Piata comertului modern a fost pe un trend ascendent in 2018, cu aproape toti marii jucatori majorandu-si vanzarile. Cu putine exceptii, clasamentului primilor zece jucatori a ramas acelasi, dar 2018 a adus insa si pierderi in ceea ce priveste profitul pentru anumiti retaileri.




Primele zece mari retele de retail din Romania si-au majorat vanzarile cu peste 6,3 miliarde de lei in 2018 fata de anul anterior. Liderul comertului ramane in continuare Kaufland, insa, daca luam in considerare afacerile tuturor celor 4 companii cu care Carrefour opereaza pe plan local, retailerul francez se aproprie agresiv de Kaufland.

Retailer CA 2017 (mil. lei) CA 2018 (mil. lei) Evolutie
Kaufland

10.086,63

10.889,96

8%
Carrefour 9.605,39

10.567,89

10%
Lidl 6.510,00

7.788,91

20%
Profi 4.730,02

5.921,48

25%
Mega Image 4.910,45

5.730,58

17%
Auchan 5.223,28

5.405,47

3,5%
Metro 4.729,77

5.303,12

12%
Selgros 3.645,07

3.719,98

2%
Penny 2.996,69 3.453,62 15%
Cora 1.772,97

1.753,10

-1%

O alta miscare considerabila in piata de retail anul trecut a fost evolutia Profi, retailerul cu cea mai mare crestere a vanzarilor, de 25%, datorata si extinderii retelei de magazine probabil, dar care in 2018 a trecut pe pierdere. Lidl, Mega Image si Penny au avut, de asemenea, cresteri mari ale cifrei de afaceri in 2018, in timp ce Cora a fost intr-o usoara scadere, de -1% in 2018 comparativ cu 2017.

In ceea ce priveste profitul, Penny a obtinut cea mai mare crestere a profitului, de 88%, urmata de grupul Carrefour (cu cele 4 companii), cu plus 80%. Profi si Cora au iesit insa pe pierdere anul trecut. Cel mai profitabil retailer ramane Kaufland.

Retailer Profi 2017 (mil. lei) Profit 2018 (mil. lei) Evolutie
Kaufland

670,34

788,72

18%
Carrefour 125,53

226,30

80%
Lidl 352,76

412,25

17%
Profi 130,86

-90,58

a trecut pe pierdere
Mega Image 201,77

254,16

26%
Auchan 74,99

35,00

-53%
Metro 116,12

88,63

-23%
Selgros 48,81

73,14

49%
Penny 19,10 35,97 88%
Cora 3,74

-38,97

a trecut pe pierdere

Clasamentul a fost realizat pe baza informatiilor de la Ministerul de Finante, cu ajutorul Risco.ro.

Kaufland

Kaufland a ramas si in 2018 cel mai mare lant de retail din Romania, cu afaceri de aproape 10,8 miliarde lei, cu 8% mai mari decat in anul anterior. Si profitul a fost in crestere pentru liderul comertului modern din Romania, cu circa 17%, ajungand astfel la 788 milioane lei. In 2018 insa, Kaufland avea 12.374 de angajati, in scadere de la 13.519 din 2017. In ceea ce priveste numarul de magazine, la sfarsitul anului 2018 Kaufland detinea 120 de magazine, iar in prezent numarul locatiilor a ajuns la 126.

Carrefour

Pe cea de-a doua pozitie a clasamentului, foarte aproape de Kaufland, se afla Carrefour, pentru care 2018 a fost un an extrem de bun. Carrefour a obtinut, cumulat cu cifrele celor 4 companii pe care le opereaza pe plan local, afaceri de 10,5 miliarde lei, cu 10% mai mult decat in 2017.

Mai exact, Carrefour Romania SA a avut in 2018 o cifra de afaceri de 7,3 miliarde lei, in crestere de la 6,7 miliarde lei in 2017. Profitul net a fost in crestere cu aproximaitv 25% in 2018, ajungand la 261 milione lei.

O alta companie din portofoliul Carrefour, Artima SA, care opereaza reteaua de supermarketuri Carrefour Express, a inregistrat afaceri de 1,7 miliarde lei, in crestere de la 1,4 miliarde lei in 2017. Tot in 2018, Carrefour Express si-a marit de 4 ori profitul net, de la 4 milioane lei, la 16 milioane lei.

