3 / 5

Marius Ghenea: Opiniile prietenilor sunt subiective, apeleaza la consultanti

Marius Ghenea, manager al FiT Distribution, companie ce detine mai multe site-uri de comert online precum PCFun.ro sau PCGarage.ro, spune ca in momentul in care business-ul nu mai produce cat si-ar dori cineva, este nevoie de o analiza cat mai clara urmata de concluzii si de actiuni la fel de clare – “Este doar o problema de piata? Sunt costurile companiei prea mari sau alocate ineficient/dezechilibrat? Este o problema cu serviciile sau produsele oferite (au ramas in urma fata de concurenta, au devenit comparativ prea scumpe, etc.)? este o problema a antreprenorului (lipsa de concentrare, probleme de sanatate sau de familie, nu tine pasul cu dezvoltarea business-ului)?”.

In functie de raspunsurile la aceste intrebari, se pot lua cele mai corecte decizii. Ghenea a oferit si cateva “ponturi” pentru cititorii Wall-Street.ro.

“Primul ar fi ca niciodata costurile unei companii nu sunt suficient de bine optimizate. Chiar si atunci cand crezi ca ai redus mult prea mult costurile, vei descoperi ca mai poti sa optimizezi inca ceva. Al doilea ar fi ca, in general, daca situatia «scartaie» foarte tare, este preferabil ca analiza sa fie facuta si de cineva din afara, nu doar de antreprenorul insusi – uneori, din exterior, lucrurile se vad limpede, mai ales de catre un om cu experienta de business. Un al treilea pont ar fi sa nu renuntati niciodata, atata timp cat credeti in proiectul vostru si atata timp cat afacerea nu se afla in imposibilitatea de a-si continua activitatea”, spune el.

Ghenea considera ca daca referintele cu privire la persoane cvasi-necunoscute (fie consultanti, fie chiar antreprenori cu mai multa experienta) sunt foarte bune, el ar prefera ca intr-o asemenea situatie sa lucreze pe un proiect de restructurare cu persoane necunoscute, decat cu prieteni. “E bine sa te consulti si cu prietenii, e si mai bine sa te poti baza pe ei la nevoie, dar opiniile prietenilor vor fi subiective, pentru ca vor fi influentate de relatia voastra: nu uitati ca multe dintre informatiile pe care ei le au despre afacerea voastra provin chiar de la voi insiva, ceea ce inseamna ca ar putea sa vina cu un plus de experienta, dar vor aborda problema cam din aceeasi perspectiva cu a voastra. Ori, intr-o situatie dificila (in care ati ajuns probabil chiar prin actiunile voastre), e uneori mai bine sa dai posibilitatea abordarii unei perspective noi, proaspete, obiective”, spune Ghenea.

Ca si Iulian Stanciu si Clement Nicolaescu, si Marius Ghenea s-a lovit de dificultati de acest fel in dezvoltarea business-ului sau, mai ales in fazele de start-up, “etapa in care investesc acum in principal in companii, ca business-angel”.

“Am incercat de fiecare data sa inteleg particularitatile acelei situatii dificile si acelui business specific, dar sa vin si sa asez deasupra acestor particularitati si toata experienta mea anterioara de business. Cu alte cuvinte, fara sa spun ca m-am tras singur din mlastina ca Baronul Munchausen, in general am incercat (si de cele mai multe ori am reusit) sa rezolv problemele eu insumi, evident alaturi de antreprenorii cu care colaborez in fiecare companie. Cred ca fiecare antreprenor ar trebui sa incerce sa rezolve problemele singur, in prima instanta, dar asta inseamna in primul rand o atitudine proactiva: nu lasa lucrurile sa treneze, sa se agraveze, rezolva-le cat mai din scurt si scutura-te de procrastinare. Iar oricand ai o problema, primul lucru important este sa admiti ca ai o problema (unii antreprenori refuza din pacate sa admita asa ceva pana este prea tarziu)”, subliniaza el.

Cele mai bune idei de afaceri ii vin lui Marius Ghenea in momente de relaxare, “la o bere” cu prietenii, in calatoriile in care te poti detasa de rutina cotidiana si cand vezi alte locuri, alti oameni, o alta lume care iti ofera multe idei noi si, nu in ultimul rand, “in pat inainte de a adormi”.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri