Analiza Greenpeace (poate fi consultată AICI) a luat în considerare transportul în comun rutier și feroviar, pe baza mai multor criterii, atât la nivel național cât și în capitalele statelor europene. Dintr-un maxim de 100 de puncte, România a obținut 4,5 – peste Letonia, Norvegia, Croația, Grecia și Bulgaria (care are 0 puncte). Iar Bucureștiul a primit 61 de puncte în analiza Greenpeace – locul 26 din 30, dar peste Paris, Amsterdam, Londra și Dublin.

Cel mai important criteriu la nivel național a fost prețul fără reduceri al abonamentelor (40%), urmat de complexitatea sistemului de eliberare a biletelor și abonamentelor (30%). O pondere de 20% a avut-o sistemul de reduceri iar 10% a contat nivelul TVA. În analiza capitalelor europene s-a luat în calcul mai ales prețul biletelor (60%). Complexitatea și reducerile au contat fiecare câte 20%.

Greenpeace consideră ca ideal existența unui ”climate ticket” – definit ca un bilet cu preț accesibil, valabil în toate mijloacele de transport în comun dintr-o țară sau regiune. Un astfel de bilet ”sustenabil”, care încă nu există nicăieri, i-ar face pe oameni să renunțe la mașini, reducând impactul asupra mediului, consideră Greenpeace.

De ce este România la coada clasamentului

De ce a primit România doar 4,5 puncte? Practic, toate sunt pentru faptul că unele grupuri beneficiază de gratuități în transportul în comun. O altă problemă este legată de TVA: cei de la Greenpeace spun că suntem printre țările care taxează transportul în comun la același nivel cu bunurile de lux, în timp ce alte state (Danemarca, Irlanda Marea Britanie) au TVA 0% pentru acest serviciu.

Doar Luxemburg a obținut scorul maxim, fiind singura țară europeană unde tot transportul în comun (inclusiv cu trenul) e gratuit și nu este nevoie de bilete. Dar autorii studiului recunosc că, deși măsura a fost introdusă din 2020, nu s-a înregistrat un număr mare de luxemburghezi care să renunțe la mașini. De vină ar fi faptul că lucrează în alte țări, unde biletele ar fi în continuare scumpe.

Pe locul 2 unde este Malta, unde transportul în comun este gratuit cu câteva excepții, dar este nevoie de bilet nominal. Pe lângă aceste 2 state, alte 4 țări – Austria, Estonia, Germania și Spania – au sisteme aproape unificate de emitere a biletelor pentru transportul public.

Cât de scump e să călătorești în București față de alte capitale europene

Dintre capitalele din Europa Centrală și de Est, Bucureștiul stă cel mai rău. După introducerea noilor tarife, prețul unui abonament, ajustat la puterea de cumpărare, ar fi de peste 2 ori mai mare ca în Viena și de aproape 3 ori mai mare ca în Madrid, Roma sau Bratislava. Ne-ar depăși doar Amsterdam, Paris, Dublin și Londra.

Surprinzător, Sofia este pe locul 10 în clasamentul european, datorită prețului mic al abonamentelor - reducerile fiind similare cu cele din capitala noastră.

Sursa foto: STB / Facebook