Mult-dorita nationalizare si apoi privatizare a fabricii Daewoo de la Craiova treneaza. Partea coreena ar vrea sa ridice pretul de rascumparare al uzinei de la Craiova, iar cea romana se codeste sa accepte. In acest timp, pe piata auto apar diferite zvonuri legate de potentialii investitori pentru fabrica nationalizata, dar putini iau in considerare faptul ca tocmai acestia traverseaza perioade dificile din punct de vedere financiar.

General Motors Daewoo (GMD) si-a reafirmat, recent, cu ocazia vizitei presedintelui Traian Basescu in Coreea de Sud, intentia de a participa la privatizarea Daewoo Craiova. Cu toate acestea, compania-mama, General Motors, traverseaza o perioada grea din punct de vedere financiar, vorbindu-se chiar de intrarea ei sub protectia Legii falimentului. Saptamana trecuta actiunile sale de la Bursa din New York au scazut cu 7%, pe fondul zvonurilor privind intrarea in faliment. Oficiali ai companiie au negat aceste informatii.

Cert este ca, recent, GM a anuntat ca in primele noua luni ale acestui an a inregistrat pierderi nete de aproximativ trei miliarde dolari, din care 1,6 miliarde de dolari in trimestrul al treilea al anului, iar in prima jumatate, de peste 1,4 miliarde de dolari.

Cel mai mare constructor mondial de automobile a avut de suferit de pe urma scaderii cotei de piata in America de Nord, a cresterii costului materialelor, a concurentei rivalilor Toyota si Nissan, precum si din cauza scaderii vanzarilor de autovehicule de teren (SUV), care au fost o perioada indelungata cel mai bine vandute modele de autoturisme marca GM. Grupul a anuntat si planul de a renunta, in perioada imediat urmatoare, la cel putin 25.000 de locuri de munca in sectorul productiv.

In plus, datoriile totale ale producatorului nord-american de autovehicule se ridica la 170 miliarde dolari.

Ca sa faca rost de lichiditati, General Motors se afla in faza finala a negocierilor privind vinzarea cotei sale de 40% din divizia de camioane din Australia celuilalt actionar, japonezii de la Isuzu Motors.

Isuzu vrea, de altfel, sa cumpere si pachetul majoritar de actiuni in cadrul diviziei de camioane a GM din Africa de Sud, o astfel de tranzactie urmand sa le permita celor de la General Motors sa se concentreze pe productia de autoturisme. In prezent, GM detine aproximativ opt procente din Isuzu. Mai mult, la inceputul acestei luni, GM a anuntat ca a pus capat aliantei sale cu firma japoneza Fuji Heavy Industries prin vanzarea participatiei de 20% pe care o detine in aceasta companie ce produce autovehiculele marca Subaru.

General Motors din Coreea vrea sa aiba primul an de profit

Citeste si:

Subsidiara General Mo-tors din Coreea, GM DAT, vrea ca acest an sa fie primul pe profit. GM DAT, la care General Motors detine 66,7% din actiuni, va vinde in acest an 1,1 milioane de autovehcule. Deja in primele noua luni, fabrica coreeana a exportat 720.620 de autovehicule. GM DAT nu a preluat in septembrie 2002 decat fabricile Daewoo din Coreea si nici acolo pe toate. In restul lumii, precum la Daewoo Craiova, GM a permis sa se mai produca fostele modele al constructorului coreean inca trei ani. Intre timp, fabrica Daewoo din Polonia a fost preluata de singurul fabricant de autovehicule din Ucraina. Spre deosebire de Romania, unde s-au produs doar vechile modele Daewoo, fabrica similara din Uzbekistan a primit acceptul sa asambleze si noi modele ale GM DAT, dar fara a avea permisiunea sa le exporte spre piata rusa.

Nici Ford nu se simte prea bine

Un alt petitor al fabricii Daewoo de la Craiova este Ford. Anuntul privind interesul producatorului american de autovehicule pentru fabrica de la Craiova a fost facut recent cu ocazia vizitei pe care presedintele Traian Basescu a facut-o in Statele Unite. Dar nici Ford nu o duce prea bine.

Compania a anuntat, ca a inregistrat pierderi de aproape 300 milioane dolari in trimestrul al treilea al anului, iar directorul executiv Bill Ford Jr. a avertizat ca mai multe fabrici vor fi inchise pentru reducerea costurilor in America de Nord. Pe piata nord-americana, Ford a consemnat pierderi, de la inceputul anului, de 1,4 miliarde dolari.

In pofida rezultatului negativ, compania ramane profitabila pe ansamblul anului. Pe primele noua luni ale acestui an, Ford a realizat un profit net de 1,874 miliarde dolari, in scadere cu 45 la suta comparativ cu perioada similara a anului trecut.

La sfarsitul lunii iunie, Ford avea datorii in valoare de 158 miliarde dolari.

Grupul Ford a anuntat ca va vinde divizia Hertz, care opereaza in domeniul inchirierilor de automobile, catre un grup privat de investitii, contra sumei de 5,6 miliarde dolari, in cadrul eforturilor de consolidare financiara. Daca sunt incluse si datoriile subsidiarei, conducerea Ford evalueaza tranzactia la 15 miliarde dolari si a precizat ca se asteapta ca ea sa fie incheiata pana la sfarsitul anului.