“Rezultatele studiului arata ca dealerii CEE prevad un an foarte dificil. Ne asteptam sa vedem si un proces mai puternic de consolidare in aceasta industrie, iar acest lucru nu se va intampla prin preluarea dealerilor mai mici de catre cei mari, ci prin achizitionarea la pret de solduri a activelor si marcilor concurentilor care se prabusesc”, a declarat Daniel Anghel, partener, taxe indirecte, PricewaterhouseCoopers.

Desi bancile introduc criterii mai stricte de imprumut, iar consumatorii sunt inca foarte precauti, pe termen lung dealerii se asteapta ca vanzarile de masini noi sa mentina o tendinta ascendenta in CEE, dat fiind atat numarul mare de persoane care cumpara pentru prima data o masina cat si o perspectiva de crestere economica sensibil mai mare decat in Europa de Vest dupa perioada de criza.

“Avem motive sa credem ca grupurile de dealeri aparute in urma fuziunilor si achizitiilor vor juca un rol mai important pe scena internationala. Suntem de parere ca noii jucatori din CEE, inclusiv Rusia, si-ar putea depasi rapid corespondentii din Europa de Vest, profitand de achizitionarea unor companii din domeniu la pretul cel mai jos al pietei”, a spus Daniel Anghel.

Studiul prezinta o imagine de ansamblu a sectorului auto din CEE si ofera date concrete privind conditiile actuale si tendintele preconizate in sectorul dealerilor de masini prin intermediul unor rapoarte de tara detaliate asupra Poloniei, Cehiei, Slovaciei si Ungariei.

In urma studiului efectuat, se observa schimbari similare in comportamentul dealerilor din diferite tari din regiune. Dealerii devin mai constienti de riscurile si oportunitatile afacerii pe piata.

Multi dealeri au inceput deja sa ia primele masuri pentru protejarea afacerilor lor impotriva recesiunii pietei, investitii in noi domenii (tranzactii in sistem buy-back si servicii de inchiriat masini cu ora, imobiliare, optiuni de inchiriere si de leasing, servicii financiare), precum si angajarea unor manageri profesionisti de pe piata.

In prezent, se accelereaza procesul de consolidare prin fuziuni si achizitii in randul dealerilor auto. Conditiile actuale ale pietei vor mari viteza schimbarilor si vor duce la o imbunatatire a calitatii serviciilor, la reducerea costurilor activitatii dealerilor, ceea ce va atrage preturi mai scazute pentru masini si o oferta mai buna de servicii.

Dealerii CEE ar putea sa se confrunte anul viitor cu provocari dure legate de conditii de piata foarte dificile.

Potrivit PricewaterhouseCoopers, invingatorii vor fi acei dealeri care isi vor adapta structura afacerii (se vor baza mai mult pe servicii si mai putin pe vanzarile de masini noi), au inceput sa exploreze noi idei de afaceri, cum ar fi tranzactiile in sistem buy-back, serviciile de inchiriere cu ora, sau au inclus noi tipuri de servicii in oferta lor, analizeaza situatia financiara a companiei (prin eliminarea costurilor ce nu aduc o valoarea adaugata, renegocierea acordurilor cu furnizorii si supravegherea permanenta a situatiei fluxului de numerar).

Efectul maxim al crizei financiare va fi resimtit de cele mai mari piete ale Europei de Est (Rusia, Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria si Romania) in prima jumatate a anului 2009. Pana in prezent, Ungaria (-9%) si Romania (-8%) au inregistrat cele mai mari scaderi ale vanzarilor in anul 2008.

PricewaterhouseCoopers ofera servicii de audit financiar, consultanta fiscala si consultanta pentru afaceri, specializate pe diferite sectoare pentru a contribui la crearea unui mediu de afaceri favorabil si a genera plus valoare pentru clientii sai si toti factorii implicati. Compania are peste 155.000 de angajati in 153 de tari.