Conform Ordonantei care instituie obligativitatea acestor negocieri, amenzile pentru nerespectarea termenului sunt cupinse intre 5.000 si 10.000 de lei.

“La microintreprinderi, daca se aplica aceste amenzi, jumatate intra in faliment”, sustine secretarul general al Consiliului IMM-urilor, Liviu Rogojinaru.

La randul sau, presedintele de onoare al Consiliului, Ovidiu Nicolescu, atrage antentia asupra mai multor aspecte negative ale prevederii.

„Toata aceasta negociere trebuia sa aiba loc si cu sindicatele reprezentative, chiar daca in firme nu existau sindicate, impreuna cu reprezentantii salariatilor. La nivelul economiei nationale, numarul de salariati pe o firma este de 2,1 angajati in medie. Si faci negocieri la care sa participe reprezentantii salariatilor si sindicatele pe ramura respectiva. Intr-o firma care are in medie doi salariati, unde poate au doar un birou, trebuie sa faci un birou pentru sindicat. Firma respectiva, daca are doi salariati, unul dintre ei este presedinte de sindicat si trebuie sa-l trimiti la cursuri de perfectionare, sa-i dai libere. Niste aberatii”, a explicat Nicolescu.

Eurostat: Romanii, pe locul...
Citeste si: Eurostat: Unul din trei romani, in risc de saracie in 2017

In aceste conditii, CNIPMMR solicita de urgenta autoritatilor sa nu aplice amenzile prevazute in actul normativ.

Romania risca si penalitati la nivel international

Mai mult, reprezentantii Consiliului sustin ca prevederea potrivit careia firmele sunt obligate sa initieze negocieri colective este neconstitutionala.

“Potrivit art. 20 din Constitutia Romaniei, orice reglementare care se introduce in Romania trebuie sa respecte, pe langa prevederile romanesti, si prevederile legislatiei internationale la care noi suntem parte, ori de cate ori aceasta legislatie favorizeaza personalul. In acest caz, functioneaza conventia ILO 154/1981, privind negocierile colective, care prevede ca negocierile colective sunt convenite, se fac pe baza de intelegere intre salariati si patronat si nu sunt obligatorii, ci voluntare. Ori aceasta ordonanta impune obligativitatea negocierii”, a mai spun Ovidiu Nicolescu.

Potrivit acestuia, daca nu se revine asupra acestei decizii, Romania va fi penalizata la nivel international, dincolo de problemele pe care le genereaza pe plan intern.

Studiu: Multi romani de la...
Citeste si: Cat stiu romanii despre banii acumulati in contul de pensie Pilon II?

Potrivit unui sondaj al Consiliului derulat printre IMM-uri, sase din zece firme nici nu au demarat negocierile colective, iar 72% spun ca nu au finalizat aceste negocieri (pana cu doua zile inainte de expirarea termenului).

30% din societati ar putea reduce salariile in 2018

Referitor la mutarea contributiilor de la angajator la angajat, aceasta masura va crea, de asemenea, dificultati firmelor, printre cele mai mari constand in cresterea cheltuielilor de personal (71,7%), birocratie suplimentara (68%), cheltuieli administrative, pentru actualizarea programelor informatice (63%) si reducerea salariilor nete (41%).

In aceste conditii, 66% dintre societati spun ca vor majora salariile brute ale angajatilor pentru a acoperi integral diferenta de salariu net generata de mutarea contributiilor, 20% spun ca vor acoperi doar partial aceasta diferenta (pentru ca nu isi permit sa acopere total), iar 10% sustin ca vor acorda prime lunare sau alte beneficii (pentru ca nu au incredere ca Legea nu va iesi modificata din Parlament, iar revenirea la salariile anterioare este foarte greu de realizat potrivit Codului Muncii) .

“In consecinta, angajatii din 30% din firme vor avea salarii mai mici din 2018”, a punctat Nicolescu.

Radu Craciun: Din cauza...
Citeste si: Sumele virate la Pilonul II cresc, dar mult mai putin decat ar trebui

Per total, 9 din 10 firme nu sustin masura trecerii contributiilor de la angajator la angajat si a obligatiei negocierilor, mai spun reprezentantii IMM-urilor.

In concluzie, acestia solicita autoritatilor anularea Ordonantei 82/2017, pe motiv ca a fost de la inceput netransparenta, s-a adoptat fara consultarea partenerilor sociali, este nefundamentata pe testul IMM-urilor sau pe o analiza cost-beneficiu, este nerealista (7 din 10 firme nu au putut face negocierile intr-o luna), este superbirocratica si neconstitutionala.

Sursa foto: Shutterstock