4 / 5

2010

Pe aceasta piata, sezonul este scurt si foarte rar se vinde in extarsezon, astfel ca se poate ramane cu stocul de pe un an pe altul, iar din acest punct de vedere riscurile sunt foarte mari. Piesele importante se vand in sezonul de primavara sau inceputul verii, dupa care scad vanzarile - se vand mai mult barci mici - si se inchide in toamna, cand incepe pescuitul si se mai vand cateva barci mici, de pescuit, potrivit lui Florin Virlan.

Din acest motiv, orice fel de initiativa de tipul targurilor este foarte bine venita si foarte importanta pentru declansarea vanzarilor.

Targurile fac parte din regula jocului pentu ca nu poti sa vinzi barcile doar cu poze, reviste si cataloage si sa-i arati clientului ce frumos ar fi sa-si cheltuiasca banii pe ceva ce deocamdata nu-i poti arata. Trebuie sa tii milioane de euro in stocuri, sa pierzi dobanda pe care ai fi castigat-o din acei bani, sa-ti asumi riscul in cazul in care stocul ramane nevandut”, marturiseste Virlan.

Cu toate acestea, Andreea Has spune ca, daca in trecut expozitiile la care participau erau intotdeauna finalizate cu vanzari, cele din anii 2009 si 2010 au fost importante in special pentru notorietate, pentru prezenta, pentru imagine si strangere de contacte.

“Vorbim insa despre un alt moment al pietei ambarcatiunilor din Romania, o alta putere financiara si deschidere a clientilor”, completeaza Has.

In ceea ce priveste estimarile pentru anul 2010, Ovidiu Rebegel se asteapta la o piata foarte dezorientata si considera ca evolutia sa depinde in mare masura de ceea ce se va intampla in intreaga economie, mai ales in Uniunea Europeana si Statele Unite: “producatorii cei mai mari sunt in Statele Unite si depindem foarte mult de ei, de cursul leu/euro si leu/dolar”.

Totodata, Andreea Has spune ca in primele luni ale anului 2010 a observat o dezmortire a vanzarilor fata de aceeasi perioada a anului trecut, insa nu si-a revenit, si crede ca mai este mult pana la momentul in care valoarea vanzarilor va ajunge la nivelurile inregistrate in 2007-2008.

“Piata din Romania inca se cauta, inca incearca sa se aseze pe o serie de principii si e greu pentru ca este foarte multa incompetenta”, spune Ovidiu Rebegel, care spera ca, in urmatorii 5-6 ani, piata sa se aseze pe niste principii serioase si atunci probabil ca va creste si vom putea discuta de un trend, se vor putea face predictii.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri