2 / 4

Partenerul si competitia: Bobby Paunescu si Razvan Corneteanu

In lista de decizii luate de Marius Hagger se regasesc unele luate inca de timpuriu, cum ar fi inchiderea cotidianului gratuit Compact, in februarie 2009. Un alt titlu inchis de Ringier a fost revista Diva, la un an si cateva luni dupa lansarea din octombrie 2008 – care a fost, spune Hagger acum, o decizie „discutabila”.

„In afara de toate masurile de reducere a costurilor, cred ca una dintre cele mai bune decizii a fost sa nu inchidem EVZ si Capital, ci sa vindem cele doua titluri
”, spune managerul. „Grupul Ringier nu mai era dispus sa suporte toate pierderile. Conditia pentru a ramane in Romania era sa taiem din pierderi pana la un nivel financiar care sa fie suportabil. Din fericire, am gasit in Bobby Paunescu un investitor – pe cineva dispus sa preia cele doua titluri, fiind constient ca nu poti castiga bani cu ele in aceste vremuri. Pierzi bani”. O alta bila alba pentru Bobby Paunescu, care a cumparat Evenimentul zilei si Capital de la Ringier in februarie 2010, a fost ca era un antreprenor cu reputatie in media. „Sunt multi cei carora le-ar placea sa aiba, si numai ca hobby, un titlu precum EVZ, care are traditie si brand. Este, bineinteles, si cazul Capital”.

In ultimii doi ani, Ringier Romania s-a abtinut sa investeasca in noi proiecte, atunci cand s-au ivit ocazii. Una din ele a fost in vara lui 2009, cand au discutat achizitia unor ziare regionale. Au fost si alte proiecte interne, s-a luat in discutie de exemplu investitia intr-un sistem informatic performant. Hagger a spus pas de fiecare data si acum se felicita pentru decizie. „Am fi avut noi probleme”, spune el.

Cea mai recenta dintre deciziile „bune” ale managerului elvetian a fost sa nu taie salariile angajatilor odata cu taxarea drepturilor de autor, in iulie 2010. Decizia (rar intalnita in piata de media cu aceasta ocazie) a fost sustinuta de grup si le-a permis angajatilor sa primeasca un salariu decent, minimul necesar pentru a rezista in Bucuresti si a nu se muta la tara, la bunici, spune Hagger.

„Minimum” este nivelul general la care functioneaza Ringier Romania, intr-un an al supravietuirii printului. Insa nu toata competitia a adoptat aceeasi strategie. Adevarul Holding, condus pana in aprilie 2010 de catre Razvan Corneteanu (care a ocupat timp de 13 ani diverse pozitii de management in cadrul Ringier Romania si care si-a propus, odata cu mutarea la Adevarul Holding, in 2006, sa aduca trustul pe pozitia numarul unu in piata de print), a apasat pedala de acceleratie la investitii.

In afara de criza, strategia de investitii a Adevarul Holding este cea care a afectat cel mai mult Ringier Romania in ultimii doi ani
, spune Marius Hagger. „Unele parti ale strategiei le inteleg pe deplin pentru ca voiau sa castige cota de piata. Ringier in acel moment era numarul unu si puteau face asta numai cu investitii majore. Au inceput cand lucrurile in piata mergeau bine. Dar nu am mai inteles atunci cand au continuat sa cheltuiasca sume enorme de bani pe promotii, cum ar fi ClickMania, cu acele castiguri uriase de 1 milion de euro si cu milioanele de euro cheltuite pe televiziune, pentru a castiga cota de piata si pozitia numarul unu, pe care n-au putut-o valorifica prin incasari din publicitate”, spune Hagger. „Pentru ca daca esti numarul unu pe o piata care a scazut pana la nivelul inceputului anilor 2000, pur si simplu pierzi bani”.

O alta strategie a Adevarul Holding care, spune Hagger, a afectat intreaga piata de print, a fost de a pastra preturile de coperta la un nivel foarte jos. La inceputul lui 2010, ziarul Adevarul oferea 120 de pagini plus suplimente, la un pret de 1,2 lei, iar tabloidul Click se vindea cu 70 de bani. Pretul corect ar fi fost, in acel moment, de 1 leu pentru un tabloid si de 2-2,5 lei pentru un ziar din categoria quality, sustine Hagger. Odata cu schimbarea managementului Adevarul Holding, care a trecut sub conducerea lui Peter Imre, strategia s-a inversat, iar preturile de coperta ale Adevarul si Click a crescut la 2,2 lei, respectiv 80 de bani.

Cititi in slide-ul urmator: Cum vede Marius Hagger viitorul Ringier Romania

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri