Reprezentantul VTEX consideră că potențialul e-commerce-ului românesc este foarte mare, însă este greu de crezut că vom mai asista la creșteri spectaculoase ca în 2020-2021. El mizează în 2023 pe păstrarea ritmului de creștere din 2022.

„Cum industria de ecommerce a ajuns aproape de maturitate, multe magazine online din România intră în etapa de consolidare anul acesta, cu focus pe profitabilitate. Pentru a susține creșterea de venituri, se vor face noi investiții, în special în migrarea pe noi platforme de ecommerce, care să permită automatizarea anumitor procese și gestionarea unui număr mai mare de comenzi.”, precizează Cristi Movilă în interviul acordat Wall-street.ro

Sectoarele IT&C și fashion sunt cele care generează cele mai multe comenzi online, Movilă punctând faptul că aceste două segmente pot fi considerate „vedetele” pieței de e-commerce.

„În același timp, observăm noi segmente care cresc rapid, în special zona de food. De asemenea, ne așteptăm să vedem o creștere mai mare în segmentul B2B, care reprezintă un procent semnificativ din piața de ecommerce la nivel global. Din ce în ce mai multe companii B2B au inclus digitalizarea și extinderea online în planurile lor de dezvoltare”, explică Cristi Movilă.

Creșterea continuă a industriei românești de e-commerce stârnește din ce în ce mai mult interesul jucătorilor internaționali, indiferent de bunurile pe care le vând.

„Am observat o tendință a companiilor din sectoarele fashion și grocery care au deschis magazine online în România, dar și în zone mai degrabă de “nișă” în ecommerce precum DIY sau hobby. Având în vedere potențialul ecommerce-ului local, putem vedea jucători internaționali noi din orice domeniu - cheia este o platformă de comerț performantă care să-ți permită să lansezi rapid o versiune internațională a site-ului tău”, precizează Cristi Movilă.

De partea cealaltă, Movilă punctează și apetitul pentru extinderea pe piețe internaționale a jucătorilor locali, grație faptului că este mai rapid și mai ușor să „echipezi” un magazin online pentru vânzări externe prin comparație cu extinderea unui lanț de magazine fizice.

„Comerțul transfrontalier este un motor de creștere subapreciat. Prea multe companii insistă pe investiții tot mai mari în marketing local și pe creșterea unei baze de clienți ajunsă deja la limitele ei naturale, fără să analizeze serios deschiderea de noi piețe în afara granițelor”, explică Cristi Movilă.

Ai un magazin online? Te așteptăm în comunitatea ecomTEAM, unde te ținem la curent cu ultimele informații din comerțul online prin evenimentele pe care le organizăm și materialele pe care le publicăm. Dă-ne follow pe Linkedin AICI sau pe Facebook AICI și scrie-ne la armand.iliescu@wall-street.ro detalii despre businessul tău.

Tehnologiile care își pun amprenta asupra industriei de e-commerce

Printre cele mai atractive funcționalități în e-commerce vor fi cele din sfera Live Shopping-ului, consideră Cristi Movilă, alături de soluțiile omnichannel și de pick & pack, cele pentru optimizarea și automatizarea proceselor de achiziție, dar și tehnologiile pentru dezvoltarea de marketplace-uri și magazine B2B.

„Live Shopping rămâne una dintre cele mai eficiente metode de creștere a vânzărilor pe termen scurt și avem semne clare din piață că va începe să prindă avânt. Restul sunt legate direct de nevoia retailerilor online de a crește rapid și de a putea livra clienților indiferent de canalul de vânzare.”, consideră reprezentantul VTEX.

eCommerce microservices, headless commerce, API-uri, cloud-native sau composable commerce, sunt termeni pe care specialiștii în tehnologie îi aduc în discuție când vine de vorba de trenduri în e-commerce. Cristi Movilă consideră că tehnologiile destinate comerțului digital lucrează în general împreună, nefiind în competiție.

El adaugă că ar fi greu să vorbim despre o „cheie a succesului”, fiind nevoie mai degrabă despre o discuție privind modelul businessului și necesitățile sale.

„Observăm în rândul clienților noștri, dar și la nivel de industrie, că este nevoie de flexibilitate, motiv pentru care și auzim des termeni precum "headless", "API-native" sau "composable". Companiile își doresc tehnologii care pot fi mai ușor de integrat și care, odată adăugate, să nu le impacteze business-ul sau implementarea actuală. De exemplu, ca retailer, nu ți-ai putea permite să întrerupi serviciul într-o perioadă promoțională aglomerată, doar pentru a adăuga o nouă integrare în platformă sau pentru a face mici schimbări în frontend. Dacă platforma ta este una de tip headless, astfel de modificări nu vor impacta funcționalitățile ei de bază”, precizează Cristi Movilă.

În ceea ce privește digitalizarea magazinelor fizice, un exemplu recent fiind decizia unui retailer de a introduce în magazine doar case de marcat self service, Movilă precizează că digitalizarea acestei zone este inevitabilă.

„Vedem cum țările din Vest au adoptat deja această tendință și clienții din țările respective acum se bucură de beneficiile caselor self-service. Ca orice schimbare, vine cu feedback negativ și pozitiv. Cel mai important este ca în primă fază să-ți asculți clienții și să le oferi suport pentru a se obișnui cu această schimbare”, precizează Cristi Movilă.

Reprezentantul VTEX precizează că este de așteptat ca în 2023 să vedem mai multe investiții în tehnologie, necesare pentru a permite creșterea vânzărilor și a eficientizării operațiunilor.

„ E posibil să vedem și un val de migrări către platforme de ecommerce enterprise. Multe companii au testat cumva zona online în pandemie, iar acum că succesul s-a menținut constant, caută soluții care să le permită extinderea. Mai mult, foarte multe companii se gândesc la pornirea propriului marketplace, lucru imposibil fără o soluție tehnologică mai complexă”, adaugă Movilă.

În ceea ce privește greșelile pe care le fac brandurile, Movilă punctează provocarea pe care o întâmpină multe dintre ele în ceea ce privește crearea și menținerea relațiilor pe care le au cu baza lor de clienți.

Ai un magazin online? Te așteptăm în comunitatea ecomTEAM, unde te ținem la curent cu ultimele informații din comerțul online prin evenimentele pe care le organizăm și materialele pe care le publicăm. Dă-ne follow pe Linkedin AICI sau pe Facebook AICI și scrie-ne la armand.iliescu@wall-street.ro detalii despre businessul tău.

El consideră că este extrem de important ca retailerii să se concentreze pe păstrarea clienților valoroși, care, statistic, aduc mult mai multe vânzări decât cei noi.

”Multe companii se axează pe atragerea de noi clienți, în detrimentul fidelizării celor deja existenți”, adaugă Movilă.

În ceea ce privește recrutarea în cadrul VTEX, Movilă precizează că businessul are trei poziții deschise care să acopere activitățile din regiune.

„Lipsa specialiștilor în ecommerce rămâne o problemă pentru industrie și sperăm ca prin inițiativele VTEX să creștem interesul noilor generații pentru o carieră în acest domeniu. Continuăm și anul acesta cursul dezvoltat împreună cu Universitatea Politehnica din București, prin care studenții participă la un curs de dezvoltare software în ecommerce”, precizează Cristi Movilă.

Sursa foto: VTEX