Sistemul de rambursare a taxei auto din 2008, prevazut in OUG nr. 9/2013 care instituie timbrul de mediu, contravine dreptului UE, a hotarat miercuri Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE), potrivit Mediafax.

Decizia CJUE a fost luata in contextul unei intrebari preliminare adresate curtii de Tribunalul Sibiu. Aceasta cerere a fost formulata in cadrul unui litigiu intre Ilie Nicula, pe de o parte, si Administratia Finantelor Publice a Municipiului Sibiu si Administratia Fondului pentru Mediu, pe de alta parte, cu privire la refuzul acestora din urma de a admite cererea acestuia de restituire a taxei auto reglementate prin OUG nr. 50/2008, anulata ulterior intrucat era contrara dreptului UE, potrivit unei alte decizii a CJUE.

Instanta a respins actiunea fata de Administratia Finantelor Publice a Municipiului Sibiu

In cursul anului 2009, Ilie Nicula, resortisant roman cu resedinta in Romania, a achizitionat un autovehicul de ocazie care a fost inmatriculat pentru prima data in Germania. Pentru inmatricularea acestui autovehicul in Romania, Nicula a platit, in temeiul articolului 4 din OUG nr. 50/2008, suma de 5.153 de lei cu titlu de taxa pe poluare. In 3 mai 2012, Tribunalul Sibiu a admis actiunea introdusa de Nicula impotriva Administratiei Fondului pentru Mediu, beneficiara taxei pe poluare, si a dispus rambursarea taxei respective, pentru motivul ca ea a fost instituita cu incalcarea articolului 110 din Tratatul de Functionare a Uniunii Europene (TFUE). Instanta a respins insa actiunea fata de Administratia Finantelor Publice a Municipiului Sibiu, colectoarea taxei.

In urma recursului formulat impotriva acestei sentinte in fata Curtii de Apel Alba Iulia, aceasta a casat, la 25 ianuarie 2013, aceasta sentinta si a trimis cauza spre rejudecare primei instante, indicand, in vederea noii proceduri de judecata, ca, in litigiile de acest tip, calitate procesuala pasiva in cadrul actiunii in restituirea taxei percepute cu incalcarea dreptului Uniunii nu are numai beneficiarul taxei, ci si colectorul acesteia. OUG nr. 9/2013, prin care s-a instituit o noua taxa auto - timbrul de mediu, a intrat in vigoare la 15 martie 2013, respectiv dupa reinscrierea cauzei pe rolul Tribunalului Sibiu. Acesta din urma arata ca, in temeiul actului normativ mentionat, taxa pe poluare deja achitata poate fi restituita exclusiv in cazul in care cuantumul ei este mai mare decat cel al timbrului de mediu, restituirea fiind prevazuta limitativ si fiind redusa doar la aceasta eventuala diferenta.

In situatia concreta a lui Nicula, cuantumul timbrului de mediu pentru autovehiculul in cauza, rezultat din aplicarea OUG nr. 9/2013, este de 8.126 de lei, in timp ce taxa pe poluare achitata anterior era de 5.153 de lei. Potrivit Tribunalului Sibiu, reclamantul este in eroare cand sustine ca contravaloarea timbrului de mediu pentru autovehiculul sau ar fi de doar 3.779 de lei, intrucat, conform articolului 12 alineatul (1) din aceeasi ordonanta de urgenta, calculul diferentei de restituit se face pe baza formulei de calcul din aceasta ordonanta, in care se utilizeaza elementele avute in vedere la momentul inmatricularii autovehiculului in Romania, iar nu pe baza elementelor actuale.

Reclamantul nu este indreptatit sa recupereze taxa pe poluare si dobanzile aferente

Astfel, potrivit Tribunalului Sibiu, in temeiul OUG nr. 9/2013, reclamantul nu este indreptatit sa recupereze taxa pe poluare si dobanzile aferente, suma corelativa fiindu-i retinuta de autoritatile fiscale si de mediu cu titlu de timbru de mediu, avand in vedere valoarea acestuia, care este mai mare decat cea a taxei pe poluare achitate la inmatricularea autovehiculului sau. In aceste imprejurari, Tribunalul Sibiu a hotarat sa suspende judecarea cauzei si sa intrebe CJUE daca OUG nr. 9/2013 contravine legislatiei europene (TFUE, Tratatul privind Uniunea Europeana si Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene).

Citeste si:

CJUE constata ca, din cuprinsul articolului 12 alineatul (1) din OUG nr. 9/2013 rezulta, potrivit interpretarii date acestuia de tribunal, ca, in ceea ce priveste vehiculele de ocazie importate dintr‑un alt stat membru, taxa pe poluare perceputa cu incalcarea dreptului Uniunii nu este restituita contribuabilului decat in masura in care aceasta este mai mare decat cuantumul exigibil al timbrului de mediu, calculat pe baza elementelor luate in considerare la data inmatricularii autovehiculului importat in Romania.

Astfel, sistemul de rambursare are ca efect, in cazul unui autovehicul de ocazie importat dintr-un alt stat membru, limitarea si chiar, precum in cauza principala, eliminarea totala a obligatiei de restituire a taxei pe poluare percepute cu incalcarea dreptului Uniunii, ceea ce este de natura sa mentina discriminarea constatata de CJUE in cazul taxei auto instituite prin OUG nr. 50/2008. In plus, sistemul mentionat are ca efect exonerarea autoritatilor nationale de obligatia de a lua in considerare dobanzile datorate contribuabilului pentru perioada cuprinsa intre perceperea nejustificata a taxei pe poluare si rambursarea acesteia, noteaza CJUE.

Taxa de prima inmatriculare instituita prin OUG incalca legislatia Uniunii Europene

"In aceste conditii, este necesar sa se constate ca un sistem de rambursare precum cel in discutie in litigiul principal nu permite exercitarea efectiva a dreptului la rambursarea unei taxe percepute cu incalcarea dreptului Uniunii de care justitiabilii dispun in temeiul acestui drept. Avand in vedere ceea ce preceda, este necesar sa se concluzioneze ca dreptul Uniunii trebuie interpretat in sensul ca se opune unui sistem de rambursare a unei taxe percepute cu incalcarea dreptului Uniunii precum cel in discutie in litigiul principal", se arata in hotararea CJUE.

Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene a aratat, in 2011, intr-un punct de vedere exprimat la cererea unei instante romanesti, ca taxa de prima inmatriculare instituita prin OUG nr. 50/2008 incalca legislatia Uniunii Europene intrucat produce un dezavantaj la vanzarea masinilor second-hand din alte state pe teritoriul Romaniei. In ianuarie 2012 a intrat in vigoare o noua taxa auto, inlocuind OUG nr. 50/2008 cu Legea nr.9/2012, care avea ca scop sa faca taxa pe poluare conforma cu Articolul 110 din TFUE. CJUE a decis insa ca guvernul roman a mentinut in vigoare o reglementare nationala pe care Curtea o declarase deja incompatibila cu articolul 110.

De la 15 martie 2013, Guvernul a inlocuit taxa auto cu timbrul de mediu, iar noua formula de calcul a condus la o crestere in medie de circa 10% a sumei de plata pentru masinile Euro 4 si Euro 3 si o scadere cuprinsa intre 60% si 90% pentru masinile Euro 2, Euro 1 si non-euro, pe principiul ca masinile vechi au o durata scurta de functionare si, deci, vor polua pentru un interval mai mic. Timbrul de mediu se plateste o singura data la prima inmatriculare pe piata din Romania sau la prima transcriere a titlului de proprietate, atat in cazul masinilor noi, cat si al celor second hand, pentru care nu a fost platita fosta taxa auto. Incasarile din timbrul de mediu in 2013 au fost de peste 732 de milioane de lei, in timp ce restituirile vechii taxe auto au totalizat peste 570 de milioane de lei.