Cultura agricola lipseste in Romania si, "realist vorbind, de 80 de ani nu mai stim cum sa facem agricultura", este declaratia unui expat belgian care de aproape 20 de ani sfatuieste investitorii straini sa investeasca in tara noastra, mai ales in agricultura, care va deveni un motor de crestere puternic.

"Chiar daca istoric vorbind Romania a fost un motor in agricultura in anii '20-'30, realist vorbind de 80 de ani nu mai stim cum sa facem agricultura. Este greu sa inveti o populatie sa faca agricultura si dureaza mult timp", spune Jan Glas, managing partner al TPA Horwath, o importanta firma de consultanta si audit din piata locala.

Jan Glas va fi si unul dintre speakerii evenimentului AgriFinance, o masa rotunda pe tema finantarii in agricultura organizata de wall-street.ro in 11 iunie. Inscrierile se mai pot face pana pe 10 iunie, iar participarea este gratuita.

Totusi, Glas este optimist cu privire la potentialul agriculturii romanesti, potential de care isi reaminteste mereu cand vorbeste cu investitorii straini care au venit sa vada pamantul agricol al tarii si sunt impresionati de bogatia lui. Partile negative care ii descurajeaza totusi, sunt lipsa sistemelor de irigatie si lipsa cadastrului. Insa potentialul din agricultura nu se va transpune in locuri de munca.

"Daca maine investitori straini sau chiar si romani devin proprietari de ferme mari, asta nu va insemna locuri de munca in plus, ci locuri de munca in minus. Cand dezvolti o afacere pe 100 de hectare, 500 de hectare sau chiar 1.000 de hectare, cresti eficienta. Nu vor fi locuri de munca in ferme, pentru ca poti sa gestionezi cu zece oameni 1.000 de hectare", subliniaza Glas.

Modernizarea agriculturii va insemna aceasa eficientizare si locuri de munca mai putine. Spre exemplu, in Belgia, tara natala a lui Jan, doar 2% din populatie mai are legatura cu agricultura. Insa, Romania va profita de pe urma activitatilor conexe agriculturii, cele de prelucrare, distributie, care vor atrage locuri de munca.

Romanii nu cumpara suficiente produse locale

Jan Glas atrage atentia ca statul ar putea promova mai mult produsele romanesti, asa cum se intampla in Belgia, unde brandurile nationale sunt la mare pret. Delhaize, compania care detine Mega Image, are un segment foarte mare in magazine cu produse belgiene. "Vad ca, incet, incet, si in Romania se promoveaza produsele romanesti. Nu sustin controlul statului asupra privatului, dar ar fi o directie buna sa sustina ca un anumit procentaj din marfa de la supermarket sa fie produse locale", sustine Glas.

Noi importam foarte mult din ceea ce mancam zilnic, din tari ca Olanda, unde nu putem spune ca e mult pamant.

"Daca putem sa convingem populatia sa cumpere produsele locale in sezon si sa treaca de la rosii de Olanda la cele din Romania, ar fi un pas pozitiv", spune managerul belgian.

Investitorii straini au mai mult capital si mai multa rabdare

"Ca sa ai o ferma de 1.000 - 2.000 hectare vei avea nevoie de bani, iar aceasta investitie de cumparare a terenului nu va putea fi finantata. Din pacate, in Romania nu avem o clasa de mijloc care sa fi creat o avere si sa vrea sa investeasca in terenuri pe termen lung. Daca astazi un hectar are o valoare de 3.500 euro si stim ca in 20 de ani va ajunge la 8.000-9.000 euro, multi agricultori din Vest vin aici sa cumpere teren, dar nu au interes sa vanda peste 20 de ani, ci sa continue acest business in agricultura", a povestit Jan Glas.

Noi pierdem putin legatura cu adevarul cand auzim de fermieri din Danemarca sau Olanda care cumpara ferme de 2.000-3000 de hectare, dar si cu 50 de hectare poti sa faci ceva fantastic in Romania.

Insa, trebuie sa tinem cont ca si pentru o ferma de 50 hectare ai nevoie de capital, pentru ca la 3.500 de euro hectarul investitia se va apropia de 200.000 euro. "Nu sunt multi care sa aiba aceasta putere financiara si sa stea pe termen lung".

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Agricultură »



Setari Cookie-uri