"Nu se poate vorbi de o criza la Dacia. Productiile auto sunt in scadere in intreaga lume si multi constructori de automobile au luat decizia de a suspenda activitatea pe mai multe saptamani. De exemplu Mercedes, care isi opreste activitatea timp de o luna si jumatate in Germania. In prezent Dacia exporta aproape 2/3 din productie. In acest context al scaderii pietelor sa spunem ca luam masuri de precautie pentru a evita o crestere anormala a stocurilor", a declarat Francois Fourmont.

Directorul general a mai adaugat ca nu serveste la nimic sa faci masini daca nu exista clienti pentru ele. "Atunci cand nu se lucreaza o zi nu sunt fabricate nici 1.360 de masini. Insa nu serveste la nimic sa faci masini daca nu exista clienti pentru ele. Am decis oprirea activitatii de productie, astazi si miine si pe 13 si 14 noiembrie, asta pe platforma inseamna echivalentul a 10.000 de persoane, iar oameni sunt remunerati cu 85%", a precizat Francois Fourmont, potrivit NewsIn.

Directorul general al Automobile Dacia a mai spus ca, in functie de evolutia pietei auto, vor fi luate decizii si la Dacia si ca, deocamdata, nu se pune problema concedierilor. "Pana acum am decis sa ramanem pe linia pe care am pornit. Sa transformam contractele pe perioada determinata in contracte pe perioada nedeterminata conform planului pe care l-am facut. Cam 100 de persoane pe luna care au acum contracte pe perioada determinate vor avea pana la sfirsitul anului contracte pe perioada nedeterminata. Vom vedea ce masuri vor fi luate ulterior. Insa, deocamdata, singurele masuri pe care am decis sa le luam sunt cele de oprire a productie. si atat", a precizat directorul general Francois Fourmont.

Angajatii uzinei Dacia nu se tem ca isi vor pierde locurile de munca si spun ca decizia de sistare a productiei timp de patru zile este doar o masura de protectie.

La Uzina Dacia din Mioveni a fost liniste joi, cand mii de muncitori au stat acasa, patronatul luand decizia de a intrerupe activitatea de productie in zilele de 30, 31 octombrie si 13, 14 noiembrie, ca urmare a necesitatii de adaptare a programului de fabricatie la cererea comerciala.

Daca in Franta mii de oameni se tem ca nu vor mai avea cu ce sa-si plateasca facturile, dupa ce toate cele cinci uzine Renault au anuntat ca isi inchid temporar productia, la Mioveni starea de spirit a oamenilor este buna. Muncitorii sunt optimisti si spun ca nu moare nimeni de foame daca nu se produc masini timp de patru zile. Ba din contra, unii s-au bucurat ca vor avea parte de o minivacanta, care va fi platita cu 85% din salariu.

"Au mai fost situatii in care am stat acasa pentru diferite probleme. Este o prostie sa intram in panica. Noi nu avem salariile atat de mari ca ale muncitorilor din Franta si deci cheltuielile sunt altele. Ne-am sfatuit si cu liderii de sindicat. si ei au aceeasi parere, ca nu trebuie sa ne ingrijoram", a spus o muncitoare care mai are cativa ani pana la pensie.

Alti angajati care intrau la lucru in schimbul II erau la fel de linistiti si au precizat ca atat timp cat primesc banii si bonurile de masa promise de administratie nu au de ce sa se teama. "Nu ne temem pentru locurile de munca pentru ca aceasta este o criza la nivel mondial si nu cred ca aici, la salariile care sunt, vom fi afectati. Zvonuri sunt la nivel de Renault afara, dar nu aici. Mai mult ca sigur aici nu vom avea probleme" a declarat Ilie Dobre, muncitor la sectia de productie.

Citeste si:

Un alt muncitor care a fost chemat joi la serviciu a spus ca doar cine nu vrea sa munceasca nu isi gaseste serviciu: "Nu suntem liberi azi. Sa vedem ce zice seful de sectie. Nu ne temem pentru locul de munca pentru ca serviciu daca vrei iti gasesti".

Faptul ca patronatul francez a anuntat pe tot parcursul acestui an ca Dacia inca mai are nevoie de forta de munca le da incredere muncitorilor, care spun ca, daca ar fi ceva probleme, nu s-ar mai da anunturi de angajare. "Numai in anumite sectii nu se lucreaza. Sunt afise puse de mult timp. Asa ca stiam despre ce este vorba. Nu avem de ce sa ne temem pentru locul de munca, din moment ce chiar se preconizeaza sa mai angajeze 3.000 de muncitori" a declarat Ioan Florin Tuta.

Personalul Tesa a lucrat joi la capacitate maxima, la fel ca si in perioada grevei generale din primavara. "Azi a fost liniste. Doar o parte din muncitorii de la productie au stat acasa. Noi am avut de lucru. Bonurile de masa s-au acordat in intregime, iar pe aceste doua zile vor primi 85% din salariu. Nu e mare pierdere. Chiar nu trebuie sa ne facem probleme", a spus o subinginera care a iesit din primul schimb.

Joi, au lucrat la capacitate normala la fabricatia de piese de schimb, anumite sectoare ale Uzinei mecanice, cea a centrului CKD, precum si expeditiile de vehicule.

si liderii de sindicat sunt linistiti, afirmand ca sistarea productiei timp de patru zile este doar o masura de protectie. Viceliderul Sindicatului Automobile Dacia (SAD), Ion Iordache, a spus ca este "un mic semnal de ingrijorare", dat, atat timp cat exista un contract de munca semnat intre cele doua parti, nu vor fi probleme. "Astazi o parte din Fabricatie a fost in somaj tehnic. Acestea sunt acum doar masuri de precautie si deci situatia inca nu este foarte grava. Dar ceea ce se intimpla in acest moment se leaga foarte mult de masinile second hand aparute in Romania. Au fost ridicate taxele si deci tara este acum plina de astfel de masini, unele dintre ele foarte vechi. Este un mic semnal de ingrijorare pentru toti cei care lucreaza la Dacia, dar avem un contract de munca pe care administratia s-a obligat sa-l respecte. somaj tehnic inseamna ca oamenii stau acasa, cu 85% din salariu, dar pot fi chemati oricand in timpul zilei la munca." a declarat viceliderul Ion Iordache.

Marti, directorul general Automobile Dacia, Francois Fourmont, a declarat, intr-o conferinta de presa, ca producatorul de automobile Dacia ar putea opri productia pe viitor in functie de evolutia situatiei economice. El a spus ca in cele patru zile cand productia Dacia va fi sistata salariatii isi vor primi 85% din salariu. "Conform contractului colectiv de munca acestia vor fi platiti cu 85% din salariu pe perioada in care vor opri productia", a declarat Francois Fourmont.

In primele noua luni ale anului 2008, Dacia a vandut 194.165 automobile, cu 17% mai mult fata de perioada similara a anului trecut.

Renault, care a anuntat o scadere cu 20% a productiei in trimestrul al patrulea, a decis intrarea in somaj tehnic a mai multor uzine ale sale din Franta, pentru o saptamana sau doua, si a mai multor fabrici din strainatate, pentru cateva zile. Potrivit sindicatului CGT, decizia se refera "la aproape toate" uzinele grupului din Franta, care vor fi inchise "cel putin una sau doua saptamani". In strainatate, Renault va opri productia timp de pana la patru zile la fabricile de la Bursa (Turcia), de la Moscova si de la Novo Mesto (Slovenia), potrivit datelor publicate vineri de compania producatoare de automobile.