Desi trainingul reprezinta o activitate importanta pentru mentinerea unui echilibru in cultura organizationala a unei companii, din cauza efectelor greu de evaluat pe termen scurt, acesta este printre primele bugete taiate in vremuri de instabilitate financiara.

In acest moment, pe piata de training criza este resimtita destul de accentuat – unele companii mici au pierdut clienti, companiile mai mari negociand proiecte individuale desfasurate pe termen mai scurt.

Pentru 2009 nici macar companii de talie mare nu si-au propus un target de profit asemanator cu 2008.
Cifra de afaceri a AchieveGlobal este de 1, 8 milioane de euro, dintre care 300 000 de euro este profit. Pentru anul care vine compania nu si-a propus o crestere spectaculoasa ci mai degraba o consolidare a achizitiilor.

“Pentru 2009 nu ne-am bugetat si asumat nici o crestere. Pentru noi si actionarul nostru este rezonabil daca pastram acelasi nivel. Noi nu am avut ca model de business cresterea exponentiala. Nu am accesat o piata extrem de extinsa. Trebuie sa ai un portofoliu de produse diversficat, sa deservesti clientul pentru mai mult timp. Dar nu ne-am propus sa schimbam portofoliul de produse. Daca vom cheltui mai putini bani pentru mai putini angajati , am hotarat sa facem acelasi nivel de profitabilitate.”, a declarat Diana Rosetka, Business Unit Manager pentru AchieveGlobal

In luna octombrie, intr-un articol Wall-Street, seful Ascendis Consulting, Andrei Gosu declara ca planurile de afaceri pe 2009 ale companiei Ascendis se bazeaza pe o crestere a pietei de 25-30%.

Din punctul de vedere al segmentelor care se vor dezvolta in perioada urmatoare, acesta prevedea o accentuare a tendintei companiilor de a investi in programe coerente, derulate pe parcursul unei perioade mai lungi (de la 1 la 1,5 ani), care sa sustina strategia de dezvoltare. Pentru companiile cu cifre de afaceri mari in comparatie cu restul pietei, criza nu a adus schimbari majore.

“In 2009 ne propunem sa atingem o cifra de afaceri a grupului de 5 milioane de euro. Speram sa ne incadram intr-o crestere de 25% fata de anul curent si intr-o marja de profitabilitate neta de 20% din valoarea cifrei de afaceri“, a declarat Sorin Paun, partener Ascendis.

Paun e de parere ca, in mod cert, criza va atinge companiile mici de training. “Astfel orice variatie in ceea ce priveste activitatea cu unul dintre cei cativa clienti va pune probleme serioase. Companiile mari de training in schimb, daca au o politica bugetara riguroasa coroborata cu o planificare stricta si mai ales cu a adaptare a programelor de dezvoltare la noile conditii probabil ca vor termina anul in profit.”, a precizat acesta.

Pentru companiile mici insa, capacitatea de a se sustine financiar si de a-si pastra sau de a-si mari numarul de clienti este o sarcina dificila. MindExpress, o firma cu o cifra de afaceri de 250 000, nu are alta solutie decat sa invetseasca in departamentul de vanzari pentru a-si promova mai bine produsele sau sa se axeze pe cele mai cerute programe pana in prezent – trainingurile pe management skills. Mircea Bazavan, partener MindExpress crede ca dupa aceasta perioada tulbure, la sfarsitul lui 2009, piata va reintra pe o panta ascendenta.

“In conditiile actualei crize clar este ca se vor taia bugetele iar companiile de training vor suferi pierderi semnificative. Aceste bugete sunt taiate nerealist pe un fond emotional acut. Criza din Romania este mai mult in capul oamenilor, ea nu este foarte vizibila in realitate, chiar daca sunt dati afara cateva mii de oameni; sunt nimic fata de cei 4 milioane jumate de salariati. Eu sunt convins ca o parte din manageri vor realoca bugetele dupa ce se conving ca aceasta criza nu este atat de puternica. Cei care vor fi afectati serios de criza isi vor dda seama ca trebuie sa-si antreneze foarte bine oamenii de vanzari.”, a spus Bazavan.

Si AchieveGlobal a resimtit criza si se asteapta sa depuna eforturi mult mai mari in anul ce vine pentru a suplini lipsa de cerere de programe de training de pe piata. Pentru anul 2009, Business Unit Manager, Diana Rosetka, crede ca bugetele alocate de companii pentru programele de training se vor reduce simtitor.

”Avem unele informatii de la clientii nostri sau de la unii din potentialii nostri clienti ca au renuntat la bugetele pentru training”. Pentru a balansa situatia si pentru a-si mentine stabila compania, AchieveGlobal va avea in anul care vine o strategie bazata pe vanzari Vom incerca sa crestem productivitatea pe vanzari si sa crestem numarul de vizite la clienti”, a declarat Rosetka.

Citeste si:

In 2008 AchieveGlobal a crescut numarul angajatilor cu 30% iar acum incearca sa se focuseze pe consolidarea noii structuri, mai costisitoare. Impotriva efectelor crizei, alte masuri la care vor apela sunt un control mai riguros al costurilor si renuntarea la a face angajari in bloc.

Cu toate ca instabilitatea financiara este atat o realiate cat si o sintagma la moda, pe buzele tuturor, nici o companie de training nu s-a gandit la posibilitatea de a crea si promova un produs specializat pentru consilierea in situatii extreme. Specialistii considera ca nici nu este nevoie de un training despre “cum sa faca managerii fata crizei” sau despre “cum sa iti pastrezi angajatii”. Potrivit acestora, programele existente de leadership si managerierea conflictelor pot satisface cererile clientilor.

“Programele pe care le avem pot raspunde la orice nevoi ale pietii. Trebuie sa-i propun clientului ca programul de dezvoltare sa fie ancorat in proiectele de business si acesta trebuie sa masoare daca trainingul i-a adus profit. In ceea ce priveste managerierea nagajatilor, ii putem face constienti pe oameni de deciziile din organizatii. Cand pleaca oamenii, pleaca cu tot cu know-how, iar compania va trebui mai apoi sa investeasca alti bani pentru trainuirea altor angajati. Deci, daca nu este absolut necesar, oamenii ar trebui sa ramana in companie”, a mai spus Rosetka.

Leadership-ul este, de aproape doi ani si va ramane si pentru urmatorul an, cea mai importanta zona de interes pentru organizatiile din Romania. Acest segment se inscrie intr-o tendinta internationala care graviteaza in jurul preocuparii pentru managementul talentelor.

In Romania, aceasta preocupare se manifesta in contextul unei lipse acute de manageri cu abilitati de leader, ceea ce conduce la nevoia departamentelor de resurselor umane de a cauta activ si de a retine persoanele cheie. De aceea, in 2009, interesul acestor companii se va concentra asupra dezvoltarii competentelor de leadership ale managerilor, dar si asupra identificarii si dezvoltarii angajatilor cu potential deosebit, care pot constitui o baza de selectie interna a viitorilor manageri.

In afara de programele de leadership, ramane ridicat interesul organizatiilor din Romania pentru dezvoltarea abilitatilor de vanzari si managementul vanzarilor. O alta tendinta pe piata este accentul pus pe metoda de invatatre experientiala. “In momentul cand ajunge in sala trainerul sa vorbeasca 25% teorie si 75% sa faca participantul. Cand ne-am lansat proportia era de 70% informatii teoretice de la training si 30% contributia participantului. In momentul acesta este cam 50-60% la participant si 40% la trainer”, a spus Bazavan.

Specialistii Ascendis cred ca invatarea experientiala nu este o noua moda, ci o necesitate. In toate companiile care activeaza in piete concurentiale exista o presiune dince in ce mai mare pe rezultate si orice oportunitate pierduta poate insemna foarte mult.

“Trainingul experiential ajuta sa acumulezi "know-how aplicat" in termen foarte scurt astfel incat metoda vine in intampinarea cerintelor clientilor nostri care nu doresc sa petreaca prea mult timp in sesiuni de training dar sa acumuleze maximul de cunoastinte relevante ce pot fi aplicate incepand de maine in activitatea de zi cu zi.”, a mentionat Paun.

Potrivit AchieveGlobal, cei care vor investi in continuare in training sunt telecomunicatiile, industria petrolului, FMCG si sectorul financiar-bancar, chiar daca cererea in acest domeniu a scazut in ultimul timp. Domenii le in care vor fi taiate masiv bugetele pentru training sunt constructiile si real-estate-ul.

“O sa putem trage o concluzie la sfarsitul lui martie incotro se indreapta piata de training iar cel mai clar tablou va fi in iunie.”, a mai spus Rosetka pentru Wall-Street.

Conform Ascendis, tendinta mondiala arata ca evenimentele de training se scurteaza pana la o zi maxim investita de participanti si aparitia evenimentelor de 3-4 ore care au menirea sa genereze impact imediat. “Exista o presiune foarte mare din partea corporatiilor asupra disponibilitatii angajatilor pentru business mai ales in situatiile de criza. Astfel vor rezista in piata de training doar programele superadaptate pentru a livra maxim de informatie in minim de timp posibil.”, a precizat Paun.