1 / 4

Ne-am ruinat unul altuia preturile in toate segmentele

Grupul Ringier a anuntat ieri numirea lui Mihnea Vasiliu in functia de general manager pentru Romania. Cititi un interviu in care Marius Hagger isi analizeaza mandatul de la Bucuresti.

Marius Hagger a preluat conducerea operatiunilor din Romania ale grupului elvetian de presa Ringier in martie 2008, dupa mai bine de 10 ani de management de presa in Elvetia. A venit la Bucuresti cu cateva luni inainte de inceputul unei crize care avea sa reduca piata de publicitate in print cu 60%. A preluat conducerea companiei pe cand aceasta era numarul unu pe piata de print. O va parasi, in noiembrie 2010, cand in portofoliu vor mai fi ziarul Libertatea si cateva reviste.

„Nu e o experienta foarte placuta sa fii manager de criza. E mai placut, asa cum a fost in cazul predecesorilor mei, daca ajungi la partea din ciclu unde cifra de afaceri creste, cotele de piata cresc, profiturile cresc si poti lansa proiecte noi. Dar adevarata calitate a unui board de conducere se vede in astfel de vremuri”, spune Hagger. Managerul are 47 de ani, ascunsi de fruntea inalta si neteda si de zambetul pe care-l arboreaza des, chiar si atunci cand vorbeste despre masurile dure pe care le-a luat.

Prima dintre ele a fost sa taie costuri, o decizie asumata in toamna lui 2008. „Am discutat prima oara despre posibilitatea unei crize mari in august 2008. In octombrie, cand am prezentat bugetul catre grup, am avut si discutii despre cat de dificila ar putea fi situatia, in special in Romania. Pentru ca Romania este cea mai afectata dintre toate tarile unde Ringier este prezenta”, spune Hagger. „Am taiat costuri treptat. Cred ca asta a fost una din cele mai importante decizii. Altfel am fi pierdut chiar si mai multi bani”.

La conferintele anuale de presa ale grupului Ringier la Bucuresti, managerii au spus in repetate randuri, atat in 2009 cat si in 2010, ca Romania este „cea mai dificila piata” pentru grupul care mai are operatiuni pe alte noua piete, in Europa si Asia. Ringier Romania a avut anul trecut o cifra de afaceri de 29,3 milioane euro, in scadere cu 37% fata de 2008, si a inregistrat pierderi de 13,6 milioane euro. Christian Unger, CEO Ringier Group, a spus la acel moment ca scaderile cifrei de afaceri totale sunt cauzate in mare parte de scaderile din Romania si ca fara Romania, in blocul european central situatia ar fi fost relativ stabila.

De ce e Romania o piata atat de dificila pentru presa tiparita, in general, si pentru Ringier, in particular? In primul rand, cresterea consumului din perioada de boom economic, atunci cand marile companii au investit in marketing, iar publisherii au facut profit, nu a fost una sustenabila, crede Marius Hagger. Asa ca izbucnirea crizei globale a gasit in Romania o economie instabila. Pe de alta parte, in contextul anului electoral, politicienii au amanat foarte mult aplicarea masurilor de austeritate.

Dincolo de situatia economica generala a Romaniei, nici piata de media nu e prietenoasa cu printul. Televiziunea este mediul dominant, cu o cota de piata de 65% in 2009, cand printului i-au revenit abia 11 procente. Mai mult decat atat, pe piata deja afectata a presei scrise s-a dus o lupta acerba de preturi, cu oferte de dumping din partea mai multor jucatori, spune Hagger. „Nu au disparut doar volumele, ci ne-am si ruinat unul altuia preturile in toate segmentele: televiziune, print. Asta ne-a dus in situatia de fata, astfel ca Romania ramane inca o tara foarte dificila”.

Acest articol a fost publicat in
Editia Speciala - Ce am invatat in primii doi ani de criza, primul proiect tiparit Wall-Street.ro.

Cititi in slide-ul urmator: Cum a relationat Marius Hagger cu Bobby Paunescu si Razvan Corneteanu

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri