Cand vine vorba de asa numitele “jeep”-uri, este clar ca ceva se intampla in mintea romanilor. In anul 2005, doar vanzarile de masini de import cu preturi modice si cele de SUV-uri au crescut peste media pietei.

Cu toate ca piata auto s-a apreciat per ansamblu cu peste 50% in anul 2005, doar cateva clase de autoturisme au inregistrat vanzari peste medie. Este vorba, in primul rand, de cele cu preturi de pana la 15.000 de euro, care asigura aproximativ 80% din vanzarile de masini de import din Romania.

In rest, toate celelalte categorii auto au marcat cresteri ale vanzarilor sub media pietei, de aproximativ 30%. Exista insa o exceptie. Este vorba de clasa SUV (Sport Utility Vehicle), care in primele zece luni ale anului 2005 a inregistrat vanzari cu 68% mai mari decat in anul anterior. Cresterea este insemnata, daca ne gandim ca este vorba despre modele al caror pret cu toate taxele incluse depaseste 20.000 de euro. si cu toate astea, in Romania se vand de peste cinci ori mai multe SUV-uri decat masini de la clasa mini. In primele zece luni ale anului, la clasa A s-au vandut doar circa 1.100 de masini, fata de aproape 5.900 de SUV-uri.

Specialistii spun ca aceste rezultate sunt determinate de starea drumurilor, dar si de o apetenta a romanilor pentru masinile impozante, care contribuie la consolidarea statutului social. Producatorii au observat o astfel de tendinta la nivel global, ceea ce i-a determinat sa scoata pe piata modele tot mai accesibile. In plus, daca acum cativa ani costurile de intretinere ale unui SUV erau foarte ridicate, intre timp ele s-au redus simtitor.

“Influentele favorabile au fost noile modele si motorizari lansate in acest segment, la care s-a adaugat o finantare flexibila si variata. Consumul mare de combustibil al modelelor de la aceasta clasa nu mai este o restrictie, datorita motoarelor performante cu care majoritatea marcilor au intrat pe piata”, spune Brent Valmar, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

Citeste si:

Pentru principalii actori ai pietei auto, aceasta clasa devine insa din ce in ce mai importanta. Motivul: este vorba de o categorie de modele cu pret ridicat, care asigura o buna rata a profitului, si care tinde incet, dar sigur, sa se transforme intr-o clasa de volum. “Piata SUV-urilor devine foarte atractiva si rentabila in acelasi timp. Dovada este ca apar din ce in ce mai multi actori. Incepe sa se produca si o segmentare in functie de pret, dimensiune, utilitate”, spune Viorel Eremia, brand manager Nissan, in cadrul Renault Nissan Romania.

Marcile asiatice domina vanzarile

Este evident faptul ca unul dintre argumentele care au impins in sus vanzarile la acest segment este aparitia modelelor populare, cu preturi apropiate de 20.000 de euro. La fel de adevarat este insa si faptul ca tot mai multe SUV-uri premium isi fac loc printre cele mai vandute modele ale clasei. Importatorul Porsche Romania are in acest segment doar doua modele: Volkswagen Touareg si Porsche Cayenne. Este vorba de modele din segmentul premium, dar “volumul de vanzari SUV in totalul companiei nu depaseste o mie de autovehicule. Modelele SUV asigura aproximativ 3% din cifra de afaceri a companiei”, explica Valmar.
Marcile asiatice domina insa categoric acest segment. sapte dintre primele zece cel mai bine vandute modele SUV din Romania sunt coreene sau japoneze, cota de piata a acestora fiind de peste 50%. De altfel, dezvoltarea de modele SUV fiabile si accesibile ca pret a fost una dintre strategiile cu care companiile auto din Asia au atacat cu succes pietele europene.

Mihai Ivanescu, managerul M Car Trading, importator al autoturismelor Mitsubishi in Romania, spune ca in 2005 a inceput sa mearga foarte bine vanzarea modelelor de nisa. “In general, SUV-urile sunt asimilate mai mult cu modelele puternice, pentru teren accidentat, nu cu masinile de viteza. Pe piata apar tot mai multe modele sport, cu design aparte, care sunt din ce in ce mai cerute. Este cazul lui Outlander Turbo, lansat anul acesta, pentru care, in prima faza, cererea a depasit capacitatea de livrare”, spune Ivanescu. In anul 2005, dintr-un total de 1.250 de masini vandute de M Car Trading, aproximativ 540 vor fi SUV-uri, fata de 485 in anul 2004.

Sursa: http://www.capital.ro/index.php?a=22338&shift=1