Candva automobilele de lux erau destinate unei paturi sociale bine delimitate, formata, de regula, din oameni de afaceri de top, manageri ai unor multinationale si nelipsitii demnitari. Intre timp, cei cu venituri medii si putin peste medie au tanjit dupa aceste masini si au descoperit placerea de a le conduce. Numarul modelelor premium vandute este in crestere de la un an la altul, inclusiv in toate fostele tari comuniste.
Ce este, de fapt, o masina de lux? Potrivit regulilor impuse de industria auto, un automobil se poate incadra in segmentul premium daca pretul sau depaseste aproximativ 30.000 de dolari. Dar piata nu se lasa atat de usor influentata de o simpla regula. Pentru ca traditia a impus in constiinta cumparatorilor cateva branduri considerate de lux si orice alta marca patrunde cu greu in randurile elitei. Lucrurile nu se opresc aici, intrucat cei ca-re au fost considerati dintotdeauna producatori de masini de lux nu se multumesc cu faptul ca se afla in cercul lor stramt. Cele trei mari companii germane, Audi, BMW si Mercedes, isi disputa mai aprig ca niciodata o piata in crestere, incercand sa castige clienti din toate zonele posibile.

Pe de o parte, sunt potentiali clienti noi, care vin din zona masinilor ieftine, intr-un moment in care veniturile le permit sa treaca la o clasa superioara. Acesti clienti sunt prada cea mai vanata, sunt cumparatori pentru care cei trei granzi au inventat modele la care nepotii acestora nici nu indrazneau sa se gandeasca. Si aici sunt incluse seria 1 de la BMW, A Klasse de la Mercedes sau A2 si A3 de la Audi. Daca judecam dupa criteriul industriei auto, aceste modele nu mai fac parte din segmentul de lux, pentru ca pretul lor coboara chiar si sub 25.000 de euro in unele cazuri. Dar compromisul a fost facut pentru ca viitorii proprietari, care nu-si permit acum o limuzina de clasa medie, sa prinda gustul marcii, iar in clipa in care vor avea mai multi bani sa fie deja fani ai respectivei marci.

Cealalta sursa de clienti este reprezentata de proprietari ai modelelor concurentei. In fiecare an, exista un procent de nemultumiti care migreaza de la un brand catre celalalt. Publicitatea bine tintita, suprapusa nepotrivirilor de caracter dintre posesor si masina veche, conduce catre divorturi si noi legaturi. Asta este meseria departamentelor de marketing, cei care incearca in fiecare zi sa gaseasca drumul catre creierul infierbantat al cumparatorilor.
Analizand cotele de piata obtinute de cei trei producatori in 2005, constatam ca diferentele dintre acestia se reduc simtitor, simultan cu o crestere pentru fiecare: BMW - 4,4%, Mercedes - 4,8% si Audi - 4,2%, timp in care ceilalti competitori, Volvo si brandurile americane (in care includem Lexus), cumuleaza impreuna sub 2%. Asta inseamna ca ambele surse de clienti au functionat din plin.

Romania aproape ca nu conta pe piata masinilor de lux in urma cu cativa ani, dar astazi a ajuns sa asimileze aproximativ 4.000 de masini de lux anual. Totalul pare ridicol in comparatie cu peste 600.000 de unitati, cat vinde fiecare brand in parte in vestul Europei. Tendintele sunt totusi de crestere, si intrarea in UE ar putea consemna o dezvoltare semnificativa a pietei de lux. Cele trei branduri au vandut fiecare in jur de 1.300 de unitati, dupa ce in 2004 doar Mercedes reusea sa depaseasca 1.000 de unitati. O ascensiune demna de mentionat inregistreaza Audi, atat pe plan european, cat si la nivelul tarii noastre, marca din Ingolstadt reusind sa surclaseze Mercedes, pentru prima data de cand cele doua vand masini la noi. BMW ramane lider atat in Europa, cat si in Romania, insa pozitia sa nu este tocmai stabila.

Pentru 2006, producatorii de masini de lux si-au propus noi tinte. Vor cifre mai bune comparativ cu anii precedenti, si pentru asta oferta lor se diversifica permanent. Creste nivelul dotarilor standard, se investeste in modele noi, in calitatea masinilor, in timp ce pretul mediu tinde sa ramana intr-o zona accesibila. Potentialii clienti vor fi bombardati cu forme din ce in ce mai agresive de publicitate, pentru ca alegerea sa fie, de data asta, cea buna. Respectiv cea aducatoare de profit.

Ce legatura are Steaua?

In segmentul de lux pare sa functioneze cel mai bine mania de origine filozofica si mare anvergura care spune ca mai mare este intotdeauna mai bine. Daca ne uitam inapoi fara manie, vom putea observa ca si la masini e ca in viata. Suntem in mijlocul unui upgrade continuu. In conditiile in care clasa medie de-acum se incadreaza lejer in dimensiunile clasei mari de-acum zece ani, e normal sa observam o crestere imensa si in asteptarile cumparatorilor. Iar in situatia in care piata auto din Romania este pe acelasi trend ascendent pe care s-a aflat si Jack cand urca pe vrejul de fasole, este la fel de normal sa observam o crestere imensa a numarului de masini de lux pe strazile capitalei noastre europene. Cu toate acestea, exista pe piata o categorie de cumparatori - indeajuns de numerosi pentru a putea fi luati in calcul - care se feresc de marcile de lux deja consacrate (Mercedes, BMW, Audi) pe motiv ca sunt deja mult prea consacrate de catre o alta categorie de cumparatori cu care ei nu vor sa se identifice. Si atunci, ajungi sa te intrebi ce legatura are Steaua cu toate astea sau daca e posibil ca un brand de masini, la fel de cunoscut precum cea mai populara bautura racoritoare, sa se demonetizeze doar pentru ca unii sau altii il transforma intr-un circ mediatic.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri