3 / 7

Marius Ghenea, business angel

Ghenea, proprietarul FiT Distribution, a investit in productie (tigla metalica, produse de etansare, alte tipuri de productie), servicii (comert online, servicii indoor media, servicii pentru industria de petrol si gaze, cafenea si club) distributie (IT, instalatii, energie verde), solutii (incalziri in pardoseala, panouri solare)

El prefera de obicei start-up-urile, in cateva situatii incepand, efectiv, afacerea impreuna cu antreprenori care aveau deja un proiect interesant dar nu lansasera produsul sau serviciul pe piata. In alte situatii, erau companii existente, dar in mod tipic erau companii la start-up sau in perioada imediat urmatoare start-up-ului.

“In prezent nu mai sunt activ ca antreprenor, pentru ca un antreprenor trebuie sa se implice 100% in afacerea pe care o dezvolta si o (co)detine, nu se poate face «antreprenoriat part-time». Deci sunt 0% antreprenor, ca activitate, insa raman antreprenor in spirit, atat in modul de a discuta cu alti antreprenori proiectele de afaceri cat si strategiile de business. Activitatea mea principala este cea de business-angel, insa ea nu reprezinta 100% din activitatea mea, deoarece sunt destul de multe proiecte sociale in care ma implic, mai ales pe partea de educatie antreprenoriala, plus activitatea academica de predare (cursurile EMBA de la Maastricht School of Management si cursurile de la mai multe facultati din Romania), activitate care imi ocupa probabil 30-40% din timpul util, la care se adauga si participarile non-executive in diverse Board-uri de companii si organizatii non-guvernamentale, cea mai noua asemenea participare fiind in Consiliul de Administratie Tarom”, subliniaza Ghenea.

Pana la urma, orice companie in care investesti ca business-angel este, partial, si a ta, alaturi de antreprenorii care au fondat-o si o conduc, asa ca Ghenea poate spune ca intotdeauna a investit in companii care erau si sunt si ale sale.

“Chiar si in trecut, cand eram antreprenor, de obicei lucram intr-o echipa de antreprenori, 2-3 persoane, deci nu detineam decat 50% sau chiar 33% sau mai putin in acea companie”.

Business-urile in care Ghenea investeste trebuie sa fie validate de piata


Este esential sa existe un “proof-of-concept”, ceea ce inseamna o anumita validare, ce se poate face, in faza initiala, inainte de comercializare, pe focus-grupuri, beta-testeri, proiecte pilot, teste comerciale limitate, alte tipuri de testare in piata. Daca piata nu valideaza un concept de business, nu avem premise de succes, chiar daca ideea0de business pare spectaculoasa si unica. In general, orice proiect de business trebuie sa porneasca de la o durere, o nevoie reala a pietei, considera Ghenea.

In procesul investitional Ghenea se implica “relativ activ”, pentru ca nu participa doar la partea de finantare, ci incearca sa contribuie la strategie, avand o relatie permanenta cu antreprenorii si/sau managerii afacerii in care investeste. El incearca sa genereze networking valoros pentru business, contacte utile, sa deschida diverse usi pe care antreprenorii reusesc mai greu sa le deschida (la banci, la alti investitori mai mari, la furnizori sau clienti importanti).

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri