”Ultimele 12 luni au fost mult mai bune decât ne așteptam acum un an de zile. Lucrurile au evoluat favorabil, dar provocările nu s-au terminat. Din fericire, piața de spații de depozitare se regăsește pe un trend ascendent și dacă ne uităm la cifre, vedem că a fost un an record din perspectiva cererii”, menționează Sînziana Pardhan.

Potrivit datelor CBRE, cererea de anul trecut pentru spații de depozitare închiriate a fost peste 900.000 mp. Din această cifră, circa 660.000 mp au fost în București. P3 a încheiat anul trecut cu un total de spații închiriate de 220.000 mp, adică o treime din totalul spațiilor închiriate în zona București. Pe partea de livrări s-au livrat peste 500.000 mp de spații de depozitare, iar stocul a ajuns la peste 5,1 mil. mp.

”Pe plan internațional, segmentul de logistică și industrial a avut una dintre cele mai bune evoluții. În general a fost o cerere robustă care s-a menținut și toate birourile P3 au raportat rezultate pozitive. Din perspectiva noastră a fost un an bun. Provocările desigur că au existat. Au existat chiriași care au câștigat de pe urma pandemiei – și mă refer aici la segmentul de eCommerce – dar am avut și clienți, chiriași, care au avut de suferit.”, a declarat Sînziana Pardhan.

Din perspectivă investițională, pandemia a adus un avantaj pieței de spații industriale și logistice, deoarece investitorii care se uitau mai mult la zona de office/retail au început să se concentreze tot mai mult pe acest segment de piață, subliniază directorul P3. ”Vedem o creștere a interesului și a sumelor de bani alocate către piața de industrial și logistică”, adaugă ea.

Acum, din perspectivă investițională, problema este lipsa de produse, nu de fonduri. Portofoliul P3 în Europa a crescut cu aproximativ 48% anul trecut, ajungând la 6,5 mil. mp.

Parcul P3 din zona București este compus în proporție de 50% din clienți retaileri, 35% sunt logisticieni care activează pe diverse piețe, în vreme ce restul provin din alte domenii precum pharma sau automotive.

”Din chiriașii noștri din România, 24% activează aproape exclusiv pe zona de eCommerce. La nivelul întregului portofoliu P3, ponderea clienților de eCommerce a urcat de la 16% la 19% în ultimul an și ne așteptăm ca această cifră să continue să crească în mod accelerat”, spune Sînziana Pardhan.

ecomTEAM 2021 - The new normal in eCommerce, organizat de Wall-Street.ro, este un eveniment powered by FAN Courier, Gold Partners fiind P3 Logistic Parks, eMAG Marketplace, UniCredit Bank România și Upswing. Din poziția de Silver Partners, evenimentul este susținut de Canopy, DWF, Gun Media, MerchantPro, Postis și Banca Transilvania, în timp ce la categoria Sponsors se află Optimized.

Sursa foto: Ovidiu Udrescu