“Nu”este unul dintre acele cuvinte pe care ai vrea sa le folosesti mai des cand vorbesti cu seful tau dar dintr-un anumit motiv nu o faci; te impiedica teama ca ai putea sabota relatia cu acesta sau, si mai rau, ca ti-ai putea pierde jobul. Este un risc pe care nu esti dispus sa ti-l asumi.

Dar s-ar putea ca la sfarsitul zilei cand analizezi mai bine situatia sa iti dai seama ca nu ai facut alegerea cea mai buna pe plan profesional: nu, nu trebuie sa accepti o sarcina care se suprapune cu alta mai importanta. Nu renunta la o idee in care crezi cu adevarat si nu lasa neterminat proiectul in care ai investit efort si timp doar pentru a te apuca de altul impus de managerul tau.

In schimb, trebuie sa ajungi la un echilibru cand vine vorba de modul in care colaborezi cu seful tau. Asta presupune curaj si multa, multa diplomatie caci pana la urma si parerea ta conteaza, nu? Totul depinde de cum alegi sa spui “nu”.

1. Respecta-i decizia

Chiar daca nu esti de acord cu perspectiva din care acesta priveste problema da-i de inteles ca esti constient de faptul ca el are puterea sa ia hotararea cea mai buna in cele din urma. Eviti astfel un conflict care nu face decat sa va imobilizeze abilitatea de a fi cat mai obiectivi in gasirea unei rezolvari.

2. Aminteste-i ca sunteti o echipa

Potrivit Fastcompany.com, “nu conteaza cine are dreptate”, ci ce anume este bun pentru companie. Uneori poti avea tendinta de a uita ca aveti acelasi obiectiv; la fel ca si seful tau, iti doresti sa iti faci treaba cat mai bine si sa ai un impact pozitiv asupra organizatiei. Decideti impreuna care este solutia cea mai benefica pentru intreaga echipa.

3. Arata-i aprecierea ta

Cu siguranta ca din moment ce seful tau iti da o anumita sarcina considera ca detii abilitatile necesare pentru a o putea duce la bun sfarsit. Inainte de a refuza propunerea sa multumeste-i pentru faptul ca ti-a oferit oportunitatea aceasta si ca are incredere in tine.

4. Pune-te in locul lui

Gandeste-te la modul in care refuzul tau afecteaza succesul companiei. Cata vreme vei incerca sa iti intelegi seful, faptul ca empatizezi cu el te ajuta sa stii cum sa abordezi problema. Arata-i ca ai luat in considerare si argumentele lui inainte de a lua decizia de a-l refuza deoarece astfel seful tau va putea fi mai flexibil.

5. Ofera-i alternative

Cand vii cu o alternativa mai buna la solutia propusa de seful tau, fii sigur ca acesta va aprecia increderea cu care te impui in fata sa. Punandu-i la dispozitie mai multe posibilitati ii demonstreaza acestuia ca esti preocupat de directia in care se indreapta compania.

6. Cere-i ajutorul

Conform Forbes.com, in loc sa spui ca nu ai timp pentru o anumita sarcina, apeleaza la seful tau pentru a putea stabili impreuna prioritatile. In felul acesta ii dai managerului oportunitatea de a analiza care sarcini sunt mai importante si de a le distribui astfel incat sa nu mai fii presat de timp.

7. Explica-i consecintele

Este bine sa ii vorbesti deschis sefului despre modul in care ai ajuns la concluziile tale si despre avantajele si dezavantajele pe care le are impactul deciziei sale. De exemplu, solutia propusa poate rezolva o anumita problema pe moment insa poate necesita prea multe resurse de care aveti nevoie pentru un alt proiect.

8. Alege momentul potrivit

Fii atent la starea in care se afla seful tau; daca tocmai a trecut printr-o experienta neplacuta sau daca ai facut o greseala destul de mare, mai amana conversatia si gaseste momentul oportun in care sa ii spui “nu”. O posibila varianta ar fi sa astepti pana cand acesta isi exprima multumirea fata de munca ta.

Sursa foto: JrCasas, Shutterstock.com