România este în rândul celorlalte state din Uniunea Europeană când vine vorba să ofere credite, reduceri de taxe, scutiri sau alte tipuri de beneficii celor care aleg să treacă la un automobil electric, casându-l pe cel poluant. Până în prezent, n-au apărut date decât despre beneficiile aduse de Rabla Clasic, dar datele aferente anterioarei sesiuni de înscrieri ne permit să ne așteptăm la reduceri similare prin Rabla Plus și în 2023 - adică la tichete de până la 51.000 de lei sau puțin mai bine de 10.000 de euro.

Ce fac, însă, transportatorii, retailerii și firmele de distribuție? Ce fac, în genere, firmele care utilizează vehicule de mare tonaj care utilizează, adesea, motoare diesel. Știm că, în urma deciziei UE, normele de poluare Euro 7 vor fi aplicate și la camioane începând cu 2027, iar că mașinile noi pe benzină sau motorină nu vor mai putea fi comercializate în spațiul comunitar începând cu 2035. Până atunci, așa cum a arătat și Per Forsberg, Managing Director Volvo România, în timpul prezentării din timpul evenimentului de predare a primului Volvo FH electric, România nu ține pasul la capitolul stimulentelor pentru companii.

Mai precis, deși majoritatea statelor UE au pus deja la punct sisteme prin care recompensează companiile care-și înlocuiesc camioanele poluante din flote cu alternative eco, România pare a fi în expectativă. Conform datelor strânse de cei de la Volvo, vânzările de camioane electrice pe baterii ar crește de patru ori dacă s-ar implementa și la noi un sistem competitiv de stimulente. Suedezii susțin că tranziția către modele nepoluante nu se poate face fără aportul autorităților, mai ales că vorbim de autotractoare care încep de la 350.000 de euro bucata.

Stimulentele oferite pentru achiziția de camioane electrice pe baterii în Europa, captură via Volvo Trucks

Volvo a dat câteva exemple de țări care susțin activ această tranziție. În Franța, de pildă, se oferă un stimulent de 80.000 de euro pentru un camion „eco”, respectiv alte 50.000 de euro în plus pentru un camion full-electric pe baterii. În Germania, poți primi până la 200.000 de euro (se calculează 80% din diferența de preț între un cap tractor electric și unul cu motor tradițional), iar în Spania se oferă un stimulent de până la 190.000 de euro per camion prin planul Renew Europe.

Primăria Capitalei vrea să încurajeze tranziția către camioane electrice

Prezent la evenimentul Volvo de la Ambasada Suediei, un reprezentant al Primăriei Municipiului București a prezentat, în linii mari, eforturile municipalității de a reduce poluarea, caracterizată drept cea mai rea din România. Acesta a menționat achiziția a 100 de tramvaie noi, adăugând că, deja, călătorii își doresc să meargă numai cu tramvaiele mai mari de tip low-floor, iar „pe linia lui 41 oamenii nici nu urcă în tramvaiele vechi, stau în stație așteptându-le pe cele noi”.

În plus, vor fi cumpărate aproximativ 100 de troleibuze electrice care au o autonomie pe baterii de 20 de kilometri care le permite să facă trecerea de la o linie la alta cu ușurință. Pe lângă acestea, Primăria vrea și să convertească 150 de autobuze pe LNG (gaz natural lichefiat) și să cumpere alte 100 de unități. Astfel, cei din subordinea lui Nicușor Dan țintesc ca, până la finele lui 2024, 75% din mijloacele de transport în comun din Capitală să fie schimbate. Există și 15 mari proiecte de infrastructură pentru a acomoda noile tramvaie care sunt mai mari, dar lipsa unui masterplan de transport actualizat îngreunează operațiunea.

Pentru a susține sectorul privat care se ocupă cu transportul cu vehicule grele, oficialitățile vor să elimine taxa lunară de acces a camioanelor în oraș în cazul acelor camioane care sunt 100% electrice. În prezent, pentru fiecare camion de transport door-to-door (de 5-7 tone) taxa lunară este de 460 de euro, iar pentru un camion greu (maximum 40 de tone) se plătește o taxă lunară de 4.600 de euro. Astfel s-a calculat o economie de circa 400.000 de euro per camion pentru un operator pe o perioadă de utilizare a camionului de cinci ani - deci s-ar amortiza costul vehiculului, practic.

Sursa foto: Wall-Street.ro, Mercedes-Benz, Volvo