2 / 4

O afacere sezoniera

Majoritatea celor care au pornit o afacere cu hostel-uri au inceput prin achizitia sau inchirierea unei cladiri si au incercat sa atraga segmentul turistilor care, desi au un buget limitat, sunt pasionati de calatorii. Cea mai mare parte a antreprenorilor s-au orientat catre orasele de la munte sau de la mare, cu un turism dezvoltat. Este si cazul lui Razvan Jianu, proprietarul si administratorul hostelului Eol 777 din Constanta, care in 2005 a decis deschiderea unui hotel low-cost dupa ce, intr-o calatorie in Germania, nu gasise locuri disponibile intr-o astfel de unitate.

“Am inceput cu o investite initiala de 10.000 de euro, majoritatea banilor fiind folositi pentru renovarea si utilarea casei de vacanta pe care o aveam in Constanta. Nu mi-am amortizat inca investitia, dar cred ca acest lucru se va intampla in circa 5 ani”, a declarat proprietarul Eol 777.

Locatia de la malul marii are 5 camere in care pot fi cazate 16 persoane. “Hostelul dispune de trei camere cu cate 4 paturi, una cu 2 paturi si o camera matrimoniala”, spune acesta. Tarifele sunt invers proportionale cu numarul de paturi disponibile intr-o camera: incep de la 10 euro/nopate pentru camerele cu 4 paturi si ajung pana la 17 euro/ noapte pentru o camera matrimoniala.

Desi pe timul verii, in plin sezon, gradul de ocupare este de 100%, in restul anului hostel-ul nu mai este o afacere profitabila. “Pentru a nu iesi pe pierderi si a reduce cheltuielile cu intretinerea hostel-ului avem deschis doar in perioada 1 mai-1 noiembrie, deoarece in afara acestei perioade, gradul de ocupare ar fi mai mic de 30% si nu am putea sa ne acoperim cheltuielile cu intretinerea unitatii si cu cei doi angajati pe care ii avem in prezent”, spune Jianu, care adauga ca pentru perioada 1-20 mai toate locurile au fost rezervate, precum si o mare parte pe perioada verii.

Majoritatea clientilor hostel-ului constantean provin din strainatate ( 90%), din tari precum Australia, Polonia, Spania, Italia, Germania sau Japonia. “Circa 70%-80% dintre acesti turisti vin pe baza de rezervare pe care si-o fac cu mult timp inainte, durata medie a sederii fiind de doua nopti”, mai spune acesta.

Din cauza sezonalitatii unui hostel in Romania, dar si pe fondul unei legislatii destul de incalcite, Jianu nu are inca in plan extinderea afacerii in Romania, ci peste hotare. “La inceputul anului viitor voi deschide un hostel mult mai mare in Germania dupa o investitie de circa 200.000 de euro si tot in 2010 vreau sa inaugurez un altul in Ungaria, in care voi investi circa 40.000 de euro”, declara managerul, care spune ca in cele doua tari mentionate piata hostel-urilor este mult peste cea locala, iar legislatia mai permisiva.

Jianu nu se teme de eventualele efecte negative pe care criza economica le poate avea asupra afacerii cu hostel-uri. “Pana acum, rezervarile pentru sezonul estival sunt similare celor din anii precedenti si nu cred ca vom fi afectati de criza”, considera proprietarul hostel-ului constantean.

Tot o destinatie turistica, Sinaia, au ales si sotii Ghiulbenghian atunci cand s-au gandit sa deschida o astfel de unitate de cazare. “Am cumparat o veche fabrica de ceramica din Sinaia, parasita de patroni in 1937, si care a fost confiscata de stat prin neplata impozitelor. Printr-o investitie initiala de 13 miliarde de lei vechi am transformat aceasta cladire nefunctionala intr-un hostel cu 11 camere”, declara Marcela Ghiulbenghian, proprietarul hostelului Blue Silver din Sinaia.

Pe langa cele 11 camere disponibile, hostelul mai dispune si de restaurant. “Preturile variaza in functie de perioada saptamanii: de luni pana vineri cand cererea este mai mica tariful este de 25 lei/noapte, iar in weekend ajunge la 40 lei/noapte”, mai spune aceasta.


Inapoi la articol

Setari Cookie-uri