Primii trei mari producatori americani de automobile se confrunta, la sfarsitul anului, cu o continuare a tendintei de scadere a cotelor de piata si a vanzarilor, in favoarea firmelor rivale japoneze, considera analisti citati de Reuters. "Ne asteptam in mod sigur la erodarea cotelor de piata", a declarat analistul Michael Heifler, dupa ce grupurile General Motors (GM), Ford Motor si Chrysler Group, parte a DaimlerChrysler, au anuntat diminuarea vanzarilor realizate in Statele Unite in cursul lunii noiembrie. Vanzarile din SUA ale GM - cel mai mare producator auto din lume - au scazut luna trecuta cu 11%, cele ale Ford cu 18%, iar cele ale Chrysler Group cu 7%.

In schimb, producatorii japonezi Toyota Motor si Honda Motor si-au majorat vanzarile pe piata americana cu 5,6%, respectiv cu 6,4%. "Vanzarile din noiembrie sugereaza ca Ford si GM se vor confrunta cu presiuni asupra profiturilor in 2006", a declarat analistul Robert Barry, de la Goldman Sachs. Mai multi analisti se asteapta ca numarul vehiculelor comercializate anul viitor de producatorii americani sa scada in continuare, fiind afectat in special de cererea scazuta pentru vehiculele de teren, care au reprezentat o perioada lunga de timp o sursa de crestere.

"Cred ca nivelul nesatisfacator al vanzarilor se va mentine, in special in cazul vehiculelor de teren. Chiar daca pretul carburantilor se va stabiliza, socul produs de cresterea preturilor nu va disparea prea curand", a apreciat analistul Scott Sprinzen de la Standard & Poor's. Atat GM, cat si Ford si-au redus estimarile referitoare la productia din trimestrul al patrulea. In schimb, GM a anuntat ca isi va majora tinta de productie cu 6% pentru primul trimestru al anului viitor, comparativ cu aceeasi perioada a anului 2005. Ford intentioneaza sa produca in primele trei luni ale anului 2006 cu 2,5% mai putine vehicule fata de anul precedent, productia de autocamioane urmand sa fie mai mica cu 12%.