3 / 5

Un business pe o piata in crestere

Furnizarea de astfel de servicii catre un al doilea client i-a facut pe Mircea Bazavan si Leonard Craciun sa deschida in iulie 2007 Mind Express Research, o firma specializata in mistery shopping, care a fost promovata prin brandul Hollow Men.

“Imi pare rau ca nu am facut acest lucru inca din 2005. Pentru ca noi aveam clientul Orange din cand in cand, dar in rest faceam training. Iar daca atunci cand totul creste calitatea serviciilor are uneori de suferit, in criza lucrurile se schimba. De aceea, desi nu sunt sigur, cred ca si in acest an, aceasta piata va creste”, explica Bazavan.

In 2008, piata de mistery shopping a fost in jurul a 1,5 milioane de euro, iar daca se exclud companiile de cercetare mari, concurenta pe aceasta piata a fost de aproximativ cinci firme.

Potrivit managerului Hollow Men, anul trecut, compania a inregistrat o cifra de afaceri de 200.000 de euro, iar pentru acest an estimeaza sa ajunga la 300.000 de euro, desi in ianuarie credea ca afacerile se vor tripla. Totodata, acesta spera ca va inchide anul fara pierderi, desi recunoaste ca pana acum a pierdut destul de mult.

“Anul trecut, am avut cam 500.000 de euro, din training si research, dar anul acesta nu am mai vandut deloc training, iar pentru evaluari am inceput sa semnam contracte abia din aprilie. Practic, in 2008, in cele doua firme lucrau 20 de oameni, iar acum sunt sase care fac toti mistery shopping”, afirma managerul.

Acum firma are peste 20 de clienti, dintre care anul acesta s-au adaugat Petrom, Sensiblu si Romstal, iar aproximativ 90% dintre clientii Hollow Men sunt companii din domeniul bancar, energetic si farma.

Totodata, cei care au fost cei mai reticenti in a incerca acest serviciu au fost antreprenorii. “Atunci, cresteau odata cu piata si spuneau ca nu au nevoie, iar acum nu mai au bani pentru aceste informatii “, spune Mircea Bazavan.

Contractele pot fi anuale sau pe proiecte, iar o suma importanta investita in mistery shopping este in jurul a 20.000-30.000 de euro.

De asemenea, tarifele pentru o evaluare difera atat de numarul de magazine evaluate, dar mai ales de domeniul din care face parte o companie.

“Cu cat procesul de vanzare este mai dificil, cu atat si evaluarea costa mai mult pentru ca este vorba de timp. De exemplu, daca iti iei un credit te duci de mai multe ori la banca, nu doar o data, cum este atunci cand iti iei haine “, declara Bazavan.

Astfel, pot exista contracte de 100.000 de euro in domeniul bancar, 30.000 de euro - petrol, 40.000 de euro pe piata farma, dar si contracte de la 300 pana la 5.000 de euro pe retailul de fashion.




Inapoi la articol

Setari Cookie-uri