„Noile reglementari creeaza premisele consolidarii institutionale a Consiliului Concurentei (CC) si eficientizarii interventiei sale atunci cand are semnale din piata privind posibile practici anticoncurentiale (...) Plenul Consiliului Concurentei va fi constituit dupa o noua formula menita sa creasca gradul de profesionalizare si independenta a conducerii institutiei. Totodata, sunt adaptate procedurile nationale la prevederile comunitare in domeniul concurentei. (...) In scopul optimizarii procedurale, au fost simplificati pasii de urmat in ceea ce priveste concentrarile economice", a declarat Bogdan Chiritoiu (foto), presedintele Consiliului Concurentei.

Ce prevede noua lege

Numirea membrilor Plenului Consiliului Concurentei se va face la propunerea Colegiului Consultativ de catre Presedintele Romaniei, cu avizul Guvernului si dupa audierea candidatilor in comisiile de specialitate ale Parlamentului.

  • Anterior, numirea se facea tot de catre Presedintele Romaniei, dar la propunerea Guvernului. Colegiul Consultativ reprezinta un organism nepermanent, format din reprezentanti ai mediului universitar de concurenta, ai mediului de afaceri si ai asociatiilor de protectie a consumatorilor sau din alte persoane cu prestigiu din domeniul economic, juridic sau al concurentei.
A fost introdusa prevederea conform careia o decizie a autoritatii de concurenta poate fi suspendata de Curtea de Apel Bucuresti doar cu conditia platii unei cautiuni de pana la 20% din amenda stabilita, potrivit reglementarilor privind creantele bugetare autoritatea de concurenta poate accepta din partea companiilor investigate angajamente privind adoptarea unor masuri care elimina practica anticoncurentiala.

"Aceste angajamente reprezinta o modalitate rapida de a remedia situatia pe o piata. In situatia in care companiile nu respecta angajamentele asumate, Consiliul Concurentei poate redeschide investigatia si poate aplica sanctiuni de pana la 10% din cifra de afaceri", se arata in comunicat.

Conform noilor reglementari, Consiliul Concurentei poate sanctiona cu amenda intre 1.000 lei si 20.000 lei autoritatile publice centrale si locale pentru nefurnizarea informatiilor si documentelor solicitate sau furnizarea de informatii inexacte ori incomplete.

  • Anterior, legislatia permitea Consiliului Concurentei sa amendeze doar companiile.

O alta noutate o reprezinta introducerea unor prevederi potrivit carora daca o intreprindere recunoaste, in mod expres, savarsirea unei fapte anticoncurentiale, iar acolo unde este cazul propune remedii care conduc la inlaturarea faptei, aceasta va fi retinuta ca si circumstanta atenuanta speciala sub forma colaborarii si va determina o diminuare a amenzii cu un procent cuprins intre 10% - 30% din nivelul de baza. Aceasta prevedere de reducere a amenzii este diferita de prezentarea voluntara de probe care face obiectul “politicii de clementa”.

Citeste si:

In privinta concentrarilor economice, s-a prevazut posibilitatea notificarii intentiei de a realiza o concentrare economica (prin preluarea unei companii sau fuziune).

  • Anterior, autoritatea de concurenta trebuia notificata dupa semnarea actului de realizare a operatiunii. In acelasi timp, au fost clarificate conditiile si cadrul procedural in care se pot adopta masuri interimare sau accepta angajamente si in cazul concentrarilor economice.

Totodata, a fost simplificata modalitatea procedurii de calcul a taxei de autorizare, aceasta urmand a fi stabilita intre 10.000 si 25.000 euro.
  • Anterior, taxa de autorizare reprezenta 0,1% din cifra de afaceri realizata pe piata pe care avea loc concentrarea economica.

Au fost introduse modificari importante referitoare la testul de compatibilitate a concentrarilor economice cu un mediu concurential normal, trecandu-se de la „testul de dominanta”, la testul SIEC (substantial impediment of effective competition test). Noile norme pun accent pe efectele concentrarii economice asupra mediului concurential, crearea sau consolidarea unei pozitii dominante nereprezentand, automat si obligatoriu, forme de restrangere a concurentei.

In acelasi timp, au fost aduse modificari care creaza cadrul legal necesar in vederea efectuarii de catre Consiliul Concurentei, pe teritoriul national, a inspectiilor solicitate de Comisia Europeana sau de alte autoritati nationale de concurenta partenere.

In plus, autoritatea de concurenta va asigura si aplicarea Legii privind combaterea concurentei neloiale (nr. 11/1991) prin preluarea prerogativelor de resort de la Ministerul Finantelor

“Modificarea si completarea Legii Concurentei inseamna materializarea unuia dintre cele mai importante obiective pe care mi le-am propus in urma cu doi ani, la momentul preluarii mandatului. Aceasta lege reprezinta rezultatul unei munci sustinute a specialistilor Consiliului Concurentei in colaborare cu structurile guvernamentale, parlamentare si asociatii ale mediului de afaceri. Vreau sa subliniez colaborarea fructuoasa pe care am avut-o cu comisiile de specialitate de la Senat si din Camera Deputatilor. (...) Cu toate acestea, in Plen votul final a fost polarizat ceea ce nu ma poate conduce decat la o singura concluzie logica: nu am infatisat eu foarte limpede relevanta noului act normativ”, a mai spus Bogdan Chiritoiu.