*Interviul face parte din proiectul ecomTEAM Stories, susținut de Banca Transilvania, un proiect menit să spună poveștile din spatele magazinelor online românești.

Anul trecut, în București, erau puțin peste 30 de kilometri de piste dedicate bicicliștilor, din aproape 50 de kilometri cât își propusese municipalitatea să pună la dispoziția locuitorilor Capitalei. Deși, după cum recunoaște chiar și Tomescu, „Bucureștiul nu este un «Amsterdam» al României”, magazinul Bicicleta Shop & Service s-a mutat în Capitală anul trecut, iar anul acesta a marcat intrarea magazinului în online.

Mutarea în Capitală a venit cu greșeli, dar și cu multe lecții învățate

„Investiția ințtială a fost în jur de 30.000 de euro, iar decizia principală de mutare în București a fost nevoia și dorința de scalare a business-ului. Aveam nevoie de un oraș cu un număr mult mai mare de bicicliști și entuziaști, practic de potențiali clienți”, a spus co-fondatorul magazinului, vorbind despre motivele care au dus la această relocare, locația inițială fiind deschisă în provincie, în 2018.

Trecerea din realitatea tangibilă a unui magazin la cea virtuală a unui portal s-a făcut cu o oarecare întârziere deoarece „am uitat de regula unui MVP, de faptul că trebuie să ai un produs minim funcțional cu care să ieși în piață și să validezi. Am avut mai multe iterații de produs, ceea ce a crescut durata de ieșire în piață”, a precizat Tomescu, referindu-se la platforma online. „Inițial, ideea a fost să facem un site, [în care] luam feeduri de la furnizori”.

Co-fondatorul magazinului a spus că această soluție nu a putut fi operaționalizată optim. „Produsele intrau automat în site de la mai mulți furnizori și așa ajungeam într-un mod de drop-shipping pentru că nici nu mai era relevant să vină produsele la noi în magazin și apoi să fie trimise către client. Am făcut multe teste, dar a fost foarte problematic căci erau foarte multe produse și problema apăruse la normalizarea categoriilor, fiindcă produsele veneau sortate în categoriile dictate de fiecare furnizor, acestea fiind diferite de categoriile construite în site-ul Bicicletashop.ro. După câteva săptămâni bune de muncă la categorii ne-am gândit că poate ar fi mai bine să renunțăm și să punem noi produsele pe care le avem în portalul online”, a adăugat Tomescu.

Produsele cele mai ieftine nu sunt și cele mai populare

O bicicletă poate costa fix cât îți permiți - aceasta ar fi o descriere corectă a plajei de prețuri din oferta Bicicletashop.ro, dar a trage concluzia că cele mai ieftine variante sunt și cele mai populare ar fi greșit. „Cele mai bine vândute produse sunt bicicletele și nu neapărat cele care au prețul cel mai mic”, a spus Alexandru Tomescu. „Se caută cel mai mult cele full-suspension, adică cu suspensie față-spate (mountain bikes), nu contează dacă sunt de aluminiu sau carbon, e o rație echitabilă între ele. De asemenea se vând și cursierele mai high-end, cele de carbon, adică biciclete de curse de șosea”, a punctat acesta.

Pe lângă acestea, Bicicletashop.ro și-a lansat și un brand propriu „pentru a nu depinde de alți furnizori și pentru a fi mai independenți.” A contat, însă, și profitabilitatea, deoarece „mulți dintre furnizori nu încearcă să ofere un ajutor magazinelor mici și bătălia de preț final de vânzare este acerbă. Unii furnizori au magazine proprii și pot avea prețuri mai scăzute decât puteam noi.”

Experiența clienților, cel mai important lucru atunci când vinzi biciclete

Câte tipuri de biciclete există? Dar când vine vorba de piese de schimb, accesorii și alte componente, câte opțiuni ai la îndemână? Alexandru Tomescu consideră că abundența tuturor acestor opțiuni reprezintă o provocare, dar și o potențială oportunitate de individualizare pentru un magazin din nișă care știe cum să ofere clientului o experiență de cumpărare facilă. „în industria asta a bicicletelor este foarte importantă partea de filtrare, să ajung foarte ușor la produsul de care am eu nevoie,” a spus acesta.

„Partea de filtrare este importantă, dar și partea de SEO - cineva trebuie să ajungă la magazinul tău, așa că ideal ar fi ca, în loc să investești mult în performance marketing, să ai un SEO bun pentru a fi acolo sus când cineva caută ceva relevant,” a spus Tomescu. Co-fondatorul afacerii consideră că investițiile continue pe această latură reprezintă un pas important ce va fi făcut și anul viitor.

„Ce vom continua va fi partea de eficientizare a fluxurilor din față, dar și din spate (livrarea sau pregătirea coletelor). În plus vom investi în continuare în marketing - și performance marketing cu ads, dar și partea de SEO”, a spus acesta, menționând că nu există o intenție și de a intra pe alte piețe în viitorul apropiat. „Pentru noi n-ar prea avea sens, în momentul acesta, fiindcă produsele pe care le comercializăm noi se găsesc și în alte țări.