la astfel de servicii, iar intr-un oras precum Milano exista chiar sute de sartorii/croitorii de lux.


Inapoi la articol

Setari Cookie-uri