3 / 6

Ce este varful de panica si cum se exploateaza?

Varful de panica si strategia de a cumpara in astfel de momente este un aspect psihologic al comportamentului investitional.

In analiza tehnica exista modele care identifica astfel de intoarceri, din punct de vedere al formatiunilor grafice care se iau in calcul.

“Am vazut varfuri de panica in octombrie si noiembrie, asociate cu stiri de natura sa aduca elemente noi, cu potential de risc sistemic ridicat. Putine trenduri bear s-au finalizat cu astfel de capitulari, fiind urmate de schimbari bruste ale trendului primar, in sens ascendent”, spune directorul de investitii al Explore.

Varful de panica inregistrat in luna octombrie pe piata americana, masurat printr-un indice al volatilitatii (VIX), nu a mai fost atins in timpul acceselor de vanzare agresiva din lunile noiembrie si martie. “Nu este necesar ca finalul unor piete bear sa se realizeze prin miscari agresive, volatile, marcate de sentimente acute de panica. In multe situatii (1949, 1982, 2003) finalul pietei bear a insemnat mai degraba o epuizare gradata, in timp, a fortei vanzatorilor.

In ceea ce priveste strategia de a cumpara varfuri de panica, aceasta poate fi proprie atat speculatorilor, cat si investitorilor cu orizont de investitie lung, care construiesc treptat o expunere pe piata de actiuni, pe principiul “cost-averaging”.

“Strategiile de investitii pot fi mixate. In masura in care ne referim la investitori cu orizont de investitie mare, care realizeaza o acumulare graduala, vizand obtinerea unui prêt final competitiv, fara a “vana” nivelul minim absolut pentru o cumparare decisiva, sunt oportune achizitiile pe orice val de panica, in ideea ca in orizontul fixat lucrurile vor evolua in scenariul dorit. Si un speculator poate realiza castiguri consistente, intr-un orizont de timp scurt, dar cu riscuri ridicate, legate de timing-ului operatiunilor. Rally-urile din octombrie si noiembrie, de aproape 25%, atesta ca pot fi speculate conditii extreme de psihologie a pietei, chiar actionand impotriva trendului primar”, spune Catalin Bolohan.



Inapoi la articol

Setari Cookie-uri