Compania Columbus Operational SRL, cea care opereaza fostele unitati Billa Romania, preluate de Carrefour Romania in 2016, a obtinut in 2018 afaceri de 1,2 miliarde lei, aproximativ similara cu cifra de afaceri din 2017. In ceea ce priveste profitabilitatea, in 2018 Columbus a reusit sa-si micsoreze pierderile de la 84 milioane lei din 2017, la 48 milioane lei.

SC Supeco Investment SRL, compania care opereaza brandul Supeco si care face parte tot din grupul Carrefour, a bifat anul trecut o cifra de afaceri de 264 milioane lei, in crestere fata de 2017 cu 80%. Ca profit insa, Supeco si-a mentinut si in 2018 pierderile de 3 milioane lei.

Lidl

Nemtii de la Lidl si-au pastrat si in 2013 pozitia fruntasa in clasamentul retailerilor internationali: afaceri de peste 7,7 miliarde lei, in crestere cu 20% fata de 2017 si un profit net de peste 412 milioane lei, mai mare cu 17% fata de anul precedent. Lidl are peste 6.500 de angajati in Romania care lucreaza in cele peste 250 de magazine si centre logistice.

Profi

Pentru Profi 2018 a fost un an complex: si-a majorat afacerile cu 25%, cel mai mare ritm de crestere dintre primii 10 jucatori, ajungand astfel la peste 5,9 miliarde lei. In acelasi timp, insa, in 2018 retailerul a iesit pe pierdere, cu 90 milioane lei. Cu cel mai mare ritm de deschideri de magazine in randul retailerilor din Romania, Profi a deschis in 2018 232 de magazine noi si a ajuns la o retea nationala de 925 de unitati. In prezent detine peste 1.000 de magazine si 15.000 de angajati.

Mega Image

Anul trecut, Mega Image si-a majorat vanzarile cu 17%, de la 4,9 miliarde lei la 5,7 miliarde lei, insa a avut o evolutie mai buna in zona profitului net inregistrat: crestere de 26%, de pana la 254 milioane lei. Lantul de supermarketuri numara in prezent 706 locatii in Romania.

Auchan

In 2018 Auchan si-a mentinut vanzarile, inregistrand doar o mica crestere de 3,5% - 5,4 miliarde lei. Anul trecut, retailerul pare sa nu fi performat foarte bine, daca luam in considerare ca nu si-a majorat afacerile, dar mai ales ca si-a scazut profitul net la jumatate, la 35 milioane lei. Auchan detine in Romania 33 de hipermarketuri, 2 supermaarketuri si 24 magazine de proximitate My Auchan, din care 15 sunt in statiile Petrom. Retailerul are peste 10.000 de angajati pe plan local.

Metro Cash & Carry

Un alt retailer international, Metro, si-a crescut cifra de afaceri cu 12% in 2018 vs 2017, ajungand astfel la vanzari de 5,3 miliarde lei. In ceea ce priveste profitul, Metro a bifat o scadere de pana la 23%, ajungand astfel sa obtina doar 88 milioane lei. Metro Cash & Carry detine 31 de magazine in Romania si este cel mai mare retailer din zona comertului cu ridicata.

Penny

Compania Rewe, care opereaza brandul Penny pe plan local, a inregistrat cea mai mare crestere de profit in randul retailerilor internationali: 88%. Penny a ajuns astfel sa obtina un profit net de 35 milioane lei. In privinta vanzarilor, Penny si-a majorat cifra de afaceri cu 15% si a ajuns la peste 3,4 miliarde lei. Penny detine 244 magazine la nivel national, o echipa formata din peste 4.500 de angajati si trei centre logistice situate in localitatile Stefanestii de Jos, Turda si Bacau.

Cora

Reteaua de hipermarketuri Cora, operata de compania Romania Hypermarche, a obtinut vanzari de 1,7 miliarde lei, aproximativ similare cu cele din 2017. Anul trecut, in schimb, Cora a iesit pe pierdere.

Sursa foto: Syda Productions/Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Andra Imbrea
Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri