Volkswagen (VW), cel mai mare producator de automobile din Europa, trece printr-o criza financiara majora, cel putin din punctul de vedere al conducerii companiei germane. Sindicatele muncitorilor din cadrul VW sunt de alta parere, considerand ca grupul urmeaza un parcurs satisfacator, refuzand orice plan de restructurare anuntat de conducere.

Dupa ce initial se ajunsese la un consens intre patronatul si sindicatele de la Volkswagen, in privinta disponibilizarii a 20 000 de angajati si a pensionarii inainte de termen a altor 14 000 de salariati, negocierile au intrat dinou intr-un impas. Ultimul episod al acestor confruntari a avut loc ieri, cand presedintele executiv al companiei, Bernd Pischetsrieder, a declarat, citat de Reuters, ca VW isi va inceta activitatea in cazul in care sindicatele nu vor fi de acord cu planul de reducere a costurilor prezentat in urma cu o luna. “Daca fabricile din Germania nu vor fi supuse restructurarii, nu va exista un viitor pe termen lung pentru grupul VW, desi celelalte unitati ale grupul (Audi, Skoda, Seat, Bentley Lamborghini si Bugatti) si-au indeplinit obiectivele propuse”, a declarat si directorul financiar al companiei germane.

Planul de restructurare prezentat mai contine, pe langa disponibilizarile si pensionarile inainte de termen, si alte masuri, cum ar fi scaderea salariilor, cresterea programului de lucru saptamanal de la 28 la 42 de ore, inchiderea unor fabrici si reorganizarea unor divizii in vederea atingerii capacitatii maxime de productie. De asemenea, Volkswagen are cele mai ridicate costuri salariale din industrie, concurenta tot mai acerba din partea producatorilor asiatici reprezentand alt factor de ingrijorare privind viitorul companiei germane.

Ce spun cifrele

Grupul Volkswagen a inregistrat anul trecut 638 milioane de euro profit, diferenta fiind semnificativa comparativ cu 2004 cand grupul auto a incheiat anul cu 25 de milioane de euro pierderi. Rezultatele din SUA au fost slabe, desi pierderile companiei – 843 de milioane de euro, a foost mai mici comparativ cu 2004, cand Grupul Volkswagen a inregistrat 902 milioane de euri pierderi in SUA. De asemenea, rezultatele pe piata din Asia au fost slabe (88 de milioane de euro pierderi comparatic cu un profit de 208 milioane de euro in 2004), grupul nefiind competitiv in fata producatorilor asiatici.

Bilantul financiar a fost salvat de rezultatele foarte bune inregistrate in Europa, unde VW a vandut cele mai multe autovehicule, redevenind astfel liderul pietei auto in Europa. Primele doua luni ale acestui an au adus rezultate imbucuratoare pentru oficialii companiei, Grupul Volkswagen livrand cu 15% mai multe autovehicule comparativ cu 2004. De asemenea, VW si-a crescut cota de piata in Germania, dupa o crestere a vanzarilor de 27 de procente. Cu toate acestea, din cele 638 de milioane de euro - profitul grupului auto in 2005, doar un milion de euro reprezinta profitul marcii VW, ingrijoararea oficialilor companiei germane fiind astfel indreptatita.

Patru noi modele anual

Pe langa masurile de restructurare, Volkswagen are ca obiectiv cresterea cotei de piata, prin lansarea a patru noi modele in fiecare an, care sa satisfaca cat mai multe din dorintele consumatorilor. Pischetsrieder a mai declarat ca daca planul de restructurare va fi aplicat, Volkswagen isi va indeplini obiectivul de 5 miliarde de euro profit in 2008.