Această situație s-a resimțit, în mod firesc, și la nivelul angajaților din România care au fost privați de mesele la restaurant cu colegii, din pauza de prânz. Beneficiile oferite angajaților pe perioada stării de urgență nu au compensat însă în totalitate plăcerea de a lua masa fizic la restaurantul preferat, alături de colegii de birou, motiv pentru care companii precum Up România au decis să dea o mână de ajutor în campania „Dor de bun și bine” inițiată de HORA.

„La invitația wall-street.ro, Elena Pap, Director Regional Up Group, a împărtășit câteva opinii cu privire la obiectivele campaniei #DorDeBunSiBine, provocările prin care trece în acest moment industria noastră, cum își dorește compania să sprijine actorii din acest domeniu și modul în care HoReCa se poate relansa. „Credem într-un echilibru care vizează atât adoptarea regulilor de funcționare, cât și respectul reciproc față de angajați, față de business, față de clienți. Avem nevoie de acest respect, ca să ne putem bucura în continuare de activitatea din industriile HoReCa, atât de necesară pentru viața noastră socială și pentru economie”.

„Milităm pentru astfel de inițiative prin prisma obiectului nostru de activitate. În ultimul an și jumătate, businessurile din domeniul HoReCa au fost puternic afectate de efectele pandemiei și sunt în continuare puse în situația de a se adapta unei noi realități, lucru pentru care au nevoie de sprijin din partea societății și a companiilor din sectoarele conexe”, a declarat Elena Pap, Director Regional al Up Group, într-un dialog cu wall-street.ro.

Un viitor mai sigur pentru angajații din HoReCa

Sistarea temporară a activității din HoReCa, de anul trecut, a lăsat goluri mari în afacerile întregii industrii, care se resimt puternic și în prezent. Cifra de afaceri din industria HoReCa a scăzut în anul 2020 cu 35% faţă de 2019, la 17,9 miliarde de lei, în comparație cu 27,5 miliarde de lei în 2019, ca urmare a pandemiei, arată datele unei analize realizate de Termene.ro.

„Este limpede că prin sprijinirea sectorului HoReCa putem contribui la susținerea economiei și a numărului de angajați din această industrie. Totodată, la nivel personal, cei care lucrează în acest sector, vor putea beneficia de predictibilitate și de siguranța locului de muncă, așadar, de un viitor mai sigur”, a mai precizat Elena Pap.

Fără îndoială, salariații din industria HoReCa au fost cei mai afectați din întreaga economie, unii fiind chiar nevoiți să își caute un alt loc de muncă, într-o perioadă dificilă cum a fost și este cea creată de criza sanitară. Numărul de angajați din industria restaurantelor și a hotelurilor s-a redus pe parcursul anului trecut, de la 186.000 la 150.000, o scădere de 19% comparativ cu anul precedent. Nivelul cumulat al pierderilor nete din HoReCa a crescut cu 220% în 2020 până la 2,3 miliarde de lei, față de 710 milioane lei în 2019.

La începutul pandemiei, foarte mulți angajați din industria HoReCa au ajuns șomeri, astfel că o parte dintre ei, din nevoie, s-au reorientat către alte profesii. Realitatea este că, în această perioadă, angajatorii se confruntă cu provocarea de a găsi personal. În acest context, retenția devine și ea primordială, iar businessurile ar trebui să facă eforturi susținute pentru a motiva oamenii valoroși din organizații, pentru a-i păstra.

Elena Pap, Director Regional al Up Group pentru țările România, Moldova, Bulgaria, Serbia și Grecia

Gradul de angajabilitate în industria HoReCa depinde foarte mult de parcursul pandemiei, mai spune Elena Pap. Liderul estimează că la finalul acestui an, dacă situația sanitară va permite, va fi foarte probabil să ne așteptăm la o creștere a beneficiilor și salariilor pentru angajații „eficienți și de neînlocuit” din industria HoReCa.

„Acolo unde nu există niciun tip de beneficiu, se poate apela la acele beneficii care îl pot ajuta pe angajator să nu mai plătească impozite și taxe pentru respectiva sumă de bani. Alternativ, subvențiile de la stat pentru businesssurile cele mai afectate din sectorul HoReCa sunt o direcție bună, precum și încurajarea realizării vacanțelor în țară. În această privință, în portofoliul Up România avem un serviciu dedicat, Cardul Up Vacanță, care contribuie la stimularea economiei românești și, implicit, la creșterea afacerilor din segmentul HoReCa”, explică Elena Pap.

Up România a mizat pe o digitalizare accelerată a sistemului de tichete de masă, astfel încât plățile efectuate de către clienți la restaurante și cafenele să fie mai sigure, mai rapide, dar mai ales în acord cu noile reguli de funcționare impuse de autorități.

În ceea ce privește paleta de beneficii extrasalariale, afacerile din industria de hoteluri și restaurante care au reușit să rămână pe linia de plutire au oferit angajaților în ultimul an abonamente la clinici private, dar și carduri și tichete de masă sau cadou. De asemenea, nici beneficiile din categoria de wellness nu au fost neglijate, angajatorii oferind salariaților acces la diverse platforme de coaching specializat, dezvoltare personală și echilibru emoțional, a mai transmis Elena Pap.

Nevoia i-a împins pe români să recurgă la economisire

CEO-ul Up România este de părere că românii au început să aprecieze mai mult confortul propriei case, după o perioadă în care nu au putut ieși la restaurante și la cafenele, dar consideră că în următoarele luni, oamenii vor fi mai precauți în ceea ce privește cheltuirea propriului buget și se vor concentra mai mult pe calitate și pe experiențe.

„În plus, am observat o orientare spre economisire, în contextul în care economia a fost afectată, iar societatea era caracterizată de imprevizibilitate”, a mai spus Elena Pap.

Sursa foto: Up România