Industria de retail reprezintă unul dintre domeniile cele mai afectate de tentativele de fraudă; mai ales că poate exista atât în rândul clienților, cât și la nivelul angajaților. În acest sens, retailerii sunt nevoiți să adopte măsuri dure pentru a combate posibilele fraude.

Subiectul este unul sensibil pentru multe companii atât din România cât și din străinătate, așa că am discutat cu reprezentanții PENNY pentru a afla mai multe informații despre fenomenul fraudei corporate în industria de retail.

Potrivit oficialilor companiei, deși frauda este un subiect care face parte din viața noastră de zi cu zi, nu este însă unul atât de discutat pe cât ar trebui.

„Frauda este un fenomen care afectează viețile tuturor. La PENNY, suntem conștienți de faptul că frauda este un lucru care ni se poate întâmpla și nouă. Ea face parte din realitatea cotidiană, cu toate că nu este adusă des în discuție. Potrivit unui studiu realizat de PwC, frauda este un fenomen cu o tendință ascendentă. Tocmai de aceea, PENNY își propune să facă un pas spre schimbare, motiv pentru care toleranța față de faptele de corupție și fraudă este zero”, au declarat, pentru wall-street.ro, reprezentanții PENNY.

Deși este un fenomen des întâlnit și mai puțin discutat, companiile trebuie să pună în practică un mecanism special pentru a preveni frauda în cadrul business-ului. În aceste condiții, PENNY aplică politici interne pentru a proteja compania de posibile situații de fraudă, indiferent dacă acestea sunt intenționate sau nu.

„Politica antifraudă este o componentă fundamentală a PENNY, deoarece face diferența între o companie performantă și una care se află într-o situație de risc. Astfel, am introdus un set de proceduri de prevenire şi combatere a fraudei, training-uri de identificare şi depistare a fenomenului fraudulos și investigații antifraudă, pe care întreaga echipă trebuie să şi le însușească și să le respecte zi de zi. Reușita deprinderii acestor proceduri antifraudă este asigurată de departamentele Compliance și Securitate, care au în atribuții și aspectele care vizează frauda”, a precizat compania.

„Într-adevăr, primul pas pe care o companie îl poate face pentru a preveni sau limita fraudele care o pot afecta – fie din intern, fie din extern – este creșterea nivelului de conștientizare”, a declarat Nicu Bîrlă, specialist antifraudă în cadrul SPIA, liderul noii generații de investigatori privați din România și speaker la FRAUD SUMMIT, primul eveniment din ţara noastră dedicat combaterii şi investigării fraudei, dar şi recuperării de prejudicii cauzate de frauda corporate.

„Informarea și instruirea periodică și constantă a angajaților de către specialiști din afara companiei cu privire la consecințele implicării în săvârșirea unor fraude; prezentarea impactului asupra imaginii companiei, dar și asupra angajatului – atât în plan profesional, cât și personal – au ca efect mărirea gradului de înţelegere a riscurilor de către angajații companiei. Printre alte măsuri preventive antifraudă pe care o companie le poate lua, se numără și identificarea și evaluarea periodică a riscurilor de producere a fraudei, instituirea și evaluarea periodică a unor procese, proceduri și măsuri interne în cadrul companiilor – în scopul diminuării sau chiar eliminării riscurilor existente – identificarea zonelor noi unde se manifestă acest fenomen și reanalizarea riscurilor în zona apariției unui așa-zis “incident de integritate”. În plus, desemnarea unei persoane integre din cadrul companiei pe post de liant între top management și specialistul extern sporeşte gradul de protecţie. Ca urmare a acestui parteneriat, se implementează un sistem de avertizori de integritate – whistleblowing – menit a adăuga o linie defensivă suplimentară şi extrem de valoroasă în combaterea fraudei corporate. Nu în ultimul rând, la SPIA recomandăm constant companiilor să facă investigații tip background check , adică verificări suplimentare și amănunțite în recrutarea și selecția de personal; în special când vine vorba de persoane care ocupă poziții de top management, cu putere de decizie.”, a mai declarat reprezentantul agenției de investigații antifraudă, SPIA România.

În ceea ce privește lupta antifraudă la nivelul organizației PENNY, compania spune că există anumite proceduri sau măsuri de control pentru a combate o posibilă fraudă din interiorul companiei.

Reprezentanții retailerului au mai declarat că dezvoltă proceduri care protejează compania de situații de fraudă, abuz sau de spălarea banilor. În acest sens, aceștia poziționează în plan principal proceduri interne, evaluări de risc și măsuri speciale în cazul încălcării principiilor de guvernare a activității companiei.

„Un alt aspect pe care îl recomand companiilor care vor să fie imune la fraudă, este să fie extrem de atente la vulnerabilitățile apărute pe linia de management. Concret, să fie atente la gradul ridicat de toleranță al unor angajați cu putere de decizie, cu privire la alți angajați despre care există date că nu respectă deciziile, regulamentele și procedurile interne aprobate de conducere.

Atunci când acești manageri nu sancționează și nu semnalează pe scara ierarhică situațiile ce indică o potențială fraudă, pentru a nu le fi afectată imaginea sau poziția în companie, ei nu mai pot fi obiectivi în luarea unor decizii atunci când sunt încălcate norme sau proceduri interne de către subalterni. Efectul este o toleranță continuă a acestora față de angajații respectivi și chiar față de alți angajați care cunosc situația.

Pe scurt, companiile care nu acordă atenția cuvenită vulnerabilităților apărute pe linia de management, vor avea manageri ușor șantajabili, extinderea fenomenului în interiorul companiei, atragerea managerilor într-un potențial lanț infracțional, chiar dacă le lipsește intenția. Este o situație pe care o întâlnim deseori în cadrul unor investigații corporate pe care le desfășurăm pentru companii, indiferent de dimensiunea lor, din diverse industrii.

Un mediu tolerant la fraudă este un mediu propice fraudei.”, a concluzionat Nicu Bîrlă, specialist anti-fraudă în cadrul SPIA, liderul noii generații de investigatori privați din România și speaker la FRAUD SUMMIT, primul eveniment care a abordat amprenta fraudei asupra mediului de business din țara noastră.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri