Comertul cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi sau pe Internet a inregistrat, in toate lunile din acest an, cu exceptia lunii aprilie, cand s-a clasat pe locul al doilea, cei mai mari indici ai volumului cifrei de afaceri, potrivit datelor Institutului National de Statistica (INS), consultate de wall-street.ro. Cu alte cuvinte, cumparaturile pe Internet si case de comenzi au inregistrat cele mai mari cresteri procentuale ale vanzarilor comparativ cu alte canale de distributie.

Indicii volumului cifrei de afaceri din comertul cu amanuntul au crescut in perioada ianuarie-iunie 2018. La inceputul anului, valoarea indicelui era de 107,2, in vreme ce in mai 2018 atinsese nivelul 131,7. In luna iunie 2018, nivelul a scazut usor, pana la 130,4. Cifra de afaceri din retail (comert cu amanuntul) reprezinta veniturile totale inregistrate de catre retaileri in perioada de referinta, provenite atat din activitatea principala, cat si din activitatile secundare. Cifra de afaceri nu include veniturile din vanzarea sau transferul de mijloace fixe.

Indicii calculati de catre Institutul National de Statistica au ca baza valorile inregistrate in anul 2015, asadar reprezinta, in fapt, procente de crestere fata de valoarea medie inregistrata in acel an. Ei nu se refera la valoarea in bani a cumparaturilor facute prin diverse canale de distributie, ci la cresterile procentuale ale cifrelor de afaceri ale retailerilor, in functie de categorii de produse si canale de vanzare. Faptul ca produsele achizitionate prin e-commerce au inregistrat cea mai mare crestere a indicilor volumului cifrei de afaceri nu inseamna ca acest canal de distributie a generat cele mai mari vanzari ca valoare, insa indica tendintele referitoare la modul in care romanii isi fac cumparaturile si prin ce canale.

In luna iunie, dupa comertul cu amanuntul pe Internet sau case de comenzi, cei mai mari indici ai volumului cifrei de afaceri au fost inregistrati de retailul cu vanzare predominanta de produse nealimentare in magazine specializate sau nespecializate (134,4 in iunie 2018 fata de 110,6),; alte produse comercializate in magazine specializate (132,8 versus 111,5); retail-ul de carburanti pentru autovehicule, in magazine specializate (131,7 fata de 97,4); retail-ul cu vanzare predominanta de produse alimentare, bauturi si tutun, in magazine specializate sau nespecializate (125,4 in iunie 2018 fata de 110 in ianuarie).

Din perspectiva categoriilor de produse cu cele mai mari cresteri procentuale ale cifrelor de afaceri, categoria textile, incaltaminte, imbracaminte si articole din pielea a inregistrat, in iunie 2018, un indice al volumului cifrei de afaceri de 155,9 in iunie 2018, fata de 130,5 in ianuarie 2018 ; mobila, articole de iluminat, aparate electrice, articole de fierarie si vopsitorie – 149,4 versus 97,7, iar categoria produse farmaceutice si medicale, produse cosmetice si de parfumerie – 107,8 fata de 104,1.

Tendinta de crestere a activitatii din retail in urmatoarele trei luni

Pentru urmatoarele trei luni, In sectorul comert cu amanuntul, managerii din domeniu au estimat o tendinta de crestere a activitatii economice (sold conjunctural +22%), potrivit Institutului National de Statistica. Volumul comenzilor adresate furnizorilor de marfuri de catre unitatile comerciale va inregistra crestere (sold conjunctural +18%). Angajatorii prognozeaza pentru urmatoarele trei luni o crestere moderata a numarului de salariati (sold conjunctural +13%). Pentru urmatoarea perioada, managerii societatilor comerciale estimeaza o crestere moderata a preturilor de vanzare cu amanuntul (sold conjunctural +14%).

In Romania, tara care a generat 5% din retail-ul est-european in 2017, potrivit unui studiu realizat de catre Euromonitor International pentru retailArena 2017 – evenimentul din acest an va avea loc pe 24 si 25 octombrie la hotelul Sheraton din Bucuresti –, principalul canal de distributie in retail-ul alimentar a fost reprezentat de catre comertul modern (hipermarketuri, supermarketuri), aspect care s-a vazut si in cifrele de afaceri ale principalilor jucatori din domeniu.

Kaufland, retail

Kaufland Romania si-a mentinut pozitia de lider autoritar al retailului romanesc in 2017, an in care a inregistrat o cifra de afaceri de peste 10 miliarde de lei (2,2 miliarde de euro) si un profit net de peste 670,3 milioane de lei (145 de milioane de euro), potrivit datelor de la Ministerul de Finante. Aceste cifre plaseaza reteaua germana de hipermarketuri la mare distanta de ceilalti retaileri – pe locul al doilea din perspectiva cifrei de afaceri din 2017 se situeaza Carrefour Romania, iar din punct de vedere al profitului net – Lidl. De notat este ca, anul trecut, sapte dintre cei zece mari retaileri din Romania au depasit pragul de un miliard de euro cifra de afaceri. In 2016, doar patru retaileri reusisera sa depaseasca acest nivel. In total, cei zece retaileri au inregistrat, in 2017, vanzari cumulate in valoare de 11,24 miliarde de euro, cu un miliard de euro mai mult decat in 2016, in vreme ce profitul net cumulat s-a situat la nivelul de 400,2 milioane de euro, in crestere fata de 322 de miloane de euro in 2016.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri