Potrivit sursei citate, greva angajatilor Dacia ar putea duce la o regandire fundamentala cu privile la alegerea locatiilor pentru productia de masini si piese din partea unor constructori auto precum Ford, Kia, Hyundai, General Motors (GM), sau Fiat.

In multe situatii in care s-a decis amplasarea de catre marile companii internationale a unei unitati de productie auto in Europa Centrala si de Est, criteriul de baza in luarea deciziei a fost nivelul redus al salariilor in aceste tari, situatie intalnita si in cazul companiei Renault, care a preluat Dacia. Insa acum, cand salariile cresc in tatile din regiune cu mult peste nivelul de crestere inregistrat in Europa de vest, constructorii auto ar putea fi determinati sa se orienteze spre alte piete, ce pot fi mult mai atractive din acest punct de vedere.

Potrivit statisticilor Eurostat, costurile muncii au crescut in Romania cu 21,6% numai in perioada celui de-al patrulea trimestru din 2007. De asemenea, in Polonia cresterea a fost de 11,1%, iar in Slovacia si Cehia, cheltuielile cu manopera au crescut cu 8,1 si respectiv 6,7%. Pe de alta parte, costurile muncii au crescut cu numai 1,5% in Germania si 3% in Franta de-a lungul aceleiasi perioade de timp.

Citeste si:

Marocul ar putea fi doar una din tarile ce pot beneficia de pe urma unei eventuale reticiente a constructorilor auto cu privire la statele din Europa centrala si de est, potrivit Automotive News Europe. Renault vrea ca peste cativa ani sa poata produce pana la 400.000 de masini in Africa de Nord, ceea ce va determina aparitia unui efect multiplicativ la nivel industrial in zona respectiva.

Totusi, asta nu inseamna ca productia de masini la costuri reduse in Europa centrala si de est este pe cale de a se incheia din cauza costurilor muncii care devin tot mai mari, pentru ca in ciuda acestor cresteri, munca va continua sa reprezinte o mica parte din pretul unei masini. Potrivit unui studiu efectuat de Deutsche Bank in anul 2007, munca reprezinta 30 de euro, sau mai putin de 1% din totalul de 3.200 euro cat era costul de productie al unui automobil Logan. Astfel, in comparatie, suma de 260 de euro reprezinta costurile muncii pentru productia unui Renault Megane in valoare de 8.500 de euro (costuri de productie).

In Spania si Portugalia, tari ce in urma cu aproximativ 20 de ani faceau parte din statele cu costuri mici pentru munca, situatia s-a schimbat atat de mult, incat unii constructori de masini se chinuie sa supravietuiasca. De acea, problema costurilor muncii in industria auto este un motiv intemeiat ca pe termen lung, companiile sa caute posibilitati de investitii nu numai intr-o singura zona cu un nivel scazut al costurilor muncii, cum ar fi Europa Centrala si de Est, sau chiar sa caute mai aproape de sediile lor centrale, in vestul Europei, unde cresterea costurilor muncii e mai lenta decat pe pietele emergente.