3 / 4

In contextul crizei, datele fundamentale ar trebui sa conteze

Brendea considera ca acum investitorii trebuie sa urmareasca datele palpabile, ce pot fi masurate usor si interpretate dupa regulile bunului simt. Daca P/E sau P/B sunt indici abstracti, care acum mai mult debusoleaza investitorii deoarece sunt determinati nu atat de rezultatele financiare, cat de frica, o imagine mai clara ne-ar oferi capitalizarea societatii sau politica de dividend.

“Toate SIF-urile au o capitalizare de 274 milioane euro. E mult, e putin? Aici fiecare isi poate face o idee comparand suma cu alte repere. De exemplu, cu bugetul de publicitate din 2007 al Coca-Cola Romania - 158 milioane euro valori brute - s-ar putea achizitiona acum toate actiunile la SIF Banat-Crisana, SIF Transilvania si SIF Oltenia. Sunt repere de bun simt, care arata anomaliile dintr-o criza, dar este foarte greu de estimat cand vor inceta aceste anomalii”, subliniaza Brendea.

In piata, trebuie sa se tina de cont de faptul ca aceeasi stire poate provoca intr-o zi cresteri iar in urmatoarea scaderi in lant, in functie de punctul de vedere in care este interpretata.

In general, reperele dupa care se ghideaza in prezent investitorii la bursa ofera mai degraba ocazia unor presupuneri bazate pe intuitie si, mai rar, ofera informatii care sa ajute la estimarea cu o exactitate cat de cat ridicata a evolutiei pietei, sustine Marius Pandele.

El afirma ca, de multe ori se intampla ca pe termen scurt piata sa mearga in directii ce par ciudate la prima vedere, ca urmare a faptului ca reperele respective sunt interpretate in mod diferit de fiecare investitor.

Un exemplu ar fi imprumutul extern de la FMI, care pentru unii a fost un motiv de a cumpara actiuni, in ideea ca o astfel de miscare ofera o asigurare suplimentara pentru economie, iar pentru altii a fost un motiv de a vinde, anticipand dificultatile Romaniei de a rambursa un credit atat de mare si de a indeplini cerintele impuse fara a se crea probleme macroeconomice si mai mari.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri