"Prima experienta pe piata muncii a avut loc la scurt timp dupa terminarea facultatii, in calitate de consultant media la un ziar. Au fost primele contacte cu oamenii la nivel de business, job-ul fiind marcat de entuziasmul tineretii si de ideea ca putem face orice ne propunem. Din fericire, pastrez aceeasi energie si astazi, primul loc de munca marcand practic o intreaga cariera care avea sa mearga inca de la inceput in zona relationarii cu oamenii si facilitarii de proiecte de business, cu accent pe zona de HR. Cuvintele cheie care au definit primul job au fost perseverenta, diplomatia, abilitatile excelente de comunicare si capacitatea de relationare cu oameni din industrii diverse", a declarat Corina Diaconu, managing director ABC Human Capital.

Timp de trei ani a lucrat tot in consultanta, insa pentru servicii de training si recrutare, perioada in care a acumulat cunostintele necesare in domeniu, dar in care si-a dat seama ca isi doreste sa construiasca ceva "ceva" pe cont propriu.

"Dupa circa trei ani de cariera, ideea antreprenoriatului s-a setat in mintea mea, desi initial nu am gandit un business, ci mai degraba am fost impinsa de ideea de a face lucrurile in maniera proprie. Priveam totul din perspectiva unui freelancer, insa lucrurile au mers intr-o alta directie. Ca atare, dupa 11 ani, ABC Human Capital, compania pe care o conduc, are un rol bine definit in piata, laudandu-se cu sute de proiecte finalizate cu succes", a precizat Diaconu.

Recrutarea mi s-a potrivit foarte bine pentru ca a urmat linia umanista, care mi-a definit studiile si cariera inca de la inceput (formatie filologica, studii de drept, masterat in comunicare managerialasi resurse umane si studii aprofundate de management si leadership la Institute of Leaderhip and Management UK). Ma regasesc foarte bine in activitatea mea si consider ca cea mai mare satisfactie apare atunci cand faci ceea ce-ti place si obtii si rezultate foarte bune din asta

Cum se facea recrutarea acum mai bine de 10 ani

Dominata de cateva nume mari, piata de recrutare dadea semne ca poate creste, in urma cu 10 ani.

"Potential exista in piata, desi aceasta era oarecum dominata de cativa jucatori vechi. In plus, nu exista expunerea din online care sa te ajute sa te faci vizibil mult mai usor catre companii. Practic, toate proiectele se castigau in urma unor sesiuni sustinute si permanente de new business, in piata rece. Abordam companiile si incercam sa le propunem solutii noi, fresh, indeplinite de oameni care nu erau atinsi de plafonare sau autosuficienta. Ne-am lovit desigur, la inceput, de lipsa notorietatii si de precautia companiilor de a lucra doar cu cei de care auzisera in piata. Piata de recrutare era marcata de anunturi in online, insa in medii foarte putine, si offline (se postau anunturi in ziare, iar candidatii aplicau direct in urma acestora). Pot spune ca recrutarea era infinit mai usoara atunci, pentru ca nici oamenii nu aveau atatea mijloace de informare la dispozitie si o multitudine de job-uri din care sa aleaga iar faptul ca un angajator apela la o agentie de recrutare deja reprezenta pentru ei o garantie si tratau cu mare seriozitate orice proces", a explicat Diaconu.

Corina Diaconu a inceput intai ca freelancer, fara nici un angajat, cautandu-si singura proiectele, pe care tot ea le punea in practica. Odata cu cresterea notorietatii companiei, antreprenoarea a angajat consultanti, iar in prezent echipa ABC Human Capital este formata din cinci angajati permanenti si o serie de colaboratori.

Ea se caracterizeaza ca fiind un manager orientat catre succes si performanta, care tine la indeplinirea obiectivelor si care isi tine aproape mereu atat companiile client cat si propria echipa.

Sunt open minded si comunic foarte bine, tocmai pentru ca apreciez ca aceasta calitate nu trebuie sa lipseasca din meseria noastra

Cand vine vorba de lucrurile pe care le-ar imbunatati, rabdare este un capitol la care recunoaste ca mai are de lucrat.

Citeste si:

"Recunosc, rabdarea nu este punctul meu forte ca atare mi-ar placea sa cultiv mai bine aceasta calitate. De cele mai multe ori imi doresc ca lucrurile sa se intample rapid, insa in acelasi timp nu sunt dispusa sa fac rabat la calitate! Din fericire, limitele sunt mai mult decat rezonabile si realizarile obtinute prin faptul ca nu am lasat lucrurile sa mearga de la sine, fara influenta mea, sunt foarte mari", a spus managerul.

Criza, moment de cotitura pentru companie

Un moment dificil in istoria companiei a fost criza economica, perioada in care cuvantul cheie a fost precautia.

"Perioada de criza economica pe care am traversat-o cu totii a marcat si ABC Human Capital indirect, pentru ca problemele companiilor cu care lucram ne-au afectat si pe noi. Proiectele de recrutare s-au retrans foarte mult, companiile preferand mai degraba sa faca restructurari decat sa mai aduca oameni noi in organizatie. Precautia mea in luarea deciziilor, dar si portofoliul de clienti pe care mi-l creasem deja, ne-au ajutat totusi sa rezistam cu brio, chiar daca nu au fost momente usoare pentru nimeni. Atunci s-a cernut piata si s-a vazut foarte clar cine a avut capacitatea de a rezista, dar si o strategie suficient de bine implementata incat sa faca acest lucru", a aratat Corina Diaconu.

Provocarile anului 2016

Provocarile anului 2016, potrivit Corinei Diaconu, au tinut foarte mult de existenta unor proiecte extrem de nisate pe anumite industrii.

"Angajatorii au cautat anul acesta oamenii care proveneau strict din domeniul lor si de pe pozitii similare nisand astfel foarte mult procesele de recrutare. Deschiderea lor nu a mai fost atat de mare catre alte solutii, preferand, din punctul lor de vedere «the safe way!»", a explicat ea.

Cel mai mare salariu oferit anul acesta a fost unui director financiar recrutat de ABC Human Capital, care a primit o remuneratie de 6.500 euro net plus pachet de beneficii.

Compania ABC Human Capital a fost infiintata in anul 2005 si este specializata in recrutare si executive search. In 2015, agentia a inregistrat o cifra de afaceri de aproximativ 65.000 de euro si un profit de 31.000 de euro.