Se poate vorbi de resurse umane in IMM-uri?
Cum se desfasoara procesul de recrutare in IMM-uri?
Instruirea si evaluarea angajatilor se realizeaza intern
1 / 4

Se poate vorbi de resurse umane in IMM-uri?

Cu toate ca specialistii de resurse umane au depus eforturi in ultimii ani in privinta recunoasterii aportului adus in strategia generala a companiilor, tintind catre parteneriate cu managerii sau chiar catre obtinerea unui loc in board-ul de conducere, IMM-urile, firme cu capital integral romanesc, cu pana la 250 de angajati, inca folosesc principii rudimentare ale HR-ului. Acestea se limiteaza deseori la calcul salarial, recrutare prin recomandari sau evaluari anuale empirice.

In teorie, procesele de resurse umane presupun atat activitati de specifice functiilor de suport – calcul salarial, payroll –, cat si activitati de profunzime, in care managerul de resurse umane trebuie sa implementeze si sa gestioneze politici care tin de recrutare, instruire, evaluare sau cultura organizationala.

Specialisti afirma ca IMM-urile desfasoara procesele de resurse umane dupa propriile reguli, adoptand mai degraba optiunea dictata de managerul general sau de antreprenor. Lipsa unui sistem coerent de recrutare, de stabilire a unui plan de cariera, dezvoltare si evaluare a competentelor angajatilor a permis avansul companiilor in vremea de boom economic, cand totul functiona de la sine.

“In companiile de mici dimensiuni nu exista cultura organizarii, ci mai degraba o cultura muncii, a oportunitatii si a clientului, alese absolut empiric. Toate au fost bune si frumoase atat timp cat cererea surclaseaza oferta. Insa, mai devreme sau mai tarziu, in oricare industrie care se maturizeaza nu mai e suficient sau ai produse, depozite si servicii, ci sa incerci sa intelegi ce se intampla, sa iti pregatesti organizatia si oamenii sa faca fata unor schimbari rapide”, afirma Costea Dumitrescu, partener fondator al companiei de training Ascendis, care implementeaza un proiect de instruire a angajatilor in IMM-uri, cofinantat de UE, in valoare totala de aproape 2 milioane de euro.

Dupa implementarea a peste 70% din proiecte, Dumitrescu afirma ca recesiunea economica i-a luat pe nepregatite pe micii intreprinzatori, care, neavand planuri de criza dinainte stabilite si nici structuri solide de resurse umane, au adoptat strategii de mentinere la cota de plutire.

“Unii au adoptat principiul supravietuirii
– sa mancam numai cat ne trebuie, sa bem cat ne trebuie. Altii au adoptat o strategie curajoasa si au incercat sa gaseasca oportunitatea. Altii au incremenit, ii poarta valul. Sa vedem unde ii arunca in final. Firme care erau cineva acum sunt nimeni. Firme care faceau diferenta, acum nu o mai fac. Acum trebuie sa stii sa te impui pe piata, nu ca inainte, cand totul era natural”, spune Costea.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri