Analiza se refera la impactul si importanta masinilor low-cost pe diferitele piete de pe mapamond. Aceste automobile, precum Dacia Logan, sunt moderne si vin totusi cu preturi acceptabile, chiar si pentru tarile in curs de dezvoltare, precizeaza analiza.

Importanta acestor masini tine de faptul ca, fara ele, strazile tarilor mai sarace ar continua sa fie populate de masini vechi si poluante din Occident, sau ar fi pline de automobile fabricate local, in linii de asamblare vechi de cateva decenii, precizeaza analiza just-auto.

Masinile cu design modern si preturi acceptabile - in general sub 10.000 de euro - pot crea volume mari de vanzari, si totodata pot contribui la inlocuirea automobilelor vechi, care incet incet devin neatractive in comparatie cu cele noi, conform analizei just-auto.

"Renault s-a apropiat cel mai mult de acest "sfant graal" al industrie auto cu modelul Logan (...) Masina si-a depasit competitorii, in special Fiat Palio, deoarece estte mai mica si un pic mai ieftina, iar facilitatile de productie sunt mai bine pozitionate in teritoriu. Exista potential economic pentru productia anuala a 800.000 de unitati Logan, iar succesul ar fi si mai mare daca Renault reuseste sa intre si pe piata chineza, lucru care inca nu s-a intamplat, deoarece discutiile cu producatorul local Dongfeng au ramas fara succes", scrie Mark Bursa in analiza sa.

Raportul arata ca, desi initial s-a pornit de la ideea unui automobil care sa coste fix 5.000 de euro, la acest pret masina ar fi fost saraca in dotari chiar si pentru piata romaneasca - chiar daca teoretic ar fi fost posibila constructia unei masini care sa iasa pe piata la acest pret.

Automobilul "de 5.000 de euro" a ajuns sa coste de la 6.500 de euro in sus, iar variantele cele mai pretentioase au ajuns la 10.000 de euro.

Analiza britanicilor a scos in fata faptul ca tot mai multi constructori de prim rang au decis sa urmeze exemplul Renault si sa dezvolte masini fiabile si sigure, la preturi cat mai mici.

Toyota a anuntat ca in cativa ani va lansa un automobil de 7.000 de dolari in India, si va intra cu el si pe pietele din America Latina si Europa de Est ceva mai tarziu. Viitorul model nu trebuie confundat cu modelul Aygo - mezinul gamei Toyota Europa - masina de clasa mini care costa de la 10.000 de euro in sus, fiind un automobil sofisticat care se adreseaza pietelor dezvoltate, nu celor din zonele mai sarace.

Automobilele low-cost nu sunt doar ieftine fiabile si simple, ci trebuie sa fie si spatioase, sa aiba loc generos pentru bagaje si sa poata transporta cat mai multi pasageri pentru a satisface nevoile clientilor din pietele emergente.

Citeste si:

Nissan a anuntat ca va merge pe acelasi tipar si vrea ca incepind cu 2009 sa produca anual circa 600.000 de unitati dintr-un model ceva mai mic decat Logan, model ce urmeaza a fi produs si vandut in pietele cele mai promitatoare - Rusia, India, China, Brazilia, sau Africa de Sud.

Alti producatori au intrat pe acest segment al masinilor ieftine fara a avea un proiect de amploarea Logan. Un exemplu concludent este General Motors care comercializeaza sub brandul Chevrolet modelele Matiz si Aveo - masini care costa sub 10.000 de euro si se vand bine atat pe pietele dezvoltate, cat si pe cele aflate in puternica ascensiune.

GM a anuntat ca vrea sa faca din Chevrolet o "marca mondiala" ce nu va face distinctie intre pietele emergente si cele foarte dezvoltate.

Analiza lui Mark Bursa aminteste ca Fiat a fost unul dintre primii producatori care au lansat un proiect cu scopul definit de a scoate pe piata o masina low-cost. A demarat acum un deceniu sub numele "proiectul 178" si avea la baza un plan ambitios: sa vanda un milion de masini pe an. Italienii au scos patru modele noi pe o platforma gandita special sa ofere preturi mai avantajoase decat concurenta intre 1996 si 2006 s-au vandut 3,5 milioane de unitati din "proiectul 178", de trei ori mai putin decat valoarea asteptata. Principalul motiv al rezultatelor sub asteptari a fost pretul destul de ridicat al modelelor.

Volkswagen este un alt producator care nu a avut succes in tentativele de a produce o "masina mondiala" cu pret redus. Cel mai ieftin model al marcii este hatchback-ul Fox produs in Brazilia care costa peste 8.000 de euro. Revista germana AutoBild a scris acu o saptamana ca Volkswagen vrea sa produca un urmas al lui Fox care sa coste intre 6.500 si 8.000 de euro, dar sa aiba dotari intalnite doar pe modele mai scumpe. Producatorul nu a confirmat inca informatia.

Nici Ford nu a avut mai mult noroc in segmentul masinilor foarte ieftine. Americanii au comercializat in India si Mexic o varianta in trei volume a modelului Fiesta, versiune botezata Ikon. Programului i-a lipsit ambitia, iar volumele de vanzari pentru Ikon au fost modeste. in plus, Ford a renuntat la ideea de a dezvolta pe cont proriu succesorul modelului de clasa mini Ka, ci il va construi impreuna cu Fiat in Polonia, precizeaza analiza.

Cand vine vorba de crearea unei masini low-cost cu dotari multumitoare, analistul britanic imparte producatorii in tre categorii: cei care pot face acest lucru (Renault, Nissan, Toyota, Fiat, GM), cei care nu au izbutit (Volkswagen si Ford), si cei care nu simt nevoia sa aplice strategia "Logan" (exemplul oferit aici este PSA Peugeot - Citroen care a ales sa-si mute tehnologia invechita in India si China).

just-auto este una dintre cele mai importante edituri care publica stiri, analize si rapoarte despre industria auto mondiala.