3 / 6

Televiziunile: Rentabilizarea 3D, o misiune imposibila

Producatorii de continut, principalele posturi de televiziune, cocheteaza cu ideea transmisiei 3D, insa la nivelul de studii si teste. Din perspectiva rentabilizarii, 3D-ul ramane insa, pentru piata din Romania, “mission impossible”.

Pro TV este prima televiziune din Romania care a obtinut de la Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) acordul pentru realizarea unor teste de transmisie 3D.

Postul TV isi propune sa faca primele transmisii experimentale in 3D pana cel tarziu la 1 decembrie 2010, data la care televiziunea lansata de Adrian Sarbu va implini 15 ani, potrivit lui Claudiu Paraschiv (foto), director tehnic la Pro TV.

Pentru ca un post de televiziune sa ajunga sa emita in 3D trebuie mai intai ca sistemele sale de productie si de transmisie sa suporte formatul HD – este cazul Pro TV si al TVR. Trecerea de la un sistem HD la unul 3D este mai simpla din punct de vedere tehnic.

„Statiile care dispun deja de echipamente pentru transmisie HD vor avea nevoie de investitii mai mici comparativ cu celelalte statii, deoarece aceste echipamente le permit o trecere mai putin costisitoare catre transmisia 3D”, explica Catalin Marinescu, presedintele ANCOM.

De exemplu, in cazul Pro TV, e nevoie de investitii in echipamente de achizitie (camere si monitoare 3D), de grafica/editare 3D si de encodare 3D - care ar putea depasi 1 milion de euro, estimeaza Paraschiv (in conditiile in care se va folosi o parte din infrastructura deja existenta).

O inlocuire completa a echipamentelor cu unele capabile de transmisii 3D costa mai multe milioane de euro
, potrivit lui Horia Cazan, directorul Directiei Tehnice a SRTv. “Intai trebuie sa existe o baza semnificativa de receptoare 3D pentru a exista telespectatori. Apoi trebuie ca planul de afaceri sa genereze profit pentru ca cineva sa fie interesat sa investeasca in retehnologizarea facilitatilor de productie. In momentul actual televiziunile nu considera ca este comercial viabila”, spune Cazan.

Si pentru Laurentiu Stan, director tehnic la Antena 1, singura limitare pentru ca televiziunile sa-si dezvolte tehnologia 3D e numarul de persoane care vor putea sa investeasca in televizoare full HD 3D.

Chiar daca Antena 1 se afla in prezent in stadiul de “studiu, demo, workshop”, Stan spune ca primele transmisii 3D ale postului TV nu vor avea loc mai devreme de 2013-2014. Iar in ceea ce priveste rentabilizarea, adica obtinerea unei rate de penetrare a televizoarelor 3D multumitoare, e pur si simplu “mission impossible”. 3D-ul ar putea ajunge, in opinia sa, un fenomen de masa abia in 7-8 ani.

“Deocamdata ne intereseaza aspectul experimental si nu cel comercial”, spune si Claudiu Paraschiv de la Pro TV. Paraschiv a avut anterior experienta cu HD-ul – sistem de emisie pe care Pro TV l-a lansat in 2006 si care a devenit fenomen de masa in 2009-2010 (rata de penetrare a televizoarelor de tip HD Ready si Full HD e in prezent de circa 10%). “Asta ne face sa credem ca perioada necesara (pentru ca 3D-ul sa devina mass market) este de cel putin 3-5 ani”.

“3D-ul va fi o jucarie exclusivista pentru un segment de public cu venituri mari pentru o buna perioada de timp”, spune Doga Ozyurekli, director tehnic Kanal D.

Potrivit acestuia, restrictia principala in implementarea tehnologiei 3D este lipsa unei perspective de recuperare a investitiei. Comparativ cu pietele dezvoltate din Europa, in Romania HD-ul va deveni mass market cu o intarziere de 6-8 ani, iar 3D-ul va deveni un fenomen de masa la 3-4 ani dupa Europa. Astfel ca postul turcesc nu se grabeste.

In prezent Kanal D are niste studii cu circuit intern referitoare la tehnologia 3D, insa nu se asteapta sa emita in acest format mai devreme de doi ani, in perioada imediata urmand sa se concentreze pe retehnologizarea pentru HD. Cu toate acestea, postul TV ar putea sa le pregateasca telespectatorilor niste “surprize cu experienta 3D” mai devreme.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri