Dezvoltarea si maturizarea anumitor segmente ale economiei din Romania au dus la o crestere a cererii de servicii de tip team building si din partea companiilor cu capital roamanesc. In prezent, aproape toate companiile sunt constiente de necesitatea acestor servicii intrucat imbunatatirea relatiei intre membrii unei echipe nu reprezinta numai eficientizarea partilor ci si modul in care acestea isi demonstreaza capacitatea de a se sincroniza, de a coopera si, mai ales, de a integra valoarea adaugata produsa individual.

„Trebuie mentionat, din capul locului, ca astfel de programe nu urmaresc crearea unei « gasti » de prieteni la locul de munca, desi multe sfarsesc asa, ci, mai cu seama, declansarea unor reactii de incredere reciproca in calitatile umane si profesionale dintre membrii echipei. La urma urmei, dupa un program de teambuilding e mai putin important faptul ca stiu cate beri « poate duce » colegul meu de echipa, daca n-am constientizat ca pot avea incredere in abilitatile sale si n-am simtit ca avem acelasi scop. In ultima instanta, succesul unui team building consta in crearea unei viziuni si practici comune in randul membrilor echipei”, a declarat pentru Wall Street Adrian Ciocodan, General Manager al Smartbox.
Pentru majoritatea angajatilor a lucra intr-un mediu socio-profesional armonios reprezinta un factor motivational puternic. Astfel, echipa din care faci parte poate influenta intr-un mod pozitiv sau negativ moralul indivizilor care o compun, determinandu-i sa aiba performante mai bune sau mai putin bune.
„Nu am intalnit inca nici o firma care, macar la nivel declarativ, sa nu promoveze o politica de « motivarea angajatilor ». Astazi, orice angajat, indiferent daca este agent de vanzari sau Director General, lucreaza deja in echipa. Chiar daca acest proces este mai mult sau mai putin vizibil, ajungem sa intelegem cu usurinta de ce angajatii apreciaza in mod favorabil derularea programelor de team building si investitiile angajatorilor in directia consolidarii echipei”, sustine Adrian Ciocodan.
Cresterea cererii a condus si la o diversificare semnificativa a metodelor, programelor dar si a naturii activitatilor propuse. Totusi, numarul companiilor care se lanseaza in proiecte de team building fara a avea obiective clare este destul de semnificativ.

“Acest lucru se datoreaza faptului ca, in general, nu se realizeaza (sau se face empiric) o analiza de nevoi pre-proiect”, precizeaza Adrian Ciocodan, General Manager al Smartbox.

Nu exista o reteta ideala pentru o activitate de dezvoltare a echipei care poate fi aplicata universal, totusi analiza unor factori pentru a determina specificul unui anumit program de team building este necesara.
Obiectivele programului, specificul companiei si structura echipei sunt primii trei factori luati in considerare atunci cand se stabileste specificul unui program de dezvoltare a echipei. Structura echipei influenteaza nu numai pregatirea dar si desfasurarea unei activitati de team building. Daca o echipa este formata dintr-un numar mare de membri, posibilitatea de a genera discutii de grup in care sa se implice toti participantii este mica. In schimb, daca echipa are un numar redus de membri pot aparea deseori momente de tacere sau chiar blocaje in comunicare.

„Diferentele de personalitate ale membrilor echipei pot asigura, daca sunt bine gestionate, succesul unui program de team buiding. Aceste diferente apar, de cele mai multe ori, in timpul programului – unii participanti nu se mai opresc din vorbit, in timp ce altii se dovedesc a fi constanti in tacerea lor”, mentioneaza Adrian Ciocodan. Misiunea unui trainer este in acest caz, de a media si controla discutiile pentru a facilita libera exprimare a tuturor membrilor echipei.

