GM Daewoo Auto&Technology a fost infiintata in 2002, GM devenind actionar semnificativ al firmei. Practic, operatiunea a marcat recuperarea unor facilitati viabile ale falimentarei Daewoo. In afara uzinelor din Coreea, GM DAT a inglobat si unele unitati de productie din alte tari, dar printre acestea nu s-au numarat cele din Romania sau Polonia. Asa se face ca pe piata romaneasca au ajuns sa se vanda atat produsele Daewoo (fabricate la noi de uzina de la Craiova, firma detinuta de Daewoo si de statul roman), cat si modelele GM DAT. Politica acestei din urma firme viza rebranduirea vehiculelor cu mult mai titratul nume Chevrolet, desi masinile erau fabricate in aceleasi hale din Coreea.

Nu discutam acum despre calitatea acestor modele, dar pretul la care se vand in Europa a ramas la nivelul cu care Daewoo ne obisnuise. Pe plan local, explicatia GM DAT a fost ca numele Chevrolet este folosit pentru a nu afecta vanzarile Daewoo Automobile Craiova, dar cu siguranta explicatia a fost una de conjunctura, atata vreme cat numele Chevrolet a fost impus in toata Europa.

In momentul in care Chevrolet a intrat in Romania cu modelele coreene, Daewoo avea o cota de piata impresionanta, fiind depasita doar de Dacia. Potentialul comercial al Daewoo Craiova, aparent lipsit de atractivitate pentru noua GM DAT, s-a diminuat pas cu pas, ajungand la aproximativ 20.000 de unitati in 2005, intr-o perioada in care intreaga piata a crescut vertiginos, si asta dupa ce, in urma cu un an, uzina craioveana se apropiase de 30.000 de masini vandute. Teoretic, diferenta dintre 2005 si 2004 ar fi trebuit sa se regaseasca intr-o proportie semnificativa in dreptul Chevrolet, dar constatam ca marca americano-coreeana inregistreaza pentru acest an in jur de 4.000 de unitati vandute.

Asadar, cu o strategie aproape agresiva de ingropare a marcii Daewoo, dar fara o politica inteligenta de promovare a brandului Chevrolet, GM a scapat din mana piata romaneasca, permitand concurentilor de pe segmentul masinilor ieftine sa se dezvolte rapid. Un exemplu mai mult decat elocvent este situatia din luna octombrie, cand Chevrolet a marcat o scadere cu 40% a vanzarilor.

Matiz a devenit Spark si a disparut

Startul pe care il luase Chevrolet in Romania parea excelent in clipa in care a sosit pe piata cu modele ieftine, noi si destul de bine echipate. Kalos a fost revelatia pietei in 2004 si inceputul lui 2005 si doar aparitia noului Matiz l-ar fi putut detrona. „Micul gigant“ fusese ani la rand alternativa occidentala la Dacia autohtona si devenise aproape o masina nationala.

O noua generatie era de presupus ca va rupe iarasi barierele vanzarilor, iar anuntata lansare era asteptata cu interes de toata lumea. Prima decizie a GM in legatura cu acest model a fost una misterioasa. Numele sau a fost schimbat in Spark, motivatia fiind deja banala: concurenta pe care ar fi putut sa o faca vechiului Matiz, prezent inca in oferta Daewoo. S-a petrecut insa ceva care ne scapa si, desi lansat oficial, Spark nu a aparut in oferta Chevrolet pentru Romania. Nici in acest moment el nu exista in lista dealerilor, iar startul lansat pe care il avea asigurat a fost ratat cu brio. Simultan, Kalos a fost supus unui tratament sadic de-a dreptul, daca tinem cont de faptul ca versiunea tentanta pentru romani, aceea de 6.000 de euro CIP, a disparut.

Oferta Chevrolet contine chiar si o promotie pentru acest model (un discount de peste 800 de euro), dar numai „in limita stocului disponibil“, stoc care nu exista in realitate. Daca un cumpara-tor tentat contacteaza un dealer pentru a cere detalii legate de Kalosul promotional, afla ca modelul cel mai ieftin se vinde cu aproape 9.000 de euro, la care se adauga taxe vamale de cel putin 4.000 de euro. Astfel, pretul ajunge sa fie mai mare decat al unor modele superioare, atat prin prisma calitatii, cat si a notorietatii.

In Europa, situatia este aparent pozitiva

Dincolo de hotarele Romaniei, actiunile GM DAT, coordonate de GM Europe, par sa demonstreze existenta unui plan destul de judicios dezvoltat. Infiintarea unei echipe de WTCC, un vector excelent de imagine pentru produsele sale, inlocuirea vechilor nume preluate de la Daewoo cu altele noi, pentru a face uitata legatura cu uzina falimentara din Coreea, si chiar producerea unui SUV, anuntata pentru 2006, cu componente realizate de alte uzine ale General Motors (Opel si Holden), ar fi doar cateva dintre masurile luate de americani pentru a impune Chevrolet in Europa si chiar pe alte piete ale lumii capabile sa absoarba produse ieftine si de calitate.

Deocamdata, strategia este in curs de aplicare, iar decizia americanilor de a sacrifica o marca celebra in segmentul automobilelor sportive in favoarea dezvoltarii unor piete suplimentare inca nu a fost confirmata ca fiind corecta. Daca tinem cont de faptul ca ultimele decizii istorice ale GM pot fi catalogate drept defensive (renuntarea la alianta cu FIAT, vanzarea participatiilor la Subaru, concedierea a mii de angajati), avem imaginea unui gigant care isi vinde o parte din picioarele de lut pentru a avea cu ce-si hrani stomacul urias.

Pontiac Matiz - ultima idee stralucitoarei

Una dintre deciziile de marketing ale General Motors absolut naucitoare confirma presupunerile analistilor privind directia gresita in care se indreapta compania. Dupa ce a aruncat in lupta modelelor ieftine brandul Chevrolet, calcandu-i in picioare reputatia, producatorul american a lansat pe piata din Mexic modelele Matiz sub numele de Pontiac.

Desi prezent doar intamplator pe alte piete decat cea din SUA, Pontiac a reprezentat pentru intreaga lume unul din simbolurile masinilor elegante sau sportive. Chiar si in Mexic, Pontiac era prezent cu unele modele reusite, SUV-uri, sedanuri sau simpaticul roadster Solstice. Acum, aceste modele stau in galantar alaturi de buburuzele Matiz (si vechiul, si noul), pe calandrul carora a fost aplicata sageata traditionala Pontiac. De altfel, in Mexic, Chevrolet este prezent cu modelele sale americane, alaturi de modele Opel (de exemplu, Vectra), rebranduite Chevrolet.