„Ma bucura sa constat ca, in Europa, consumatorii continua sa beneficieze de concurenta existenta pe pietele de vanzare a automobilelor noi si de o scadere semnificativa a preturilor in termeni reali. Faptul ca diferentele de pret intre statele membre au continuat sa scada este un indicator pozitiv al concurentei transfrontaliere. De asemenea, sunt incantat sa observ ca, pentru prima data in decursul unui deceniu, preturile reale la nivelul UE ale serviciilor de reparatie si de intretinere au incetat sa creasca, semn ca sectorul a inteles noile reguli ale jocului”, a declarat Joaquín Almunia, vicepresedinte al Comisiei responsabil de politica in materie de concurenta.

In general, diferentele de pret pentru autoturisme intre statele membre au scazut. Insa diferentele raman ridicate in anumite cazuri, ceea ce conduce la realizarea de economii importante pentru consumatorii care efectueaza achizitii transfrontaliere. In zona euro, indicatorul diferentelor de pret a ramas neschimbat.

Indicele preturilor UE pentru automobile (care reflecta preturile nominale platite de consumatori, inclusiv rabaturi, TVA si taxe de inmatriculare) a crescut cu doar 0,3%, fata de cresterea cu 2,8% a preturilor de consum generale, ceea ce s-a tradus printr-o scadere puternica a preturilor reale la automobile de 2,5%.

Cele mai mari diferente de pret intre tari sunt in cazul autoturismelor Fiat (Grande Punto 44%), Renault (Clio 40%) si Peugeot (Peugeot 207 cu 37%, Peugeot 308 cu 36%), iar cele mai echilibrate preturi sunt la Audi A4 (14%), BMW 320d (8,7%).

Citeste si:

In total, 24 de tari ale UE au inregistrat o scadere a preturilor reale la automobile. Preturile au ramas stabile in alte doua tari (+0,2% in Italia si in Malta), dar au crescut in Portugalia (+2,6%). In cazul Portugaliei, cumparatorii au beneficiat in anul precedent de o scadere a preturilor reale ale automobilelor superioara mediei (-6,7%).

Preturile de consum au crescut in Romania cu 7% anul trecut, in timp ce preturile nominale ale automobilelor au urcat cu 4,7%, astfel ca pretul real al automobilelor a scazut cu 2,3%.

Scaderea preturilor reale a fost foarte pronuntata in Slovacia (-17,4%), Bulgaria (-13,5%), Slovenia (-11,6%) si Republica Ceha (-9,0%). In Polonia, preturile au scazut cu 5,6%. In ceea ce priveste pietele mari, preturile reale au scazut cel mai mult in Regatul Unit (-3,7%), in timp ce in Germania, Spania si Franta reducerile de preturi au fost mai moderate (-1,9%, -1,6% si, respectiv, -0,9%).

Scaderea preturilor reale ale automobilelor in intreaga UE confirma o tendinta observata de peste zece ani, care arata ca, in randul producatorilor de automobile noi pe piata, concurenta functioneaza.

Preturile reale ale serviciilor de reparatie si intretinere, care crescusera in decursul ultimului deceniu peste nivelurile generale ale inflatiei, nu au mai crescut in 2010.