Eficienta unui program de team building nu este data in mod necesar de momentul din an in care se desfasoara atat timp cat programul face parte dintr-un proces amplu, structurat, de dezvoltarea a echipei. “Cu toate acestea, orientarea companiilor pentru a derula programe de team building la sfarsitul anului prin comasarea lor cu evenimente de alt specific este evidenta. Trasarea obiectivelor pentru anul urmator, petrecerea de Craciun sau finalizarea anumitor concursuri interne si acordarea premiilor sunt doar cateva exemple”, sustine Adrian Ciocodan.

Companiile care apeleaza la serviciile de team building vizeaza in primul rand cresterea gradului de cunoastere intre membrii echipei, imbunatatirea comunicarii sau reducerea conflictelor. Totusi aceste cerinte au nevoie de timp pentru a putea observa rezultatele. La nivel international numarul de programe de tip team building recomandat este de minim doua proiecte pe an, chiar si trimestrial pentru ca obiectivul principal sa fie atins: crearea unei echipe eficiente.

Citeste si:

“Pentru reusita unui astfel de demers nu este in nici un caz suficient un singur program team building la sfarsit de an, impreuna cu Petrecerea de Sarbatori, practica extrem de des intalnita in randul companiilor din Romania”, mentioneaza Adrian Ciocodan.

Un singur program de team building pe an conduce doar la atingerea unui obiectiv secundar, motivarea membrilor echipei, dar se opreste in acest punct. “Ganditi-va ce informatii mai raman in memoria membrilor echipei dupa un an de la precedentul proiect? La urma urmei, un comportament economic eficient ar trebui sa lanseze urmatoarea provocare: « de ce sa pierd bani, CHELTUITI intr-un eveniment de team building pe an, cand pot sa INVESTESC intr-un proces de team building care, chiar daca presupune un efort mai mare si un numar mai mare de evenimente, imi permite cresterea eficientei echipei si recuperarea investitiei? »", a adaugat Ciocodan.

In-door vs Out-door

Mediul de desfasurare al unei activitati team building are o influenta mare atat in faza de pregatire cat si de-a lungul desfasurarii sale. Cererea tot mai marea venita din partea companiilor a condus si la o diversificare a metodelor, programelor dar si a naturii activitatilor propuse. Astfel, numarul de locatii in care se organizeaza activitati de team building a crescut simtitor in ultimii ani. Daca la inceput locatiile preferate ale companiilor erau la munte, mai ales pe Valea Prahovei datorita pozitiei geografice, aparitia activitatilor de tipul „sport extrem” a determinat alegerea unor noi locatii specifice, de exemplu Valea Bistritei pentru activitati de rafting sau in Delta Dunarii. Cu toate acestea muntele ramane locatia preferata.

Atunci cand vorbim de activitati in-door si out-door, putem observa ca un numar important de companii opteaza pentru exercitiile de tip in-door, nu numai datorita costurilor reduse ci si datorita faptului ca acestea au marele avantaj de a nu depinde de conditiile meteorologice care ar putea afecta derularea lor. Astfel, gradul de a atinge obiectivele propuse este mai ridicat.

„Fara a nega intr-o proportie de 100 % utilitatea activitatilor out-door,de tip parapanta, rapel, tiroliana sau echitatie, specifice mai degraba evenimentelor de motivare decat celor de team building, putem spune ca, mai ales in ultima perioada, companiile si-au orientat interesul pentru exercitii in-door. La urma urmei, daca fac parapanta sau rapel pe-o cladire (actiune eminamente solitara) nu ma voi simti nicidecum « mai coleg » cu cei care ma privesc asteptand sa le vina si lor randul”, sustine Managerul General al Smartbox. „Este foarte adevarat ca exista si exercitii pentru a caror desfasurare necesita efortul conjugat a mai multor persoane – rafting si paintball sunt doar doua exemple « la moda »”, a adaugat acesta.

Costul unei activitati de team building porneste de la suma de 1.500 de euro, insa costurile cresc in functie de numarul de participanti, de activitatile desfasurate, de durata proiectului, numarul de traineri alocati, locatia dorita de companie cat si cerintele acesteia .